شعار سال 1402 در صنعت خودروسازی محقق شد؟


شعار سال 1402 در صنعت خودروسازی محقق شد؟

سال 1402 با شعار مهار تورم و رشد تولید در حالی آغاز شد که صنعت خودرو گریبان‌گیر تورم بالا و مشکلات تولیدی بود. اما طی یک سال گذشته چه حدی از این شعار برای صنعت خودرو محقق شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت خودروی کشور از سال 1397 به دلیل تحریم‌های گسترده از سوی آمریکا با مشکلات عدیده‌ای در بخش زنجیره تأمین قطعات و تولید خودرو روبه‌رو شد. بر همین اساس تولید داخلی پاسخگوی تقاضای بازار نبوده و بسیاری از خریداران خودرو به دید سرمایه اقدام به خرید و احتکار آن می‌کردند.

بنابراین تنها راه چاره در افزایش عرضه و آغاز واردات در مقیاس بالا دیده شد که در نتیجه آن، رهبری شعار سال را مهار تورم و رشد تولید عنوان کردند؛ اما تا چه حدی از مشکلات صنعت خودرو و این شعار برای سال 1402 محقق شد؟

کاهش جزئی تورم سالانه نسبت به 1401

با توجه به اینکه نرخ تورم اسفند ماه سال جاری فعلاً از سوی بانک مرکزی منتشر نشده، تورم سالانه 1402 تا بهمن ماه امسال محاسبه و با سال گذشته مقایسه می‌شود. تا بهمن ماه سال گذشته نرخ تورم سالانه به 42.5 درصد رسیده بود که این نرخ برای سال 1401 در محدوده 45.8 درصد بود.

شعار سال 1402 در صنعت خودروسازی محقق شد؟

بنابراین با کاهش جزئی تورم سالانه نسبت به سال گذشته می‌توان گفت که شعار مهار تورم برای این سال تا حدودی محقق شده است. البته سیاست‌‎های بانک مرکزی برای سال 1402 به صورت کلی انقباضی بود و همین امر باعث شد تا اغلب بازارهای داخلی تغییر چندانی در طول سال نداشته باشند.

آمار تولید خودرو کمتر از سال پیش!

آمار 12 ماهه تولید خودرو برای سال 1401 حاکی از آن دارد که تولید کل خودرو بخش دولتی و خصوصی به یک میلیون و 348 هزار دستگاه رسید. با توجه به شعار رشد تولید، هدف‌گذاری وزارت صمت برای 1402 رسیدن به ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو بود.

در حال حاضر آمار تولید اسفندماه منتشر نشده است و بنابراین میزان تولید کل خودرو در سال 1402 مشخص نیست. با توجه به آمار تولید 11 ماهه ابتدایی سال یک میلیون و 230 هزار دستگاه انواع خودرو تا انتهای بهمن ماه به تولید رسیده که با تعمیم آن به کل سال، احتمالاً بین یک میلیون و 340 هزار دستگاه تا یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

بنابراین یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های وزارت صمت در زمینه تولید خودرو محسوب می‌شود که پس از انتشار آمار تولید اسفندماه نیز ممکن است حتی به رکورد تولید سال گذشته نرسد.

با مقایسه آمار تولید ماهانه سال 1402 می‌توان متوجه شد که شش ماهه ابتدایی سال، میزان تولید رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد، اما شش ماهه دوم سال میزان افت تولید به قدری بود که میانگین کل تولید سالانه را تا حد سال 1401 کاهش داد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل افت تولید، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و ثابت ماندن قیمت کارخانه محصولات بود. این موضوع باعث شد تا زیان خودروسازان دوباره سر به فلک بکشد و در کنار تأمین نشدن ارز مورد نیاز آن‌ها از سوی وزارت صمت، آمار تولید کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

امید است با توجه به شعار سال جاری، بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای سیاست‌گذار طوری برنامه‌ریزی کنند که هدف‌گذاری رهبری در بخش‌های اقتصادی به سرانجام برسد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...