یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی مشکل اصلی کشور است / ناکارآمدی ها به نام حوزه علمیه، ولی فقیه و دین تمام می شود


یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی مشکل اصلی کشور است / ناکارآمدی ها به نام حوزه علمیه، ولی فقیه و دین تمام می شود

به گزارش رکنا، امروز چهارشنبه 8 فروردین ماه 1403، نشست تخصصی «الگوی مردم پایه مشاغل برتر » در مقایسه با الگوی معیوب Sme، در راستای شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردمی) و...

به گزارش رکنا، امروز چهارشنبه 8 فروردین ماه 1403، نشست تخصصی «الگوی مردم پایه مشاغل برتر » در مقایسه با الگوی معیوب Sme، در راستای شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردمی) و فرامین مقام معظم رهبری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و حضور جمعی از مسئولان و دست اندر کاران عرصه فرهنگی کشور برگزار شد.

از آنجا که الگوی مردمی مشاغل برتر یکی از نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی است، در این نشست تخصصی، 8 تصمیم ارتباطی، 4 تصمیم زیرساختی و 30 تصمیم مشارکتی برای مردمی کردن اقتصاد تبیین شد.

ابتدا در این نشست 6 سرفصل در پاسخ به 6 پرسش مهم مطرح شد:

1- یکسان انگاری مفاهیم اسلامی با مفاهیم غربی

2- نقد و بررسی دلایل تئوریزه شدن ایده های Sme ها (بنگاه های کوچک و متوسط) در کشور که از قضا به صورت جدی در بخش اول سند توسعه پایدار 2030 به آن پرداخته شده است.

3- بررسی 5 دلیل مهم در راستای مخالفت با مدل ایده Sme

4- بررسی ارکان مهم الگوی مردم پایه مشاغل برتر

5- بررسی بیش از 40 اقدام و تصمیم در راستای مردمی شدن زیست بوم اقتصاد کشور توسط حاکمیت و مردم با عناوین: ارتباطی، زیرساختی و مشارکتی.

6- پاسخ به این سوال که چرا به ارزیابی اقتصاد کشور براساس معیارها و شاخص های اقتصاد کلان، خدشه وارد است؟

یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی مشکل اصلی کشور است / ناکارآمدی ها به نام حوزه علمیه، ولی فقیه و دین تمام می شود

حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، ابتدا با بیان اینکه در طول 45 سال گذشته وقتی یک ایده اسلامی در کشور مطرح شد، جریان هایی آن را به نفع ایده های غربی تفسیر کردند، گفت: وقتی کتاب های برخی مسئولان مهم کشور که از نیروهای انقلاب محسوب می شوند و سخنان آنها رنگ و بوی ادبیات انقلاب دارد را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که چاره حل مشکلات کشور را تنها از طریق راه حل های توسعه غربی و اسناد بین المللی بیان کرده اند.

وی با بیان اینکه اغلب کارشناسان مفهوم مردمی کردن اقتصاد را جز از طریق بنگاه های کوچک و متوسط درک نمی کنند، گفت: بحث یکسان انگاری و تحریف به قدری در کشور جمهوری اسلامی ایران غلیظ شده است که برای مثال از آیه کَنْز * که طبق روایات معنای دیگری دارد، برای ترغیب مردم در جهت در اختیار قراردادن ثروت هایشان در بخش تولید صنعتی استفاده می شود. این در حالی است که بخش تولید صنعتی اشکالات فراوانی دارد.

لذا مشکل اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران، یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی است و اگر علاجی برای این مساله ارائه نشود، تئوری های غربی به نام اسلام اجرایی می شود و ناکارآمدی اجرای این تئوری ها به اسم اسلام نوشته می شود.

ناکارآمدی در پرداخت حقوق کارگران به بهانه افزایش نقدینگی برخلاف قانون است

حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری با بیان اینکه تا چه زمانی باید طلسم یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی ادامه پیدا کند؟ گفت: برای مثال ناکارآمدی در پرداخت حقوق کارگران که برخلاف نص صریح قانون کشور حداقل باید معادل تورم افزایش یابد، دو سال است که مسئولان و کارشناسان توسعه گرا به بهانه غلط افزایش نقدینگی آن را ذیل خط تورم و فقر به کارگران پرداخت می کنند. این درحالی است که وقتی زندگی کارگران به چالش کشیده می شود، هیچ کسی نمی گوید که تئوری نقدینگی باعث این تصمیمات شده است و در تبلیغات به نام حوزه علمیه، ولی فقیه و دین تمام می شود.

بنابراین این مساله را خطر بزرگی برای کشور می دانم و ای کاش غرب گرایان کشور این شهامت را داشتند که به مردم بگویند که تئوری هایشان منشاء این ناکارآمدی ها است اما حتی حاضر نیستند تبعات منفی اجرای تئوری های مطرح در سند توسعه پایدار 2030 را بپذیرند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درخصوص ایده Sme ها (بنگاه های کوچک و متوسط) گفت: درخصوص حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط باز توزیع ثروت و درآمد، فقرزدایی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، تجمیع پس اندازهای خرد، انضمام بخش غیر رسمی اقتصاد (که منتهی به تولید و خدمات نمی شود) به بخش مولد و تولید متنوع کالا و خدمات و ایجاد رقابت را مطرح می کنند و براساس تعریف بانک جهانی با سه متغیر؛ مبلغ فروش سالانه، میزان دارایی ها و تعداد کارکنان، بنگاه های خرد، کوچک و متوسط را از هم تفکیک می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر ایده Sme ها توسط جریان های انقلابی در کشور ترویج می شود و همه دولت های ایران کم و بیش تجربه حمایت از این ایده را دارند که در نهایت به شکست انجامیده است، گفت: اشکالات وارد به این ایده، همان اشکلات وارد به تولید صنعتی با صنعتی شدن جوامع است. ایده Sme ها هم مانند بنگاه های بزرگ مشکلاتی را برای بشر ایجاد کرده است که از مهم ترین آنها بی عدالتی، گسترش فاصله طبقاتی، توجه به اصل استخدام ( نه مشاغل مستقل و غیراستخدامی)، تضعیف معیشت خانواده، ضدسلامت بودن بخصوص در حوزه غذا، افزایش بیماری های گوارشی، آلودگی های متعدد زیست محیطی، آلودگی آب و هوا، افزایش زباله، پسماندها و افزایش تولید بسته بندی های پلاستیکی و فلزی است و طبق پیش بینی سازمان ملل، بشر تا سال 2060 زیر زباله دفن خواهد شد.

وی مهمترین اشکال ایده Sme ها را نحوه تامین مالی این بنگاه ها دانست و گفت: تامین مالی این بنگاه ها، ربوی و غیرشرعی است و یا از طریق بورس است که باعث جهالت و غرر ** در معامله می شود. جانمایی غلط واحدهای تولیدی و فاصله محل کار از محل زندگی مشکل دیگر این بنگاه ها است که باعث دور شدن از خانواده و عدم توزیع وقت مناسب برای مردم و از سوی دیگر با گسترش حمل و نقل، ناترازی سوخت در کشور افزایش می یابد. بنابراین وقتی از مردمی شدن اقتصاد صحبت می کنند، همان گسترش ایده Sme ها است.

*******

*آیه کَنْز سی و چهارمین آیه سوره توبه است که به نکوهش مال‌ اندوزی علمای یهود و راهبان مسیحی می‌ پردازد. کنز به معنای جمع‌ آوری ثروت بیش از حد، بدون پرداخت حقوق الهی آن است.

**غرر در لغت به معنی خطر, نیرنگ و غفلت آمده است. منظور از معامله غرری معامله ای است که توام با خطر بوده و متعاملین در زمان انجام آن, توان تشخیص سودمند یا زیانبار بودن معامله را ندارند. برخلاف اختلاف نظرهایی که وجود دارد مصادیق معاملات مزبور معاملاتی است که مورد آن مجهول یا مقدور التسلیم نباشد.


یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی مشکل اصلی کشور است / ناکارآمدی ها به نام حوزه علمیه، ولی فقیه و دین تمام می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه