سیب‌زمینی جوانه‌زده را می‌توان مصرف کرد؟


سیب‌زمینی جوانه‌زده را می‌توان مصرف کرد؟

در روز‌های خنک پاییز و زمستان که از خوردن سیب‌زمینی پخته یا پوره گرم و خوش‌طعم آن لذت می‌بریم، احتمالا یک پرسش برای اکثر دوستداران این غذای خوشمزه مطرح است: آیا خوردن سیب‌زمینی که شروع به جوانه زدن کرده، بی‌خطر است؟

اگر سیب‌زمینی مدتی در آشپزخانه یا در انباری بمانند، رنگ آن مایل به سبز می‌شود و جوانه‌های کوچکی که به آن‌ها «چشم سیب‌زمینی» هم می‌گوییم، ظاهر می‌شود. این‌ها ظاهر سیب‌زمینی را عجیب می‌کنند، اما این «محصولات زشت» همچنان قابل خوردن هستند و مصرف آن‌ها به کاهش ضایعات غذایی کمک می‌کند؛ اما آیا این موضوع در مورد سیب‌زمینی‌هایی که کمی بدریخت‌تر شده‌اند هم صادق است؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

کارشناسان ایمنی مواد غذایی و متخصصان رژیم غذایی به نشریه «هافینگتون پست» انگلیس توضیح داده‌اند وقتی سیب‌زمینی شروع به جوانه زدن و سبز شدن می‌کند، واقعا چه معنایی دارد.

حقیقت در مورد سیب‌زمینی جوانه‌زده

اول، خبر خوب: هنگامی که سیب‌زمینی شروع به جوانه زدن می‌کند تا زمانی که جوانه زدنش از کنترل خارج نشده باشد، خوردنش همچنان بی‌خطر است.

«الن شوماکر»، مدیر بخش توسعه «بشقاب امن» (Safe Plates) در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، توضیح می‌دهد: این جوانه‌ها حاوی سمی به نام سولانین هستند که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند سردرد، استفراغ و سایر عوارض گوارشی شود. اگر مقادیر زیادی از آن مصرف شود، می‌تواند علائم و عوارض بسیار جدی ایجاد کند؛ اما اگر جوانه‌ها کوچک باشند و سیب‌زمینی نرم یا چروکیده نشده باشد، می‌توان جوانه‌ها را جدا کرد و سیب‌زمینی را خورد.

سیب‌زمینی سبز چطور؟

«مگی میکالسیک»، متخصص تغذیه هشدار می‌دهد که سیب‌زمینی‌های سبز را نباید خورد: نور خورشید سیب‌زمینی‌ها را با تولید کلروفیل سبز می‌کند، اما مشکل واقعی تجمع سموم مضر است.

شوماکر نیز همین نظر را دارد: دیدن قسمت‌های سبز روی سیب‌زمینی نشان‌دهنده تشکیل سم سولانین است که در جوانه‌ها نیز یافت می‌شود. اگر لکه‌های سبز کوچکی روی سیب‌زمینی وجود دارد، می‌توان آن‌ها را جدا کرد، اما اگر لکه‌های سبز بزرگ هستند، توصیه می‌شود سیب‌زمینی را دور بریزید. جوانه‌ها و رنگ مایل به سبز نشانه‌های اصلی خراب شدن سیب‌زمینی یا شروع به خراب شدن آن هستند.

اگر سیب‌زمینی چروکیده و نرم باشد، قطعا نشانه آن است که باید آن را دور انداخت. باید گفت در حالی که عوارض مصرف سیب‌زمینی خراب عمدتا گوارشی است، سولانین در موارد شدید، می‌تواند باعث فلج شدن شود.

بنابر گزارش ایندیپندنت، به طور کلی بهتر است از مصرف سیب‌زمینی‌های بدریخت اجتناب کنیم به خصوص اگر شروع به سبز شدن کرده باشند؛ هنگامی که سیب‌زمینی علائم سبزی، غده‌ها و جوانه‌ها را نشان می‌دهد، طعم تلخی نیز پیدا می‌کند و حتی دیگر حاوی مواد مغذی چندانی هم نیست.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر با یک سیب‌زمینی با ظاهر معمولی سروکار دارید، مطمئن باشید که در هر لقمه، هزاران ویتامین و مواد معدنی ضروری دریافت می‌کنید و می‌توانید از دانستن اینکه انواع سیب‌زمینی مغذی هستند، احساس خوبی داشته باشید. سیب‌زمینی معمولی حاوی ویتامین ث و پتاسیم و سیب‌زمینی شیرین به دلیل رنگ نارنجی‌اش منبعی عالی از ویتامین آ است.

در واقع سیب‌زمینی در گذشته به معنای واقعی کلمه جان انسان‌ها را نجات داده است؛ چرا که میزان بالای ویتامین ث آن به جلوگیری از ابتلا به بیماری اسکوربوت (بیماری کمبود ویتامین ث که باعث خونریزی لثه و غشای مخاطی می‌شود) کمک کرده است؛ بنابراین اجازه ندهید ترس از سولانین شما را از مصرف سیب‌زمینی منصرف کند. فقط سعی کنید سیب‌زمینی‌ها را در مکانی خنک و خشک یا حتی در یک کیسه کاغذی تازه نگه دارید و از نور خورشید محافظت کنید. اگر هم سیب‌زمینی‌ها شروع به سبز شدن کردند، باید آن‌ها را دور ریخت یا در باغچه کاشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !