خط و نشان شی جینپینگ برای بایدن/سکوت نمی‌کنیم اگر...


خط و نشان شی جینپینگ برای بایدن/سکوت نمی‌کنیم اگر...

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که اگر واشنگتن اقدامی در راستای جلوگیری از توسعه فناوری‌های پیشرفته توسط چین انجام دهد پکن ساکت نخواهد نشست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «جو بایدن» و «شی جینپینگ» روسای جمهور آمریکا و چین در راستای ثبات‌بخشی به روابط پرتنش خود، گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

خبر مرتبط
هراس از وقوع جنگ در اقیانوس هند و آرام/ سایه تنش‌های آمریکا و چین بر ثبات استرالیا

اقتصادنیوز: جنگ در اقیانوس هند و اقیانوس آرام یک احتمال واقعی است. افزایش رقابت، کمبود اعتماد فزاینده بین قدرت های جهانی و منطقه ای و محاسبات نادرست احتمالی این خطر را تشدید می کند.

شبکه تلویزیونی «سی. سی. تی. وی» در چین گزارش داد: «این دو رئیس کشور درباره روابط آمریکا و چین و مسائل و دغدغه‌های مشترک دو طرف تبادل نظر شفاف و عمیقی داشتند.»

رئیس‌جمهور چین در این تماس به همتای آمریکایی خود گوشزد کرد اگر واشنگتن اقدامی در راستای جلوگیری از توسعه فناوری‌های پیشرفته توسط چین انجام داده و پیشرفت این کشور را مختلف کند، پکن ساکت نخواهد نشست.

خبر مرتبط
جنگ سرد دیجیتالی میان آمریکا و چین بالا گرفت / جدال فناورانه بین 2 قدرت بزرگ جهان

اقتصادنیوز:گروهی از نمایندگان هر دو حزب آمریکا ماه گذشته، برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی، لایحه قانونی را معرفی کردند که به شرکت چینی بایت دنس، ۶ ماه فرصت می‌دهد تا اپلیکیشن ویدئویی محبوب تیک‌تاک را بفروشد یا با ممنوعیت در آمریکا روبرو شود.

شی جینپینگ در این تماس با بیان اینکه چین همواره برای همکاری‌های دوجانبه و سازنده آماده است، تصریح کرد: «اگر آمریکا بر سرکوب توسعه فناوری پیشرفته چین اصرار داشته باشد و چین را از حق قانونی خود برای توسعه محروم کند، ما سکوت نکرده و دست روی دست نخواهیم گذاشت.»

رئیس‌جمهور چین با بیان اینکه روابط دو کشور در ماه‌های اخیر به ثبات رسیده و شهروندان دو کشور از این مسئله استقبال کرده‌اند، تصریح کرد: «از سوی دیگر، عوامل منفی در روابط دو کشور افزایش یافته و این به توجه ویژه هر دو طرف نیازمند است.»

بایدن در مقابل اذعان کرد که توسعه چین برای تمامی جهان سودمند است و مدعی شد واشنگتن سعی ندارد توسعه چین را محدود کرده یا روابط دوجانبه خود با این کشور را قطع کند.

از سوی دیگر، بایدن در این تماس نسبت به آنچه آن را «سیاست‌های تجاری ناعادلانه پکن» خواند، انتقاد کرد و گفت این سیاست‌ها به کارگران و خانواده‌های آمریکایی آسیب می‌رساند.

او همچنین تاکید کرد ایالات متحده همچنان خواهد کوشید تا مانع استفاده چین از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی علیه امنیت ملی ایالات متحده شود.

به گزارش شبکه خبری آمریکایی «سی. ان. بی. سی» این نخستین تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و چین از ژوئیه ۲۰۲۲ بود و کاخ سفید آن را اقدامی در راستای «مدیریت تنش‌ها، رسیدگی به سوءتفاهم‌ها و پیشگیری از تقابل ناخواسته» توصیف کرد.

به گفته یک مقام کاخ سفید، بایدن در این تماس به طرح مسائلی از جمله روابط اقتصادی دو کشور، تنش‌ها بر سر تایوان، حمایت ادعایی چین از روسیه در جنگ اوکراین و تهدیدی فزاینده امنیت سایبری پرداخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدون توقف