بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی


طی مراسمی و همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۳، آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز، ۸ فروردین در حاشیه این مراسم گفت: آبراهه‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله به‌عنوان جاذبه جدید...

بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی

طی مراسمی و همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۳، آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز، ۸ فروردین در حاشیه این مراسم گفت: آبراهه‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله به‌عنوان جاذبه جدید گردشگری در مجموعه جهانی تخت جمشید برای بازدید مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان این مجموعه گشایش یافت.

محمد ثابت اقلیدی گفت: بخش ورودی و خروجی آبراهه‌های مجموعه جهانی تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: این آبراهه‌ها از آثار شاخص و منحصربه‌فرد در مجموعه جهانی تخت جمشید به شمار می‌رود که قدمتشان به دوره هخامنشی می‌رسد و درواقع بازگشایی آن جاذبه جدیدی در این مجموعه خواهد بود.

وی گفت: آبراهه‌های تخت جمشید به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در زیر تمام کاخ‌های تخت جمشید و در عمق بین ۳ تا ۵ متری در دل صخره‌های سنگی زیر تخت جمشید کنده‌شده‌اند.

ثابت اقلیدی افزود: بخشی از این آبراهه‌ها با بلوک‌های سنگی تمام تراش در ابعاد مختلف و ارتفاع و پهنای داخلی آبراهه‌ها به پهنای یک متر تا بلندای یک تا ۳ متر در بخش‌های شمالی جنوبی شرقی و غربی تختگاه ۱۲ هکتاری تخت جمشید قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه همه این آبراهه‌ها در دوره هخامنشی ایجاد شده‌اند، افزود: کاوش این آبراهه‌ها از حدود ۸۵ سال پیش تا به امروز ادامه دارد و هرساله لایروبی می‌شوند.

ثابت اقلیدی افزود: هدایت آب‌های سطحی و پشت‌بام بنا‌های هخامنشی به‌ویژه در زمان بارندگی به بیرون از تختگاه تخت جمشید از مهم‌ترین کارکرد این آبراهه‌ها است.

وی با بیان اینکه فرضیه‌هایی هم وجود دارد که آب شرب از این آبراهه‌ها به‌طرف تختگاه هدایت می‌شده است، افزود: آب درون این آبراهه‌ها در تمام طول سال جاری بوده است و دسترسی به آب شرب روزانه از طریق همین پلکان ورودی واقع در بخش شرقی کاخ تختگاه وجود داشته است که این نظام سنتی دسترسی به آب در نظام شهرنشینی ایرانی بعد از دوره هخامنشی هم در شهر‌های ایران تداوم پیدا می‌کند که رایج‌ترین آن در شهر یزد داریم.

لینک کوتاه کپی لینک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق