سوختگیری در سال جدید فقط با کارت شخصی، کارت سوخت جایگاه حذف می شود؟


سوختگیری در سال جدید فقط با کارت شخصی، کارت سوخت جایگاه حذف می شود؟

در آستانه سال جدید، وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم گرفته‌اند تا رویه سوخت‌گیری در سراسر کشور را متحول سازند. بر اساس قانون بودجه سال 1403، دولت موظف است حداقل 95 درصد از عملیات سوخت‌گیری را از طریق کارت‌های سوخت...

در آستانه سال جدید، وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم گرفته‌اند تا رویه سوخت‌گیری در سراسر کشور را متحول سازند. بر اساس قانون بودجه سال 1403، دولت موظف است حداقل 95 درصد از عملیات سوخت‌گیری را از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام دهد. این تصمیم در راستای مدیریت بهینه مصرف سوخت و کنترل بهتر توزیع آن اتخاذ شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت، در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت که پس از پایان تعطیلات نوروزی، این قانون به صورت کامل اجرا خواهد شد. وی تاکید کرد که با اطلاع‌رسانی‌های لازم، شهروندان از این تغییر آگاه خواهند شد و مکلف به استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری خواهند بود.

آمارها نشان می‌دهد که در ایام نوروز امسال، مصرف بنزین در کشور نسبت به سال گذشته حدود 6 تا 7 میلیون لیتر افزایش داشته است. این افزایش قابل توجه، ناشی از مسافرت‌های نوروزی بوده است. با این حال، تلاش‌های مستمر کارکنان وزارت نفت، شرکت پالایش و پخش نفت، و جایگاه‌داران در سراسر کشور، موجب شد تا مردم با کمبود بنزین مواجه نشوند.

اوجی اعلام کرد که در دو هفته گذشته، با توجه به عدم آگاهی بسیاری از هموطنان از الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، دستور داده شده تا در تمامی جایگاه‌ها، کارت‌های سوخت جایگاه به اندازه کافی در دسترس باشد تا مشکلی برای سوخت‌گیری پیش نیاید. با این حال، در هفته‌های آینده و بر اساس تکلیف قانونی، استفاده از کارت سوخت شخصی برای خودروها الزامی خواهد بود.

تاکنون 19.5 میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است. شرکت پالایش و پخش نفت نیز در حال تسریع روند صدور این کارت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. وزیر نفت از شهروندان درخواست کرد تا در هفته‌های آتی، سوخت‌گیری خود را با استفاده از کارت سوخت خودرو انجام دهند.

در ایام نوروز، روزهایی وجود داشت که مصرف بنزین در کشور به حدود 152 میلیون لیتر در روز رسید، در حالی که ظرفیت تولید بنزین حدود 115 میلیون لیتر در روز بود. این آمار نشان‌دهنده اهمیت مدیریت مصرف بنزین و ضرورت استفاده از کارت سوخت شخصی است.

طبق اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، کارت سوخت شخصی از یک ماه تا کمتر از دو هفته پس از درخواست، صادر می‌شود. استفاده از این کارت‌ها برای خودروها، یک تکلیف قانونی است که قانون‌گذار به درستی آن را برای مدیریت مصرف بنزین در سال جدید در نظر گرفته است.

از سوی دیگر، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تاکید کرد که کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها حذف نخواهند شد، اما وضعیت آنها با توجه به قانون بودجه 1403 محدود خواهد شد. این به معنای جمع‌آوری کامل کارت‌های اضطراری در هفته جاری نیست. وی اطمینان داد که هیچ مشکلی برای سوخت‌گیری مردم پیش نخواهد آمد و تدابیر لازم برای صدور سریع کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شده است. زمان صدور و تحویل این کارت‌ها با همکاری نیروی انتظامی به یک هفته کاهش خواهد یافت.

سالاری نسب تصریح کرد که اجرای این طرح هیچ ارتباطی با افزایش قیمت یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم نباید در این زمینه نگران باشند. طبق اظهارات وزیر نفت، در 10 روز آینده اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد و مقدمات اجرای این طرح فراهم می‌گردد. این طرح زمانی به صورت کامل اجرایی خواهد شد که توزیع کارت‌های سوخت شخصی توسط نیروی انتظامی انجام شده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید