آمریکا: مانع تحقق خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌شویم


 آمریکا: مانع تحقق خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌شویم

دستیار وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد دولت این کشور برای جلوگیری از عملی شدن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تلاش می‌کند.

«دونالد لو» دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه در جلسه استماعیه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور تصریح کرد برای جلوگیری از تحقق لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تلاش می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی گفت: من کاملاً از تلاش‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از تحقق این خط لوله حمایت می‌کنم، ما برای رسیدن به این هدف کار می‌کنیم.

لو با اظهار اینکه دولت بایدن در حال پیگیری تحولات اخیر درباره این خط لوله است، با زیر سئوال بردن توانایی اسلام‌آباد برای تأمین مالی بودجه لازم برای تکمیل پروژه گفت: راستش را بخواهید، نمی‌دانم تأمین مالی چنین پروژه‌ای از کجا تأمین می‌شود، من فکر نمی‌کنم کمک‌کنندگان بین‌المللی علاقه‌ای به تأمین مالی آن داشته باشند.

به گزارش «عرب نیوز»، دستیار وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما در این رابطه با دولت پاکستان در حال رایزنی هستیم. دولت هم روح و هم متن تمام قوانین تحریمی مرتبط با ایران را رعایت می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی همچنین تصریح کرد واشنگتن هیچ درخواستی از اسلام‌آباد برای رفع تحریم‌ها دریافت نکرده است.

کمیته انرژی کابینه پاکستان اوایل اسفند موافقت خود را برای آغاز ساخت خط لوله 80 کیلومتری از مرز پاکستان و ایران به گوادر صادر کرد.

پاکستان یکی از دلایل تأخیر در ساخت خط لوله در خاک خود را نگرانی‌های مداوم درباره تحریم‌ها علیه ایران خوانده بود.

ایران پیش از این، مهلت پاکستان برای تکمیل این خط لوله را تا سپتامبر 2024 تمدید کرده است و اگر پاکستان تا این زمان موفق به تکمیل این پروژه نشود، باید به ایران 18 میلیارد دلار غرامت بپردازد.

ایران و پاکستان در سال 2009 قراردادی برای تامین روزانه 750 میلیون فوت‌مکعب گاز به مدت 25 سال امضا کرده بودند .

بر اساس توافقنامه‌ای که در سال 2009 بین دو کشور امضا شد، این پروژه قرار بود تا دسامبر 2014 تکمیل شود و دو طرف ملزم بودند خط لوله را در خاک خود احداث کنند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک