سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد؛ سرعتی که فکرش را نمی‌کنید!


سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد؛ سرعتی که فکرش را نمی‌کنید!

پژوهشگران کانادایی از یک سیستم تصویربرداری فوق سریع به نام Scarf رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با سرعت فوق‌العاده 156.3 تریلیون فریم در ثانیه (FPS) کار کند. این رقم یک رکورد جدید و تقریباً دست نیافتنی در دنیای تصویربرداری به شمار می‌آید....

پژوهشگران کانادایی از یک سیستم تصویربرداری فوق سریع به نام Scarf رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با سرعت فوق‌العاده 156.3 تریلیون فریم در ثانیه (FPS) کار کند. این رقم یک رکورد جدید و تقریباً دست نیافتنی در دنیای تصویربرداری به شمار می‌آید.

دوربین‌های سینمایی گران‌قیمت که معمولاً برای ضبط بخش‌هایی کوتاهی از فیلم مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت ثبت تصویر به صورت حرکت آهسته (Slow Motion) را دارند، معمولاً می‌توانند نرخ چند هزار فریم بر ثانیه را ارائه کنند.

سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد؛ سرعتی که فکرش را نمی‌کنید!

گرچه این دوربین‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از نیازهای دنیای سینما را برآورده کنند، اما محققان مرکز تحقیقاتی Énergie Matériaux Télécommunications دست به کار شده و توانسته‌اند فناوری ثبت تصویر را یک گام به جلو حرکت دهند.

سریع‌ترین دوربین جهان رونمایی شد

در این راستا، محققان کانادایی به تازگی از سریع‌ترین سیستم ثبت تصویر جهان رونمایی کرده‌اند. به گفته آن‌ها، این سیستم دوربین فوق سریع می‌تواند تصاویر بسیار دقیقی را با سرعت 156.3 تریلیون فریم در ثانیه (FPS) به ثبت رسانده و یک رکورد باورنکردنی در این زمینه ایجاد کند.

به گزارش Thenews، این فناوری که Scarf یا فمنتوگرافی بلادرنگ با دیافراگم جاروب (swept-coded aperture real-time femtophotography) نام‌گذاری شده۷ می‌تواند با مغناطیس زدایی فوق سریع یک آلیاژ فلزی و جذب گذرا در یک نیمه هادی، تصاویر را ثبت کند.

سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد؛ سرعتی که فکرش را نمی‌کنید!

به گفته پژوهشگران کانادایی، این فناوری عکاسی جدید می‌تواند به پیشرفت در حوزه‌های علمی مختلف مانند فیزیک۷ زیست شناسی، شیمی، علم مواد، مهندسی و سایر موارد کمک شایانی کند.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین دوربین های عکاسی 2022 کدامند؟
- دوربین گوشی یا دوربین حرفه ای DSLR؛ مقایسه کیفیت عکاسی گوشی های موبایل با دوربین های عکاسی دیجیتال

پروفسور جین یانگ لیانگ (Jinyang Liang)، رئیس علمی آزمایشگاه تصویربرداری محاسباتی کاربردی در INRS، زمینه‌های لازم را برای طراحی و آغاز پروژه Scarf را فراهم کرده است. وی به عنوان یکی از افراد پیش‌گام در حوزه تصویربرداری فوق سریع شناخته شده و در سال 2018 توانسته در این حوزه پیشرفت‌های قابل توجهی ایجاد کند.

سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد؛ سرعتی که فکرش را نمی‌کنید!

نحوه کار سیستم تصویربرداری SCARF بدین شکل است که ابتدا یک پالس فوق‌کوتاه نور لیزر تولید می‌شود و از رویداد یا شیء عبور می‌کند. در صورتی که نور را به شکل یک رنگین‌کمان تصور کنید، ابتدا طول موج‌های قرمز و پس از آن سایر رنگ‌های طیف به شیء می‌رسند. از آنجایی که رویداد بسیار سریع اتفاق می‌افتد، زمانی که هر رنگ متوالی به آن می‌رسد، متفاوت به نظر می‌رسد و به پالس اجازه می‌دهد تا همه چیز را در یک بازه زمانی بسیار کوتاه ثبت کند.

در مرحله بعد، این پالس نوری رمزگذاری خواهد شد تا به سنسور دوربین رسیده و به داده‌های قابل تشخیص توسط کامپیوتر تبدیل شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه