قبیله شیرازی ها در کنیا !


قبیله شیرازی ها در کنیا !

شیرازی نام قومی از ساکنان سواحل شرق قاره آفریقاست که عمدتاً در زنگبار، پمبا و مجمع‌الجزایر قمر زندگی میکنند.

شیرازی نام قومی از ساکنان سواحل شرق قاره آفریقاست که عمدتاً در زنگبار، پمبا و مجمع‌الجزایر قمر زندگی میکنند. تاریخ ورود شیرازی‌ها به سواحل شرقی آفریقا در منابع مختلف، متفاوت ذکر شده‌است. در دانشنامه بریتانیکا آمده که ایرانیان در قرن دهم میلادی و اعراب در نیمه دوم قرن دوازدهم از طریق اقیانوس هند، راهی زنگبار شدند. مهمترین این افراد، شیرازی نام داشتند.

بر اساس شواهد گروهی از شاهزادگان ایرانی که به تجارت اشتغال داشتند در هفت شهر در طول سواحل شرقی آفریقا مستقر شدند. هرچند که برخی در مورد ریشه ایرانی این افراد ابراز تردید کرده‌اند اما کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در نشریات خود، قوم شیرازی را ایرانیانی می‌داند که از شیراز به جهت تجارت برده، عاج و ادویه راهی شرق آفریقا شده‌اند.

به نظر می‌رسد ازدواج بین ایرانیان ساکن زنگبار با آفریقایی‌ها رایج‌تر از ازدواج اعراب و آفریقایی‌ها بوده‌است و آفریقایی‌های حاصل از ازدواج با افراد غیرآفریقایی با نام شیرازی شناخته می‌شده‌اند. قوم شیرازی بر این باورند که اجداد آنها شاهزادگانی ایرانی بودند و در زمان‌هایی بسیار دور از ایران به آفریقا مهاجرت کرده‌اند. اولین مهاجرت با ورود علی بن سلطان حسن از شیراز به زنگبار صورت گرفته‌است.

شیرازی‌ها همچون باقی مردمان شرق آفریقا به زبان سواحلی صحبت می‌کنند. این گروه اسلام را در جنوب و شرق آفریقا گسترش دادهاند. مذهب ایشان اسلام سنی است و پاره‌ای از ایشان نیز شیعه هستند.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکاوی ادعاهای تکراری و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران