سفر اسرارآمیز در زمان در «موزه زمان» تهران! + فیلم


سفر اسرارآمیز در زمان در «موزه زمان» تهران! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر گذرتان به محله زعفرانیه تهران افتاد، حتما سری به نبش چهارراه پرزین بزنید. آنجا عمارتی است، یادگاری از دوران قاجار ، که تا مدت‌ها شما را به...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر گذرتان به محله زعفرانیه تهران افتاد، حتما سری به نبش چهارراه پرزین بزنید. آنجا عمارتی است، یادگاری از دوران قاجار ، که تا مدت‌ها شما را به تماشا وا می دارد. « موزه زمان » یا «تماشاگه زمان»؛ یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران؛ که روزگاری، با یک خانه روستایی خشت و گِلی تفاوتی نداشته است. جایی که از دو منظر معماری و اشیائی که در آن قرار دارد، مورد توجه همگان است.

از شاخص ترین و زیباترین آثار موزه زمان، ساعت هایی هستند که در آنها از هنر معرق با استفاده از قطعات برنز و لاک لاک پشت استفاده شده است. به این تکنیک «بول» گفته می شود. بر روی این دو ساعت، مجسمه هایی از خدایان یونان باستان قرار دارد.

کاملترین ساعت موزه زمان

یکی از شاخص ترین ساعت های موزه زمان، ساعتی است در آن زمان، سی روز ماه و هفت روز هفته را نشان می دهد.

قدیمی ترین ساعت در موزه زمان

«ساعت رو میزی کوچک با پایه لک لک» قدیمی ترین اثر در موزه زمان که در وین ساخته شده است. در این ساعت «هنر میناکاری» به کار رفته است که مربوط به قرن هفدهم میلادی است؛ یعنی این ساعت حدودا 300 سال قدمت دارد.

ساعت اسکلتی در موزه زمان

ساعت اسکلتی در موزه زمان دو نمونه از آنها به نمایش گذاشته شده اند. به این دلیل به این ساعت ها اسکلتی می گویند که اجزای ساعت در آنها دیده می شود.

تابلویی در موزه زمان که از قطعات ساعت ساخته شده است!

در موزه زمان، تابلوی کلاژی وجود دارد که از قطعات ساعت ساخته شده است. این اثر کاری از هنرمند خوش ذوق کشورمان، هوشنگ فروتن است که به موزه زمان اهدا شده است. این تابلو شامل عقربه، بند ساعت، صفحه نمایش و فنر ساعت ساخته شده است.

ساعت های آویزی بی نظیر در موزه زمان

ویترین ساعت های آویزی در موزه زمان، به زیبایی خودنمایی می کنند. همه این ساعت ها از طلا ساخته شده اند و یا به شکل مدال، جیبی و آویزی از آنها استفاده می شده است.

ساعت جیبی اسرارآمیز در موزه زمان

چند نمونه از ساعت های جیبی خاص در موزه زمان وجود دارد. در بین این ساعت ها، «ساعت جیبی اسرارآمیز» وجود دارد که در سال 1881 ساخته شده است. این ساعت به این دلیل اسراسرآمیز است که نحوه به حرکت درآمدن عقربه های آن اصلا مشخص نیست. صفحه نمایش آن شیشه شفافی است که هر دو سمت ساعت دیده می شود ولی اصلا روشن نیست که چگونه کار می کند.

100 سال پیش کارمندان چگونه ساعت ورود و خروج را ثبت می کردند؟

در موزه زمان یک ساعت کارت زنی ساخت شرکت آمریکایی سیمپلکس (Simplex) وجود دارد که مربوط به 100 سال پیش است.

با افزایش مشاغل در کارخانه ها در اواخر قرن هجدهم میلادی، ساعت هایی برای ثبت ورود و خروج شکل گرفتند. کمپانی های باندی (Bundy) و دی (Dey) کمپانی های بنام در زمینه ساخت این نوع ساعت ها بودند. در آن زمان هر کارمند کلید مخصوص خود را داشت که به هنگام ورود و خروج آن را در سوراخ جلوی ساعت فرو می کرد. شماره حک شده بر روی کلید به همراه زمان بر روی نوار کاغذی داخل دستگاه ثبت می شد و در نهایت گزارشی از آن به دست می آمد.

«تانک کارتیه» در موزه زمان!

در این بخش از موزه زمان، می توانید معروف ترین برندهای ساعت سازی دنیا را مشاهده کرد. این ساعت ها عمدتا مربوط به 1940 تا 1970 میلادی هستند. یکی از زیباترین و شاخص ترین ساعت های این بخش، ساعت «تانک کارتیه» است. اینکه چرا به آن تانک کارتیه می گویند نیز سبقه ای تاریخی دارد. در طراحی این ساعت، از تانک رنو اف تی 1917 فرانسوی الهام گرفته شده است.


سفر اسرارآمیز در زمان در «موزه زمان» تهران! + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس عجیب از فریبا نادری: وقتی ادای مادرشوهرشو درمیاره + فیلم