سهام شل در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین به گازپروم رسید


سهام شل در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین به گازپروم رسید

دولت روسیه تصمیم گرفته است سهام اندک شرکت شل در پروژه ساخالین ال‌ان‌جی را به قیمت یک میلیارد دلار به غول دولتی گازپروم بفروشد و از تصمیم قبلی خود برای واگذاری این سهام به شرکت نواتک، برگشت.

سهام شل در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین به گازپروم رسید

به گزارش ایران اکونومیست، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در فرمانی در سال ۲۰۲۲، اعلام یک شرکت دولتی تازه تاسیس، حقوق و تعهدات شرکت «سرمایه گذاری انرژی ساخالین» که شرکت اداره کننده پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ است را بر عهده می گیرد.

شرکتهای شل، میتسویی و میتسوبیشی ژاپن، سهامداران اقلیت در شرکت «سرمایه گذاری انرژی ساخالین» بودند و بزرگترین سهامدار آن، گازپروم بود.

شرکت شل ۲۷.۵ درصد در پروژه داشت، اما قبلا اعلام کرده بود که از ساخالین ۲ خارج می‌شود. پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، شل در اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام کرد از شراکت سهام با گازپروم و نهادهای مرتبط، از جمله سهام ۲۷.۵ درصدی خود در تاسیسات گاز طبیعی مایع ساخالین ۲، سهام ۵۰ درصدی خود در توسعه نفت سالیم، و سرمایه گذاری انرژی گیدان، خارج خواهد شد.

سال گذشته، نواتک برای خرید سهام شل در پروژه ساخالین ۲ درخواست داد. این شرکت تولیدکننده و صادرکننده ال‌ان‌جی، از دولت روسیه خواست تا با پرداخت به شل و اجازه دریافت پول در یک حساب خارجی، موافقت کند.

گزارش‌هایی که در آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد، از این حکایت داشت که پوتین با درخواست نواتک برای پرداخت یک میلیارد دلار (۹۴.۸ میلیارد روبل) به شل برای سهام ۲۷.۵ درصدی این شرکت در پروژه ساخالین ۲ ال‌ان‌جی، موافقت کرده است. اما اکنون دولت روسیه با صدور حکمی دستور داده است این سهام توسط گازپروم خریداری شود و دستور قبلی برای خرید سهام شرکت شل توسط نواتک را بدون ارائه هیچ دلیلی باطل کرد.

طبق گزارش روزنامه روسی ودوموستی، نواتک، مشارکت خود در پروژه ساخالین را دارای ریسکهای قانونی بالایی، دانسته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، سال گذشته، تحریم‌های آمریکا، پروژه صادرات ال‌ان‌جی آرکتیک ۲ نواتک را هدف گرفت و جدول زمانی اولین صادرات محموله‌های ال‌ان‌جی از این پروژه را به تاخیر انداخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان