هفت نشانه اعتیاد به قند


هفت نشانه اعتیاد به قند

قند‌ها و ترکیبات قندی در همه انواع آن‌ها نه‌تن‌ها نقش مستقیمی در افزایش وزن دارند بلکه تحقیقات گوناگون نشان می‌دهند که همین قند‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، دیابت نوع ۲ و حتی بعضی از سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهند. صحبت از اعتیاد به قند‌ها به‌هیچ‌وجه اغراق نیست، زیرا مغز واقعا می‌تواند به قند‌ها وابسته شود و در نهایت به‌خاطر عدم دریافت قند‌ها شما را با مجموعه‌ای از علائم آزاردهنده مواجه کند.

اعتیاد به قند‌ها باعث می‌شود که بسیاری از افراد نتوانند رژیم غذایی شان را در جهت ارتقای سلامت عمومی شان اصلاح کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که آیا شما هم به مصرف قند‌ها و ترکیبات قندی وابسته شده‌اید یا نه، حتما نشانه‌ها و علائم زیر را بررسی کنید.

۱. عادت به مصرف قند‌ها را پنهان می‌کنید

بعضی از افراد وابسته به قندها، خودشان متوجه می‌شوند که در مصرف قند‌ها زیاده‌روی می‌کنند، اما به‌جای پیدا کردن راهکار‌های مناسب برای کنار گذاشتن این عادت نادرست، خود این عادت غذایی ناسالم را از دید دیگران پنهان می‌کنند. بهانه‌تراشی با هدف مصرف قند، شیرینی‌ها، دسر‌ها و محصولات بسیار شیرین مختلف، یکی از نشانه‌های اعتیاد به قندهاست. هیچ‌کسی را پیدا نمی‌کنید که کلم بروکلی را در کابینت آشپزخانه یا کشوی کمد‌ها پنهان کند تا بتواند پنهانی کلم بروکلی بخورد! پس اگر خوراکی‌های قندی را با این شیوه مصرف می‌کنید یعنی به قند‌ها شدیدا وابسته شده‌اید.

۲. میزان مصرف قند‌ها را روز به روز بیشتر می‌کنید

کسانی که به قند‌ها وابسته هستند، حتما می‌دانند که رضایت نسبت به مصرف قند‌ها و شیرینی‌ها به‌مرور زمان کاهش می‌یابد و برای مقابله با این مشکل باید میزان استفاده از قند‌ها و شیرینی‌ها را بیشتر کنند. این نشانه که در همه انواع اعتیاد و وابستگی به ترکیبات مختلف مشاهده می‌شود، به شما هشدار می‌دهد که هرچه زودتر باید الگوی غذایی تان را اصلاح کنید.

۳. حتی وقتی که گرسنه نیستید، قند و شیرینی می‌خورید

فرض کنید که یک وعده غذایی سنگین خورده‌اید. آیا هنوز هم می‌توانید به‌راحتی یک تکه بزرگ کیک بردارید؟ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به قند‌ها دقیقا همین روی آوردن به قند‌ها و شیرینی‌ها در مواقعی است که واقعا گرسنه نیستید.

۴. همیشه به خوردن قند‌ها و شیرینی‌ها تمایل دارید

بعد از زیاده‌روی در مصرف قند‌ها و شیرینی‌ها، قند خون به‌طور ناگهانی کاهش می‌یابد، زیرا انسولین باید برای جلوگیری از آسیب‌زایی این ترکیبات قندی سریعا وارد عمل شود. این اُفت ناگهانی قند خون، فشار خون را کاهش می‌دهد و تمایل به مصرف قند‌ها و شیرینی‌ها را بیشتر می‌کند.

۵. از قند‌ها و شیرینی‌ها به‌عنوان یک تسکین‌دهنده استفاده می‌کنید

اگر همیشه بعد از پایان روز‌های سخت و آزاردهنده، اتفاقات ناگوار، تماشای یک فیلم غم‌بار و... سریعا از قند‌ها و شیرینی‌ها برای تسکین دادن خودتان کمک می‌گیرید، یعنی الگوی غذایی نادرستی دارید. یکی از علائم روانی اعتیاد به قند‌ها دقیقا زمانی بروز می‌کند که افراد از قند‌ها و شیرینی‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای مبارزه با استرس، ناراحتی، کسالت و دیگر مشکلات روان‌شناختی مثل افسردگی و اضطراب استفاده می‌کنند. این اعتیاد شدیدا مخرب است، زیرا به افراد اجازه نمی‌دهد که با احساسات شان به‌درستی مواجه شوند و به مشکلات خودشان رسیدگی کنند، درحالی که نقش مثبتی هم در ارتقای خلق‌وخو ندارد.

۶. به‌خاطر مصرف قند و شیرینی همیشه احساس گناه دارید

احساس گناه نسبت به مصرف خوراکی‌های خاص مثل قند و شیرینی، یکی از نشانه‌های اختلال در غذا خوردن است. پس اگر هر بار هنگام مصرف قند‌ها و شیرینی‌ها با احساس شرم و گناه مواجه می‌شوید، قطعا باید برای درمان این مشکل به پزشک یا روان‌درمانگر مراجعه کنید.

۷. به مصرف خوراکی‌های شور تمایل پیدا می‌کنید

تمایل شدید به مصرف خوراکی‌های شور و نمکین، یکی از نشانه‌هایی است که می‌گوید کمبود تغذیه‌ای دارید و مواد مغذی خاصی را به‌درستی دریافت نمی‌کنید. این تمایل یا هوس غذایی شدیدا در میان افراد وابسته به قند‌ها و شیرینی‌ها رایج است، زیرا این افراد معمولا با کمبود در دریافت بعضی از مواد مغذی کلیدی مواجه می‌شوند. پس اگر می‌بینید که حجم خوراکی‌های شیرین و شور در رژیم غذایی شما زیاد است یعنی پروتئین‌های سالم و چربی‌های سالم در رژیم غذایی شما کم هستند و رژیم غذایی سالمی ندارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی