غول دنیای ارزهای دیجیتال به 25 سال زندان محکوم شد


غول دنیای ارزهای دیجیتال به 25 سال زندان محکوم شد

ایتنا - سم بنکمن-فرید، بنیانگذار و مدیرعامل سابق صرافی ارزهای دیجیتال «اف‌تی‌ایکس»، به جرم کلاهبرداری چندین میلیارد دلاری به ۲۵ سال زندان محکوم شد.


قاضی دادگاه ناحیه منهتن ایالات متحده قاضی کاپلان در حکم خود آورده است: «متهم ده‌ها هزار نفر و شمار بسیاری از شرکت‌ها را در چندین قاره در طول چندین سال قربانی کرد. او از مشتریانی که پول را به او سپرده بودند دزدی کرد، به سرمایه‌گذاران دروغ گفت و اسناد ساختگی را برای وام‌دهندگان فرستاد. او میلیون‌ها دلار کمک‌های غیرقانونی را به سیستم سیاسی ما تزریق کرد و به مقامات خارجی رشوه می‌داد. هر یک از این جرایم مستحق مجازات سنگین است.»

دادستان‌ها پیشتر گفته بودند که آقای بنکمن-فرید بیش از ۱۰ میلیارد دلار جهت تلاش برای نفوذ و تسلط در صنعت جدید رمز ارزها هزینه کرده و به طور غیرقانونی از پول سپرده‌گذاران صرافی اف‌تی‌ایکس برای پوشش این مخارج استفاده کرده است.

به گفته دادستان‌ها، این سوءاستفاده‌ها شامل خرید هواپیماهای خصوصی و املاک لوکس در دریای کارائیب و رشوه به مقامات چینی می‌شده است. بنابر حکم دادگاه، در نتیجه اقدامات رئیس سابق صرافی اف‌تی‌ایکس مشتریان حدود ۸ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاران ۱.۷ میلیارد دلار و وام‌دهندگان ۱.۳ میلیارد دلار از دست دادند.

قاضی کاپلان علاوه بر این حکم، رئیس سابق صرافی اف‌تی‌ایکس را به پرداخت ۱۱ میلیارد دلار جریمه محکوم کرده است. وی در حکم خود با اشاره به اینکه سم بنکمن-فرید در جریان محاکمه «مرتکب شهادت دروغ » شده است، گفت صرف بازگرداندن پول از دست رفته به مال‌باختگان نباید باعث شود که او حکم ملایمی دریافت کند.

آقای سم بنکمن-فرید ۳۲ ساله پیشتر در دادگاه گفته بود که قصد او «انقلابی در بازار ارزهای دیجیتال در حال ظهور با ایده‌های نوآورانه و همنوع‌دوستانه‌» بوده است و نه «دزدی».

دادستان‌ها پیشتر ۴۰ تا ۵۰ سال زندان را برای سم بنکمن-فرید درخواست کرده بودند.

این چهره مشهور دنیای رمز ارزها در بیانیه‌ای با بیان عذرخواهی از اقدامات گذشته‌اش گفت: «بسیاری از مردم واقعاً احساس نارو خوردن می‌کنند. و آنها بسیار هم نارو خورده‌اند و از این بابت متاسفم. برای اتفاقی که در هر مرحله رخ داد متاسفم.»

وی اضافه کرد:«عمر مفید من احتمالاً به پایان رسیده است. و این حتی از زمانی قبل از دستگیری من آغاز شده بود.»

غول دنیای ارزهای دیجیتال به 25 سال زندان محکوم شد

وکلای بنکمن-فرید، دوستان و خانواده او خواستار ملایمت دادگاه با او شده و گفته‌ بودند که بعید است وی دوباره مرتکب جرمی شود. آنها همچنین ادعا کرده بودند سرمایه‌گذاران اف‌تی‌ایکس تا حد زیادی وجوه از دست‌رفته خود را دوباره به دست آورده‌اند، ادعایی که توسط وکلای مالباختگان، اف‌تی‌ایکس و طلبکاران آن مورد مناقشه قرار گرفت.

مارک ماکوسی، وکیل مدافع بنکمن-فرید، در دادگاه گفت که موکلش «یک قاتل بی‌رحم زنجیره‌ای در بازارهای مالی» نیست.

اف‌تی‌ایکس زمانی دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در جهان لقب داشت و حجم معاملات انجام‌گرفته در آن بالغ بر میلیاردها دلار می‌شد. این صرافی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌داد تا ده ها ارز دیجیتال، از بیت کوین گرفته تا ارزهای مبهم‌تر مانند شیبا، را خریداری کنند.

با این حال سقوط قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بر این صرافی تاثیر گذاشت و در نهایت منجر به سقوط و ورشکستگی آن شد.

در پی این اتفاق سم بنکمن-فرید نیز که ثروتش در مقطعی بالغ بر ۲۶ میلیارد می‌شد، در ناسائو پایتخت کشور باهاما (محل ثبت صرافی اف‌تی‌ایکس) به درخواست مقام‌های قضایی ناحیه جنوبی نیویورک بازداشت شد.

سه نفر دیگر از حلقه نزدیک بنکمن-فرید از جمله کارولین الیسون دوست‌دختر سابق او به جرایم مرتبط اعتراف کردند و در دادگاه علیه او شهادت دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک