عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟


عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید عمل واریکوسل یکی از شایع‌ترین جراحی‌ها در مردان است که در صورت نیاز به درمان و بهبود ناباروری و تسکین درد کیسه بیضه، انجام می‌شود. این عمل معمولاً به‌صورت روش میکروسکوپیک یا لاپاروسکوپیک انجام می‌شود. این عمل ممکن است بهبودی موثری در علائم مربوط به واریکوسل ایجاد کند و در برخی موارد می‌تواند باعث درمان ناباروری می‌شود.

واریکوسل بزرگ شدن وریدهای بیضه است که می‌تواند عوارض و ناراحتی‌های زیادی را برای فرد به وجود آورد. برای درمان این مشکل یکی از گزینه‌ها انجام عمل واریکوسل است. در موارد مختلفی که مشکل واریکوسل حاد می‌شود، باید با جراحی واریکوسل مشکل به وجود آمده را برطرف کرد. در این مقاله به بررسی کامل جراحی واریکوسل و روش‌های انجام آن می‌پردازیم. اگر نیاز به این جراحی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو به صورت حضوری یا آنلاین از دکتر اورولوژیست مشاوره بگیرید.

عمل واریکوسل چیست؟

به عمل واریکوسل واریکوسلکتومی گفته می‌شود. واریکوسلکتومی (vair-ick-oh-seel-eck-toh-mee) یک روش جراحی است که واریکوسل را ترمیم می‌کند (واریکوسل چیست؟). در این عمل وریدهای بزرگ شده در بیضه برداشته می‌شود تا به این ترتیب جریان خون مناسب مجددا به اندام‌های تناسلی بازگردد. جراحی واریکوسل درد بیضه را کاهش می‌دهد و می‌تواند باروری مردان را افزایش دهد.

متن انگلیسی:
Varicocelectomy is a surgery performed to remove those enlarged veins
ترجمه متن:
واریکوسلکتومی یک عمل جراحی است که برای برداشتن وریدهای بزرگ شده انجام می‌شود.

healthline

انواع عمل واریکوسل

یکی از روش‌های اولیه درمان واریکوسل، عمل باز است که در آن بیمار عوارض بیشتر و دوران نقاهت طولانی‌تری را تجربه می‌کند. از این رو برای درمان واریکوسل پزشک سعی می‌کند از روش‌های کمتر تهاجمی استفاده کند. دو تکنیک اصلی مورد استفاده برای عمل واریکوسل شامل تکنیک لاپاراسکوپی، تکنیک میکروسرجری و تکنیک جراحی واریکوسل با لیزر می‌شود.

عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟قبل از انجام عمل واریکوسل، پزشک بررسی می‌کند که کدام نوع جراحی برای مراجعه‌کننده مناسب‌تر است.

عمل واریکوسل لاپاراسکوپی

تکنیک لاپاراسکوپی رایج‌ترین روش مورد استفاده برای جراحی واریکوسل است. در طول این عمل پزشک ابتدا بیمار را بیهوش می‌کند و سپس چند برش بسیار کوچک در قسمت پایین شکم ایجاد می‌کند. در ادامه یک لاپاراسکوپ از طریق این برش‌ها وارد می‌شود تا با بررسی واریکوسل‌ها، از ابزارهای کوچک و دقیقی برای عمل واریکوسل استفاده کند.

عمل واریکوسل میکروسرجری

یکی از انواع عمل واریکوسل، واریکوسلکتومی میکروسرجری است. در این روش باز هم پزشک چندین برش کوچک در ناحیه کمی بالاتر از کشاله ران ایجاد می‌کند. سپس از یک میکروسکوپ بسیار قدرتمند برای مشاهده واریکوسل ها کمک می‌گیرد و با کمک ابزارهای بسیار کوچکی، عمل واریکوسل را انجام می‌دهد.

جراحی واریکوسل با لیزر

روشی به عنوان درمان واریکوسل با لیزر وجود ندارد و اکثر افراد روش‌های کمتر تهاجمی درمان واریکوسل را به‌اشتباه روش جراحی واریکوسل با لیزر در نظر می‌گیرند.

کاربرد عمل واریکوسل (فواید عمل واریکوسل)

هدف کلی در این عمل بستن رگ‌های آسیب‌دیده است تا به این ترتیب جریان خون طبیعی به سایر رگ‌ها بازگردد و درد کاهش پیدا کند. به صورت کلی عمل واریکوسل یک روش نسبتاً ایمن است و احتمال بروز عوارض جانبی در آن کم است.

واریکوسلکتومی یکی از جدیدترین راه درمان ناباروری مردان است. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این روش بازگرداندن قدرت باروری مردان است. با افزایش تولید اسپرم و بالا رفتن سطح ترشح تستوسترون احتمال باروری افزایش می‌یابد. از طرفی با انجام این عمل درد بیضه‌ها به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. در نهایت اینکه معمولا با انجام این عمل حس اعتمادبه‌نفس افراد افزایش می‌یابد، چرا که واریکوسل شکل و ظاهر بیضه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بعد از عمل ظاهر آنها بهبود می‌یابد.

بهبود کیفیت اسپرم بعد از عمل واریکوسل

به صورت معمول ۴ ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا بعد از انجام عمل واریکوسل کیفیت اسپرم‌ها به حد مطلوب برسد. با بهبود کیفیت اسپرم‌ها از هر نظر، قدرت باروری نیز بهبود می‌یابد. عمل واریکوسل می‌تواند تا ۵۰ درصد تعداد کل اسپرم‌های متحرک را بهبود ببخشد. فعالیت‌های بعد از عمل و رعایت دستورالعمل‌های پزشک تاثیر زیادی روی روند بهبودی و تسریع در بالا رفتن کیفیت اسپرم‌ها دارد.

بعد از عمل واریکوسل احتمال بارداری چقدر است؟

حذف واریکوسل باعث بهبود باروری می‌شود. میزان بارداری ممکن است پس از واریکوسلکتومی تا نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یابد. این روش رایج‌ترین شیوه‌ای است که برای درمان ناباروری مردان استفاده می‌شود.

چه کسانی باید عمل واریکوسل انجام دهند؟

کسانی که به صورت مشخص به دلیل واریکوسل قدرت باروری خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند بچه‌دار شوند، پزشک به آنها عمل واریکوسل را پیشنهاد خواهد کرد. از طرفی کسانی که درد و ناراحتی زیادی دارند یا سایر عوارض واریکوسل مانند کاهش شدید تستوسترون، افزایش وزن و کاهش میل جنسی را تجربه می‌کنند، ممکن است کاندید انجام این عمل باشند.

در نهایت اینکه اگر واریکوسل در بیضه سمت راست دیده شود، معمولا به دلیل رشد یا وجود تومورهاست. در نتیجه در این شرایط پزشک از واریکوسلکتومی برای برداشتن تومور و جلوگیری از رشد آن استفاده می‌کند.

درد و تورم بیضه‌هات شدید شده؟

برای عمل واریکوسل مشاوره بگیر.

عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟

چه کسانی نباید عمل واریکوسل انجام دهند؟

در افرادی که واریکوسل هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند، احتمالاً پزشک گزینه جراحی واریکوسل را انتخاب نخواهد کرد. همچنین کسانی که مشکل باروری ندارند یا اینکه واریکوسل مانع باروری آنها نیست، نیازی به عمل واریکوسل نخواهند داشت.

متن انگلیسی:
Your healthcare provider may also recommend a varicocelectomy if you have a lot of testicular pain or decreased testosterone production
ترجمه متن:
در صورت داشتن درد زیاد در بیضه یا کاهش تولید تستوسترون، پزشک شما ممکن است واریکوسلکتومی را توصیه کند.

my.clevelandclinic

نحوه انجام عمل واریکوسل (عمل واریکوسل چگونه است؟)

در ابتدا پزشک معاینات اولیه را انجام می‌دهد و در خصوص گزینه‌های درمان با بیمار صحبت می‌کند. در روش عمل باز واریکوسل جراح بعد از بیهوشی عمومی پوست و بافت بیمار را برش می‌دهد تا یک دید واضح نسبت به منطقه آسیب‌دیده داشته باشد.

برش‌ها در این روش، می‌تواند از سه نقطه مختلف انجام شوند تا پزشک به رگ‌های آسیب‌دیده دسترسی یابد. سپس با بستن رگ‌های آسیب‌دیده، جریان خون آنها را قطع می‌کند تا جریان خون طبیعی به دیگر رگ‌های سالم برقرار شود.

در روش لاپاراسکوپی برش‌های کوچکی در قسمت پایین شکم انجام می‌شود و پزشک از طریق دوربین متصل به لاپاراسکوپ، ناحیه آسیب‌دیده را می‌بیند و با کمک ابزارهای بسیار کوچکی رگ‌های آسیب‌دیده را جدا می‌کند.

در روش میکروسرجری هم این برش‌های کوچک در کشاله ران ایجاد شده و با کمک ابزارهای کوچک و دقیق مخصوصی، رگ‌های آسیب‌دیده جدا خواهند شد. نهایتا جدیدترین شیوه درمان؛ یعنی امبولیزاسیون است که در آن یک سوراخ کوچک روی پوست انجام می‌شود و یک لوله باریک رادیولوژی از این طریق به داخل و به سمت وریدها فرستاده می‌شود. سپس یک سری مواد شیمیایی از این طریق وارد شده و به سمت وریدهای آسیب‌دیده می‌رود و آنها را می‌بندد.

عمل واریکوسل از کجا انجام میشود؟

محل شروع عمل بسته به نوع روش متفاوت است. گاهی برش‌ها در قسمت پایین شکم و گاهی در کشاله ران ایجاد می‌شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

این عمل یک روش سرپایی است و اکثر بیماران همان روز به خانه می‌روند. جراحی واریکوسل حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد. احتمالاً بسته به روش بیهوشی یا بی‌حسی نیز یک تا دو ساعت بعد از عمل به بستری شدن و تحت نظر بودن بیماران نیاز است.

عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟برش‌های عمل واریکوسل یا در قسمت پایین شکم یا در کشاله ران زده می‌شود.

آمادگی قبل از جراحی واریکوسل

به بیماران توصیه می‌شود که حتماً در خصوص داروهایی که مصرف می‌کنند با پزشک صحبت کنند. مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین باید قبل از عمل در صورت امکان متوقف شود. در صورت نیاز به بیهوشی بیماران باید بین ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از عمل ناشتا بمانند. به بیماران توصیه می‌شود که در روز عمل یک لباس راحت و گشاد بپوشند.

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل

معمولا بیماران بسته به نوع عمل واریکوسلی که انجام داده‌اند یک دوره نقاهت را پشت سر می‌گذارند. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند. برای کنترل درد پس از جراحی هم از داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت بعد از جراحی واریکوسل تمیز کردن زخم‌هاست. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که چند بار در روز یک کیسه یخ را به مدت ۱۰ دقیقه روی بیضه‌ها بگذارند تا ورم کاهش یابد. علاوه بر این انجام یک سری فعالیت‌ها بعد از عمل ممنوع است.

شنا کردن، انجام فعالیت‌های سنگین، انجام ورزش‌های سنگین یا بلندکردن اجسام سنگین، حمام کردن و رانندگی از جمله فعالیت‌هایی است که باید از انجام آنها در دوره نقاهت بعد از عمل واریکوسل خودداری کرد. از طرفی به بیماران اکیداً توصیه می‌شود که در زمان مدفوع کردن به هیچ عنوان به خودشان فشار وارد نکنند و در صورت نیاز از داروهای ملین استفاده کنند.

آمادگی قبل از جراحیمراقبت های بعد از جراحی
مشاوره با پزشک: بحث درباره فواید، خطرات، و انتظارات جراحی.استراحت: استراحت کافی پس از جراحی برای بهبودی سریع‌تر.
آزمایشات پزشکی: انجام آزمایش خون و سایر آزمایشات لازم به توصیه پزشک.محدود کردن فعالیت فیزیکی: اجتناب از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید برای مدت زمانی که پزشک توصیه کرده است.
داروها: اطلاع رسانی به پزشک درباره هر گونه دارویی که به طور منظم استفاده می‌کنید.مراقبت از ناحیه جراحی: تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه جراحی برای جلوگیری از عفونت.
ناشتا بودن: اجتناب از خوردن و نوشیدن چندین ساعت قبل از جراحی بر اساس دستورالعمل‌های پزشک.پیگیری‌های پزشکی: حضور در تمام جلسات پیگیری پزشکی برای اطمینان از بهبودی صحیح.
استفاده از کمپرس سرد: برای کاهش تورم و کبودی در صورت توصیه پزشک.
مصرف داروها: مصرف داروهای تجویز شده مانند مسکن‌ها برای کنترل درد.
نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی واریکوسل

بعد عمل واریکوسل چند روز باید استراحت کرد؟

بسته به نوع عمل اکثر بیماران می‌توانند تا سه روز بعد از جراحی واریکوسل به فعالیت‌های روزمره خود برگردند. البته تا مدتی نباید وسایل سنگین را بلند کرد یا فعالیت‌های شدید بدنی داشت.

سیگار کشیدن بعد از عمل واریکوسل

بعد از عمل واریکوسل به بیماران توصیه می‌شود سیگار نکشند. از سویی سیگار برای ترمیم زخم و از بین رفتن تورم و کبودی ضرر دارد و از سوی دیگر خود سیگار می‌تواند عامل کاهش کیفیت اسپرم‌ها و کم شدن قدرت باروری در مردان باشد.

بعد از عمل واریکوسل چه بخوریم؟

یکی از مواردی که باید بعد از عمل از آن جلوگیری کرد، یبوست و زور زدن است. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و سایر غذاهای پر فیبر را به رژیم غذاییشان اضافه کنند. همچنین مصرف آب بیشتر ایده خوبی است.

سکس بعد از عمل واریکوسل (زمان نزدیکی بعد از عمل واریکوسل)

داشتن رابطه جنسی بعد از جراحی واریکوسل می‌تواند روی برش‌ها اثر بگذارد و به آنها فشار وارد کند؛ بنابراین به بیماران توصیه می‌شود تا یک هفته یا بیشتر از داشتن سکس خودداری کنند.

عوارض عمل واریکوسل

به صورت کلی این عمل کمترین میزان خطر را دارد و عوارض معمول شامل تورم، کبودی و جای زخم است. در برخی موارد ممکن است عوارضی همچون درد شدید، تجمع مایع در اطراف بیضه‌ها، عفونت و آسیب به یک شریان ایجاد شود. گاهی نیز خون در اطراف بیضه‌ها جمع می‌شود. سایر عوارض عمومی ممکن است ناشی از خطرات بیهوشی یا سایر مشکلات درمانی باشد.

عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟

باید عمل واریکوسل انجام بدی؟ نگران خطراتش هستی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

۱. درد بعد عمل واریکوسل

درد بعد از عمل یکی از عوارض رایجی است که بسیاری از بیماران تجربه می‌کنند در حالت کلی درد در بیضه‌ها به دلیل از بین رفتن و مسدود شدن رگ‌های خونی آسیب‌دیده است و کاملاً طبیعی است. با این حال با وجودی که یک فرد مبتلا به واریکوسل ممکن است درد بیضه داشته باشد، اما درد ممکن است ناشی از چیز دیگری باشد که هنوز شناسایی نشده است.

۲. کمر درد بعد از عمل واریکوسل

بعد از عمل احتمال کمردرد وجود دارد. این درد می‌تواند نتیجه بی‌حسی نخاعی در برخی از جراحی‌های واریکوسل باشد. گاهی نیز به دنبال رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از جراحی واریکوسل، کمردرد ایجاد می‌شود. استراحت کردن و تصحیح شیوه خوابیدن می‌تواند کمردرد را تسکین دهد.

۳. بزرگ شدن بیضه بعد از عمل واریکوسل (تورم کیسه بیضه بعد از عمل واریکوسل)

گاهی اوقات بعد از عمل بیماران تورم و کبودی را در کشاله ران و کیسه بیضه تجربه می‌کنند. به صورت معمول این کبودی و تورم در کیسه بیضه باید در عرض سه تا چهار هفته از بین برود. برخی از افراد تا شش هفته این تورم و حساسیت در بیضه‌ها و کشاله ران را تجربه کنند.

۴. علت کم شدن اسپرم بعد از عمل واریکوسل

معمولا برای این که اسپرم‌ها از نظر کیفیت و تعداد به حد مطلوب برسند به یک بازه زمانی مشخص نیاز است. به همین دلیل ممکن است در آزمایش‌های بعد از عمل هنوز هم تعداد اسپرم‌ها کم باشد. عود واریکوسل، عدم انجام درست عمل جراحی یا مشکلات و عوارض بعد از عمل هم می‌تواند عامل کم شدن تعداد اسپرم‌ها بعد از جراحی واریکوسل باشند.

۵. بعد از عمل واریکوسل بچه دار می‌شویم؟

بعد از عمل باید چند ماه منتظر ماند تا کیفیت و سطح اسپرم‌ها و همچنین سطح تستوسترون به حد مطلوب برسد. در اکثر موارد بعد از طی شدن دوره نقاهت و بهبود کیفیت اسپرم‌ها، احتمال بچه‌دار شدن زیاد است. البته سایر فاکتورها و میزان اثربخشی جراحی واریکوسل در افراد مختلف نیز روی شانس باروری هر فرد بعد از عمل تاثیر می‌گذارد.

۶. آیا درد بیضه بعد از عمل واریکوسل طبیعی است؟

درد در بیضه‌ای که تحت درمان قرار گرفته طبیعی است و دلیل آن بسته شدن و مسدود شدن رگ‌های خونی آسیب‌دیده یا جدا شدن آنهاست. این درد با مسکن قابل کنترل است. با این حال اگر درد به صورت غیرقابل کنترل و ادامه‌دار باشد باید حتماً برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کرد.

۷. آب آوردن بیضه بعد از عمل جراحی واریکوسل

یکی از عوارض رایج بعد از عمل واریکوسل آب آوردن بیضه‌ها یا هیدروسل است. دلیل بروز این حالت جدا نشدن کامل بافت لنفاوی از رگ‌های واریسی است. همچنین در صورتی که فرد به صورت کامل بعد از عمل استراحت نداشته باشد، ممکن است با عارضه هیدروسل مواجه شود.

۸. علت آویزان شدن بیضه بعد از عمل واریکوسل

آویزان شدن بیضه می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. هیدروسل یا آب آوردن بیضه‌ها یکی از آنهاست. گاهی نیز یک عامل دیگر می‌تواند موجب آویزان شدن بیضه‌ها بعد از عمل باشد. این احتمال وجود دارد که به دلیل عود واریکوسل بیضه‌ها شل و آویزان شده باشند.

عمل واریکوسل چیست؟ تا چه حد در درمان ناباروری موثر است؟در عمل واریکوسل، رگ‌های گره خورده و آسیب دیده حذف می‌شوند.

هزینه عمل واریکوسل

موارد مختلفی می‌تواند روی هزینه عمل واریکوسل اثر داشته باشد. از نوع و گرید بیماری گرفته تا شیوه عمل واریکوسل، هزینه‌های کلینیک و دستمزدی که پزشک برای عمل می‌گیرد، همگی روی هزینه این عمل تاثیر دارد. روش‌های جراحی سنتی شامل هزینه‌های بیهوشی و اتاق عمل هم می‌شود.

هزینه جراحی واریکوسل با بیمه تامین اجتماعی

عمل واریکوسل از جمله جراحی‌هایی است که در صورت تشخیص و تایید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و می‌توان این عمل را در بیمارستان‌های دولتی و با تعرفه بیمه با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از بیمارستان‌های خصوصی انجام داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

واریکوسلکتومی، واریکوسل را درمان می‌کند. می‌تواند درد را کاهش دهد، کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و قدرت باروری را افزایش دهد. عمل واریکوسل می‌تواند ترسناک باشد، اما واریکوسلکتومی یک روش نسبتاً ایمن است. نتایج معمولا دائمی هستند. با این حال همه افراد نیازی به عمل واریکوسل ندارند. بهتر است برای معاینه کامل و انجام عمل به فوق تخصص اورولوژی مراجعه کرده تا بعد از انجام معاینات لازم، شرایط شما را برای عمل بررسی کند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی