تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!


تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!

ظاهراً نسخه تضعیف شده RTX 4090 که با نام RTX 4090D در بازار چین عرضه شده است، قابلیت اورکلاک بالایی داشته و به راحتی می‌تواند در حد و اندازه برادران بزرگ‌تر خودش ظاهر شود. بر همین اساس، می‌توان گفت که تحریم‌های ایالات متحده بی‌اثر بوده و...

ظاهراً نسخه تضعیف شده RTX 4090 که با نام RTX 4090D در بازار چین عرضه شده است، قابلیت اورکلاک بالایی داشته و به راحتی می‌تواند در حد و اندازه برادران بزرگ‌تر خودش ظاهر شود. بر همین اساس، می‌توان گفت که تحریم‌های ایالات متحده بی‌اثر بوده و کاربران چینی همچنان می‌توانند به عملکرد بی‌نظیر پرچمدار انویدیا دست یابند.

RTX 4090 یک پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای پردازش بارهای کاری سنگین مانند هوش مصنوعی (AI) یا حتی تقویت قدرت نظامی استفاده کرد. در همین راستا، ایالات متحده مدتی قبل تحریم‌های جدیدی را علیه چین وضع کرد که شامل توقف فروش این پرچمدار جدید انویدیا به چین و شرکت‌های مستقر در این شرکت بود.

از آنجا که چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کارت گرافیک جهان به شمار آمده و تحریم پرچمدار گیمینگ انویدیا می‌توانست ضربه قدرتمندی به سودآوری این شرکت وارد کند، انویدیا نسخه تضعیف شده RTX 4090 را با نام RTX 4090D برای حفظ بازار و همچنین هماهنگی با مجموعه قوانین جدید آمریکا تولید کرد.

بر همین اساس، برخی از مشخصات فنی RTX 4090D نسبت به نسخه اصلی متفاوت است. به عنوان مثال، پردازنده گرافیکی مذکور علی‌رغم در اختیار داشتن همان تراشه AD102 انویدیا از هسته‌های CUDA کم‌تر و سرعت کلاک پایین‌تری برخوردار شده است.

تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!مقایسه دو پردازنده گرافیکی RTX 4090 و RTX 4090D

تراشه RTX 4090D قدرت اورکلاک بالایی دارد

حالا یک سایت فناوری و بررسی سخت‌افزارهای رایانه‌ای مستقر در هنگ‌کنگ کشف کرده است که پردازنده گرافیکی RTX 4090D قابلیت اورکلاک بالایی دارد. بر اساس گزارش این وب‌سایت، آن‌ها توانسته‌اند یک کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090D را اورکلاک کرده و سطح عملکرد آن را به RTX 4090 FE برسانند.

در گزارش فوق توضیح داده شده که مهندسان وب‌سایت HKEPC بدون مشکل توانسته‌اند بدون مشکل یک کارت گرافیک مجهز به پردازنده RTX 4090D را با استفاده از ابزار GPU Tweak III اورکلاک کرده و عملکرد آن را تا سطح استاندارد RTX 4090 افزایش دهند. در مرحله بعد، این کارت گرافیک در مقابل برخی از محصولات هم رده مجهز به تراشه RTX 4090 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090D

پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که نشان می‌دهند RTX 4090D در زمینه گیمینگ تنها 5 درصد ضعیف‌تر از RTX 4090 معمولی عمل می‌کند. این رقم در بار کاری مرتبط با هوش مصنوعی نیز حداکثر 10 درصد خواهد بود.

با این حال، به نظر می‌رسد که مهندسان وب‌سایت HKEPC توانسته‌اند با دست‌کاری کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090D بهتر از رقبا عمل کرده و این اختلاف را شدیداً کاهش دهد.

تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!

با اورکلاک RTX 4090D همان عملکرد RTX 4090 به دست خواهد آمد

آن‌ها پس از حذف محدودیت اورکلاک این GPU توانستند سرعت کلاک پردازنده گرافیکی و سرعت کلاک حافظه را به ترتیب 200 مگاهرتز و 187 مگاهرتز افزایش دهند.

تیر تحریم به سنگ خورد؛ RTX 4090D با اورکلاک به عملکرد نسخه استاندارد خودش می‌رسد!

به گزارش Tomshardware، نتیجه این تغییرات بهبود عملکرد کارت گرافیک مذکور و افزایش نمرات بنچمارک Speedway از 9894 امتیاز به 10818 (افزایش 9.3 درصدی) بود. در بنچمارک شناخته شده 3DMark Port Royal نیز این داستان تکرار شد و شاهد بهبود 8.7 درصدی عملکرد بودند.

در همین رابطه بخوانید:

- این نسخه خاص از RTX 4090 برای عبور از تحریم آمریکا و عرضه در بازار چین تولید خواهد شد
- کارت گرافیک GeForce RTX 4090D معرفی شد

در بخش‌های پایانی گزارش HKEPC توضیح داده شده است که به انویدیا به شرکت‌های همکار (AIBها) اجازه فروش نسخه اورکلاک شده RTX 4090D را نمی‌دهد، اما قابلیت اورکلاک کردن آن را هم محدود نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج