سنگ‌آهن در کف قیمت 10ماهه


دنیای‌اقتصاد : با دورنمای بازگشت اقتصاد چین به فاز انبساطی در ماه مارس انتظار می‌‌‌رفت که بخش املاک و ساخت‌وساز در این کشور نیز در مسیر بهبود قرار بگیرد، با این حال همچنان میزان عرضه فولاد از تقاضا پیشی گرفته و این موضوع موجب شده است که قیمت سنگ‌آهن در سال‌جاری حدود ۲۵‌درصد کاهش را به ثبت برساند. به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن در روز دوم آوریل به ۱۰۲دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌‌‌ترین قیمت ۱۰ماه اخیر به حساب می‌‌‌آید.

سنگ‌آهن در کف قیمت 10ماهه

با توجه به شرایط اقتصادی چین، قیمت سنگ‌آهن در یک‌دوره 10ماهه مسیر کاهشی را در پیش گرفته است، به‌طوری که در روز دوم آوریل با یک عقبگرد جزئی در کانال افزایشی قرار گرفت که همچنان کمترین قیمت 10ماه گذشته به حساب می‌‌‌آید. قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی سنگاپور پس از افت تقریبا 4درصدی در معاملات اولیه به کمتر از 100دلار رسید که در معاملات روز دوشنبه اول آوریل با رشد 2درصدی به بیش از 102دلار به ازای هر تن رسید.

آمار منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین در روز یکشنبه نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید صنعتی چین (PMI) در ماه مارس بعد از انقباض 13ماهه اقتصاد این کشور عدد 51.1 را نشان می‌دهد که از بازگشت اقتصاد چین به فاز انبساطی حکایت دارد و به عبارت بهتر شاخص مدیران خرید صنعتی چین به بالاترین میزان خود طی یک‌سال گذشته رسیده و در واقع فراتر از نظرسنجی‌‌‌ها اعلام شده و انتظارات بازار شکسته شده است. با وجود این، بخش املاک که محرک اصلی تقاضای فولاد به حساب می‌‌‌آید، همچنان در یک بحران چندساله گرفتار است که نشانه‌‌‌های کمی برای حل و فصل این بخش وجود دارد. در نتیجه، این شرایط در قیمت سنگ‌آهن منعکس شده که در سال‌جاری بهای آن بیش از 25‌درصد کاهش یافته است. با توجه به ادامه رکود بخش املاک و ساخت‌وساز در چین امیدها به میزان تقاضا همچنان ضعیف است و این شرایط با عرضه نسبتا فراوان سنگ‌آهن همزمان شده است.

سبقت گرفتن عرضه از تقاضا

استرالیا که به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن شناخته شده است، در هفته منتهی به 15مارس میزان صادرات این محصول را افزایش داد. میزان ذخایر در بنادر چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن نیز به حدود 142میلیون تن رسیده است که بیشترین میزان طی یک‌سال گذشته به حساب می‌‌‌آید. قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار 63.5‌درصد در ماه آوریل به 102دلار در هر تن کاهش یافت که پایین‌‌‌ترین رقم طی 10ماه گذشته به حساب می‌‌‌آید و این موضوع موجب کاهش قیمت قابل‌توجه فلزات آهنی شد، چراکه میزان تقاضای چین نسبت به ماه‌‌‌های گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که عرضه کافی نگرانی‌های ناشی از تقاضا به دلیل ادامه رکود در بخش ساخت‌وساز، تاثیرات درازمدتی بر قیمت سنگ‌آهن و به‌ویژه فولاد خواهد گذاشت.

با توجه به وضعیت انبساطی اقتصاد چین در ماه مارس، فعالیت‌‌‌های ساخت‌وساز کم‌وبیش آغاز شده و این موضوع باعث شده که واحدهای ذوب میزان خرید سنگ‌آهن خود را کاهش دهند. داده‌‌‌های جدید نشان می‌دهد که تولید سنگ‌آهن خام در این کشور تاکنون حدود 7‌درصد طی سه‌ماه اخیر کاهش داشته است. این موضوع با افزایش اخیر صادرات سنگ‌آهن به خارج از استرالیا تشدید شد و از این دیدگاه حمایت کرد که مجموعه‌‌‌ای از برنامه‌‌‌های تعمیر و نگهداری معادن پس از پایان سه‌ماه اول به نتیجه رسیده‌‌‌اند. در نتیجه، موجودی سنگ معدن در انبارهای اصلی چین به بالاترین میزان طی یک‌سال گذشته یعنی 142میلیون تن افزایش یافت. انجمن آهن و فولاد چین هفته گذشته هشدار داد که رکود املاک و زیرساخت‌‌‌های نسبتا ضعیف باعث به تاخیر افتادن بهبود تقاضای فولاد شده است. شاخص مدیران خرید صنعت فولاد در ماه مارس به 44.2 سقوط کرد که پایین‌‌‌ترین میزان از ماه مه سال گذشته تاکنون به حساب می‌‌‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال میامی - بوستون 11 اردیبهشت 1403