بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز


بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

کاخ سعدآباد یکی از مهم‌ترین کاخ‌های دوران پهلوی در طول تاریخ ایران است. این کاخ در باغی بسیار برزگ و سرسبز بنا شده است.

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مراکز ورزشی، زیارتگاه‌ها، بازار‌ها و بسیاری دیگر از مکان‌های دیدنی دیگر در تهران وجود دارد که برای بازدید در نوروز و گردش در تهران عالی هستند.

به گزارش رویداد ۲۴، هر ساله در نوروز، تهران آب و هوای مطلوبی دارد و هیچ خبری از آلودگی هوا که در طول سال درگیر آن هستیم، نیست و هوای مطبوع آن، بسیار دلبری می‌کند و شما نمی‌توانید از این هوا لذت نبرید. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مراکز ورزشی، زیارتگاه‌ها، بازار‌ها و بسیاری دیگر از مکان‌های دیدنی دیگر در تهران وجود دارد که برای بازدید در نوروز و گردش در تهران عالی هستند. امروز قصد داریم تعدادی از آن‌ها را با شما در میان بگذاریم پس اگر علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید.

کاخ سعدآباد

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

کاخ سعدآباد یکی از مهم‌ترین کاخ‌های دوران پهلوی در طول تاریخ ایران است. این کاخ در باغی بسیار برزگ و سرسبز بنا شده است. این باغ به حدی زیباست که دوست دارید ساعت‌ها در آن قدم بزنید. پر از درختان زیبا که به طرز قشنگی در کنار هم قدعلم کرده‌اند. بجز این باغ بهشتی، کاخ سعدآباد عمارت‌های مجلل زیادی دارد. بی‌تردید کاخ سعدآباد یکی از زیبا‌ترین و مهم‌ترین کاخ‌های ایران است. هم‌اکنون این کاخ به بخش‌های مختلفی برای بازدید تقسیم‌بندی شده است. برای بازدید از هر کدام از موز‌ها هزینه‌ای جداگانه گرفته می‌شود.

کاخ نیاوران

این کاخ مجلل با گچ‌بری‌های بسیار زیبا از مهم‌ترین کاخ‌های سلطنتی پس از کاخ گلستان است. قدمت باغی که کاخ نیاوران در آن احداث شده به دوران قبل از قاجار برمی‌گردد و در طول دوران حکومت قاجار و پهلوی به عمارت‌های آن اضافه شده است. بجز تعدادی از عمارت‌ها که در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار داده‌اند، بقیه عمارت‌ها برای بازدید عموم آزاد هستند. بنای اصلی این باغ که در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی ساخته شده است، معماری منحصر به فردی دارد. سقف این بنا بصورت بازشو طراحی شده که در آن زمان بی‌نظیر بوده است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان را می‌توان مهم‌ترین کاخ موجود در شهر تهران دانست که جزو آثار باستانی ملی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. کاخ گلستان در دوره قاجار ساخته شده و در دوره پهلوی هم از آن استفاده می‌شده است. از آن‌جایی که این کاخ در محدوده جنوب شهر و نزدیک بازار تهران واقع شده است، دسترسی به آن در تعطیلات نوروز بسیار آسان است. کاخ گلستان نیز مانند کاخ سعدآباد دارای بخش‌های متعددی بوده که بازدید از هر یک از این بخش‌ها نیاز به پرداخت هزینه ورودی جداگانه‌ای دارد. ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره و... از بخش‌های کاخ گلستان هستند.

باغ موزه نگارستان

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

باغ نگارستان از تفرجگاه‌های خوش آب‌وهوای پایتخت در نوروز است که جشن ولیعهدی محمدمیرزا و عروسی ناصرالدین شاه قاجار در این باغ برپا شده است. در این باغ زیبا و دیدنی، عمارتی قدیمی، موزه کمال‌الملک، تالار‌های باشکوه، باغی زیبا با فضای سرسبز، کتابخانه، کافه و رستوران و دیگر آثار ارزشمند به چشم می‌خورد.

عمارت مسعودیه

از دیگر عمارت‌ها و بنا‌های تاریخی شهر تهران می‌توان به عمارت مسعودیه اشاره کرد که متعلق به مسعود میرزا یا همان ظل‌السلطان است. این عمارت دارای معماری زیبایی بوده و در ساخت آن فقط از عناصر ایرانی استفاده شده است. عمارت مسعودیه دارای بخش‌های متعددی بوده که امکان بازدید از بسیاری از این بخش‌ها وجود دارد. با این حال نمی‌توان از داخل عمارت اصلی بازدید کرد. هزینه ورود به این عمارت نیز بسیار اندک است.

خانه موزه مقدم

این خانه متعلق به محمد تقی خان اعتصاب‌الملک بوده که در دربار قاجار فعالیت می‌کرده است. همچنین این خانه دارای معماری زیبایی بوده و از بخش‌های متعددی تشکیل شده است. آرامش حیاط خانه مقدم برای ساعاتی استراحت کفایت می‌کند؛ چرا که در این حیات یک حوض زیبا به همراه آبنما واقع شده و درختان اقاقیا و گیلاس موجود در حیات نیز در فصل بهار پر از شکوفه می‌شود.

باغ ایرانی

این باغ از باغ‌های قدیمی و دیدنی در تهران است که دارای درختانی، چون چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و... دارد. باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد.

موزه زمان

اولین موزه‌ای که در ایران تأسیس شده و ابزار‌های مربوط به نمایش زمان را به نمایش گذاشته است، موزه تماشاگه زمان در تهران است. در این موزه انواع ساعت‌های تاریخی مربوط به کشور‌های انگلستان، فرانسه، آلمان و سوئیس قرار دارند.

درکه

این منطقه یکی از مناطق مهم ییلاقی تهران است. زیبا و کوهستانی و در بخش شمالی تهران در نزدیکی دربند قرار دارد. بسیاری از کوه‌نوردان، مسیر صعود قله توچال را از این منطقه کوهستانی انتخاب می‌کنند. مسیر درکه در امتداد یک رودخانه قرار دارد و بسیار باصفاست. در فصل بهار، این مسیر به یک کوچه‌باغ سرسبز و زیبا تبدیل می‌شود. در طول مسیر می‌توانید از ده‌ها رستوران مختلف دیدن کنید. اکثر این رستوران‌ها در کنار رودخانه قرار دارند و دارای فضای باز هستند. علاوه بر رستوران‌های زیبا، می‌توانید برخی دکه‌های سنتی را در درکه بیابید که انواع میوه‌های نوبر بهار مثل چاقاله بادام را ارائه می‌دهند.

دربند

این منطقه ییلاقی تهران هم از مناطق خاص این شهر است. در فصل بهار آب‌وهوای دربند بی‎همتاست. آب رودخانه جریان دارد و پرندگان در گوش شما آواز می‌خوانند. در مسیر دربند ده‌ها رستوران و سفره‌خانه وجود دارد. این سفره‌خانه‌ها فضاسازی بسیار زیبایی دارند و معمولاً کنار رودخانه قرار گرفته‌اند. در منطقه دربند، یکی از جا‌های دیدنی تهران با نام سورتمه تهران نیز وجود دارد. این سورتمه هیجان را به‌معنای واقعی کلمه به شما منتقل می‌کند.

دریاچه چیتگر

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

دریاچه چیتگر و بوستان جنگلی چیتگر یک منطقه تفریحی عالی برای تهرانگردی در نوروز خواهد بود. دریاچه مصنوعی چیتگر دارای امکانات تفریحی مثل قایق‌سواری، ماهی‌گیری، دوچرخه‌سواری، فوتبال حبابی و... است و در مجموعه‌ای با نام بام‌لند، ده‌ها رستوران لوکس وجود دارد.

برج طغرل

برج طغرل یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های شهر تهران بوده که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. اهمیت برج طغرل تنها به واسطه معماری و ظاهر آن نبوده، بلکه به واسطه کاربرد این برج است. این برج در واقع یک ساعت خورشیدی بسیار بزرگ است که هنوز سالم باقی مانده و می‌تواند ساعت را به طور دقیق نشان دهد. به‌دین صورت که دور تا دور این برج ۲۴ ترک موجود است که بالای هر ترک ۱۴ نیم دایره وجود دارد. هر نیم دایره یک ربع ساعت را نشان می‌دهد. زمانی که خورشید از سمت شرق برج طغرل طلوع می‌کند و رفته رفته بالا می‌آید به ترتیب هر یک از این نیم دایره‌ها روشن شده و ساعت را به شکل دقیق نشان می‌دهد.

برج میلاد

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

برج میلاد ششمین برج بلند مخابراتی دنیا و یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و جذاب تهران در نوروز ۱۴۰۳ است که امکاناتی نظیر فودکورت، سینما سه بعدی، فروشگاه، موزه مشاهیر و سکوی دید باز دارد. این برج برای گشت و گذار مناسب است. بخش‌های پایین برج برای عموم مردم رایگان است. در ضمن برای آخر هفته‌های تهران‌گردی هم می‌توانید برج میلاد را در لیست تفریحات خودتان قرار بدهید.

پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک یا پارک دایناسورها، یک مجموعه تفریحی آموزشی و از جا‌های دیدنی شهر تهران است که در آن مجسمه‌های متحرکی از گونه‌های مختلف دایناسور‌ها در اندازه طبیعی، سینمای چهاربعدی، آتلیه عکاسی، فروشگاه هدیه و اسباب‌بازی و کارگاه سفال و... قرار دارد.

گنبد مینا

گنبد مینا بزرگ‌ترین آسمان‌نمای ایران و یکی از دیدنی‌های جذاب تهران در تعطیلات عید نوروز است.

باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت محسوب می‌شود که در منطقه گردشگری عباس‌آباد و جنب کتابخانه ملی ایران قرار دارد. پردیس سینمایی، باغ علم نوجوان، اتاق فرار و... بخش‌هایی از باغ کتاب تهران هستند.

پارک ارم

پارک ارم از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تفریحی تهران برای بازدید است که دارای دریاچه، سه شهربازی و بزرگ‌ترین باغ وحش و امکانات دیگری همچون رستوران، کافه، پارکینگ و... است.

پارک ملت

پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است که دارای امکانات متنوع تفریحی و رفاهی، چون باغ وحش، پردیس سینمایی ملت و دریاچه مصنوعی و... است.

سردر باغ ملی تهران

در دوران صفویه برای حفاظت از شهر دورتا دور تهران را دیواری محکم و بلندی کشیده بودند و برای رفت و آمد افراد به خصوص بازرگانان و تاجران دروازه‌هایی بر آن نصب کرده بودند. این دروازه‌ها به مرور زمان خراب شدند و تنها چند دروازه همچنان باقی مانده است، یکی از دروازه‌های تهران، سر در باغ ملی است که در دروازه مشق ساخته شده بود که برای عبور و مرور نظامیان بود. از این دروازه فقط سردر آن باقی مانده است و یکی از جا‌های دیدنی تهران در نوروز محسوب می‎شود.

دارالفنون

اولین دانشگاه و موسسه آموزش عالی مدرن در ایران است که توسط امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ تأسیس شد. این مدرسه نخبه به عنوان یکی از جاذب‌های گردشگری تهران، تعداد زیادی دانش آموز تحصیل کرده از جمله ۱۶ استاد اروپایی و ۲۶ استاد ایرانی تربیت می‌کرد. حیاط مدرسه دارای باغی آرام است که به شکل پرچم یونیون جک طراحی شده است و اطراف آن را دیوار‌هایی با کاشی‌های کتیبه‌ای تزئین شده است.

توچال

بام تهران که یک مرکز تفریحی در نزدیکی کوه توچال است، با داشتن بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی و تفریحی، یکی از بهترین مکان‌ها برای تهرانگردی در عید نوروز است. بام تهران مکانی مناسب برای پیاده روی و تماشای منظره دلربای تهران از ارتفاع است. رستوران‌ها و کافه‌های توچال در حالی که در باشگاه تیراندازی با کمان، باشگاه واقعیت مجازی، زیپ‌لاین و بانجی جامپینگ و ... از یک ضربه آدرنالین لذت می‌برید، غذا‌ها و میان‌وعده‌های لذیذی سرو می‌کنند.

پارک جمشیدیه

پارک سنگی جمشیدیه که در دامنه‌های البرز قرار دارد، یکی از زیباترین پارک‌های تهران است. در هنگام نوشیدن یک چای می‌توانید از مناظر نیز لذت ببرید. باغ سنگی جمشیدیه دارای مجسمه‌های سنگی، درختان بلند کهنسال، آب نماها، برکه‌ها و مسیر‌های سنگفرش شده است. همچنین یک مسیر پیاده روی از قسمت پایینی پارک تا بالای کوه کلکچال وجود دارد.

دریاچه فشافویه

شاید تهران دریا نداشته باشد و تصور تفریحات آبی در این شهر سخت باشد، اما این دریاچه یک مکان فوق‌العاده برای لذت بردن از یک روز متفاوت در تهران است. این مکان تفریحی امکانات فوق العاده‌ای دارد و می‌توانید انواع تفریحات آبی را در آن تجربه کنید. برای تعطیلات آخر هفته تهران هم، دریاچه فشافویه را می‌توانید در برنامه تفریحی خودتان قرار دهید.

برج آزادی

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

که همه ما برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران می‌شناسیم، از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران و یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تهران محسوب می‌شود. این برج که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در فضای زیر برج نگارخانه، سالن دانستنی‌ها، سالن ایران شناسی، موزه و کتابخانه قرار دارد.

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان در منطقه لویزان یکی از جا‌های دیدنی تهران در عید است که می‌توانید از آن دیدن کنید. مساحت این پارک جنگلی بیش از هزار هکتار است و در ۱۳ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته، باغ پرندگان نیز در این پارک جنگلی واقع شده است.

رستم باغ

رستم باغ یک مکان موقوفه است که در سال ۳۳۶ برای اسکان دادن خانواده‌های زرتشتی در نظر گرفته شده بود. این مکان دیدنی تهران نیز جزو جاذبه‌های گردشگری بی نظیر پایتخت محسوب می‌شود.

فشم

بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای نوروز

مناطق ییلاقی لواسان و فشم نیز جز جاذبه‌های طبیعی تهران هستند. علاوه بر آب و هوای بسیار مناسب، این مناطق حفاظت شده هستند و محل زندگی حیوانات وحشی مانند گوزن و آهو هستند. رستوران‌هایی که در کنار رودخانه و در دل کوهستان قرار دارند، می‌توانند خاطرات خوشی را برای مسافران نوروزی رقم بزنند.

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی ایران که در شهر تهران قرار دارد، مجموعه‌ای از جواهرات نفیس و گرانبهای ایران است که از گذشته‌های دور به جا مانده‌اند. اگر به جواهرات و سنگ‌های تزیینی علاقمند هستید، حتماً سری به موزه جواهرات ملی ایران بزنید.

کلام پایانی

تور‌های تهران‌گردی معمولاً برای گشت و گذار در شهر از وسایل نقلیه توریستی استفاده می‌کنند که برنامه سفر آن‌ها از پیش تعیین شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسافران را به اماکن دیدنی تهران می‌برند، اما امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای مسافران نیز وجود دارد. افرادی که به شهر تهران سفر کرده باشند، می‌توانند با استفاده از گسترده‌ترین خطوط مترو در شهر تهران از تمام مناطق تاریخی تهران دیدن کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان