«کرمیت قورباغه» در طبیعت پیدا شد


«کرمیت قورباغه» در طبیعت پیدا شد

شخصیت عروسکی «کرمیت قورباغه» پس از به دست آوردن شهرتی جهانی از طریق برنامه‌های تلویزیونی موفق، حالا یک افتخار علمی را نیز کسب کرده و یک فسیل ماقبل تاریخ به اسم او نامگذاری شده است.

به گزارش خبرآنلاین، این نمونه فسیلی چهار دهه پیش در منطقه‌ای از تگزاس در ایالات متحده کشف شد، اما برای سال‌ها در گوشه‌ای در مجموعه دیرینه‌شناسی موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان بررسی‌نشده باقی مانده بود. این فسیل در نهایت در سال ۲۰۲۱ توسط دکتر آریان مان، دیرینه شناس موزه، شناسایی شد.

به نقل از یورونیوز، دانشمندان به دلیل حدقه چشمان درشت و لبخند کج نقش‌بسته روی این فسیل ۲۷۰ میلیون ساله، که مطابق گفته‌هایشان آنها را به یاد کرمیت قورباغه می‌اندازد، آن را با نام علمی «کرمیتوپس گراتوس» (Kermitops gratus) اسم‌گذاری کرده‌اند.

«کرمیت قورباغه» در طبیعت پیدا شد محققان در کنار عروسک کرمیت قورباغه

به گفته محققان کرمیتوپس جزو اولین دوزیستان واقعی در زمین است و یک مقطع کلیدی تکاملی در انتقال حیات از آب به خشکی را نشان می‌دهد.

کالوین سو، دیرینه‌شناس در مقطع پست‌دکترا در دانشگاه جورج واشنگتن، در این باره گفت: «استفاده از نام کرمیت اقدامی است در این راستا که چگونه می‌توانیم حاصل کارهای علمی دیرینه‌شناسان در موزه‌ها را به عموم مردم بشناسانیم.»

او اضافه کرد: «از آنجایی که این جانور از خویشاوندان دور دوزیستان امروزی است و کرمیت نیز نمادی از دوزیستان امروزی محسوب می‌شود، این اسم نام مناسبی برای او بود. به علاوه ما می‌خواستیم توجه عموم را به این فسیل منحصربه‌فرد جلب کنیم. فسیلی که واقعاً کوچک است و اگر بخواهید آن را در کنار دایناسوری مثل تیرانوسوروس در موزه قرار دهید، کسی متوجه آن نمی‌شود.»

دانشمندان در مطالعه خود بقایای جمجمه فسیل‌شده را، که اندازه‌ای کمتر از ۳ سانتی‌متر داشت، مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که این فسیل یک گونه از «تمنوسپوندیل» بوده است؛ گروهی متنوع از دوزیستان باستانی که بین ۳۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش می‌زیستند و رایج‌ترین اجداد گونه «لیسامفیبیان» (دسته‌ای شامل قورباغه‌ها و سمندرها) محسوب می‌شوند.

کرمیتوپس به عنوان قورباغه طبقه‌بندی نمی‌شود، زیرا دوزیستان ماقبل تاریخ دارای ویژگی‌ها و آناتومی یکسانی با قورباغه‌های مدرن نیستند. اعتقاد بر این است که این موجودات در دوران پیش از دایناسورها در دوره پرمین اولیه (از ۲۹۸.۹ تا ۲۷۲.۳ میلیون سال پیش) روی زمین زندگی می‌کردند.

تجزیه و تحلیل فسیل این جانور همچنین نشان داد که ساختارجمجمه او متفاوت از ویژگی‌هایی است که در جمجمه چهارپایان باستانی، اجداد دوزیستان و دیگر مهره‌داران زنده مشاهده می‌شود. دانشمندان می‌گویند ناحیه جمجمه در پشت چشمان کرمیتوپس بسیار کوچک‌تر از پوزه کشیده و خمیده آن است.

به گفته آنان این شکل پوزه، که احتمالاً شبیه سمندر است، به کرمیتوپس‌ها کمک می‌کرده تا یک مایع چسبناک مخاطی را برای گرفتن طعمه‌های خود شامل حشرات ریز تولید کنند.

سابقه فسیلی اولیه دوزیستان و اجداد آنها کم است. امری که درک چگونگی پیدایش قورباغه‌ها، سمندرها و خویشاوندان آنها را دشوار می‌کند.

آریان مان، دیرینه‌شناس موزه، با بیان اینکه کرمیتوپس نشان می‌دهد منشأ دوزیستان مدرن کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد گفت : «این یک حوزه تحقیقاتی فعال است که دیرینه‌شناسان بیشتری باید دوباره در آن پژوهش کنند. دیرین‌شناسی همیشه چیزی فراتر از دایناسورها بوده و داستان‌ها و رازهای تکاملی جالبی وجود دارد که هنوز جوابی برای آنها پیدا نشده است.»

کرمیت معروف‌ترین ساخته جیم هنسون عروسک‌گردان سرشناس است و اولین بار در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این قورباغه مجری برنامه عروسکی «ماپت شو» بود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887020

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید