(عکس) کشف آدمک 6 سانتی‌متری 500 ساله که احتمالا «جاکلیدی» بوده است


(عکس) کشف آدمک 6 سانتی‌متری 500 ساله که احتمالا «جاکلیدی» بوده است

تاکنون تنها ۱۵ دست‌سازه از این نوع در اروپا کشف شده است و مسئولان باستان‌شناسی و میراث فرهنگی لهستان آن را شگفت‌آور توصیف کرده‌اند. قدمت این شیء به احتمال زیاد به قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی می‌رسد.

یک «پل کمربند» مربوط به اواخر قرون وسطی که برای آویزان کردن کلید یا کیف کوچک از کمربند به کار می‌رفته است، نزدیک شهر کامین پومورسکی در استان پومرانی غربی در شمال غربی لهستان پیدا شد. تاکنون تنها ۱۵ دست‌سازه از این نوع در اروپا کشف شده است.

به گزارش فرادید، این کشف در رسانه‌های اجتماعی توسط موزه تاریخ سرزمین کامییِنسکا اعلام شد. گرزگورز کورکا، مدیر موزه و باستان‌شناس، این یافته را «شگفت‌آور» توصیف کرد.

این پل یا گیره با ارتفاع ۵۶ میلی‌متر در وضعیت بسیار خوبی است. قسمت جلویی آن پیکره یا طرحی انسان‌واره دارد که دست‌هایش روی کمرش قرار گرفته‌اند و فاصلۀ آن‌ها با بدن، دو قوس با سوراخ‌هایی به قطر ۴ میلی‌متر ایجاد کرده است.

(عکس) کشف آدمک 6 سانتی‌متری 500 ساله که احتمالا «جاکلیدی» بوده است

روی نیم‌تنه این انسان‌واره مینیاتوری، برش‌های مورب و افقی دیده می‌شود که به شکل نمادین نمایانگر لباس معمولی اواخر دوره گوتیک است. زیر لباس، یک سوراخ عمودی به طول ۱۳ میلی‌متر وجود دارد که دو پای انسان‌واره را مشخص می‌کند و درست زیر آن، سوراخی احتمالاً برای آویزان کردن کلید یا کیف پول کوچک وجود دارد (قطر سوراخ ۴ میلی‌متر است).

بر اساس شرایط کشف و بررسی اجزای لباس که برخی از آن‌ها با جزئیات بسیار بیشتری به تصویر کشیده شدند، می‌توان گفت قدمت این قلاب و قلاب‌های مشابهی که قبلا کشف شده‌اند، به نیمه دوم قرن پانزدهم یا نیمه اول قرن شانزدهم می‌رسد.

(عکس) کشف آدمک 6 سانتی‌متری 500 ساله که احتمالا «جاکلیدی» بوده است

نمونه‌هایی از قلاب کمربند که قبلا کشف شده بودند

بر اساس ویژگی‌های مختلف اینگونه اشیاء، نتیجه‌گیری شده که چنین قلاب‌هایی به کمربند‌های چرمی محکم بسته (قلاب) می‌شدند، اما امکان برداشتن آن‌ها وجود داشته است. کلید، کیسه یا کیف کوچکی از جنس پارچه یا چرم را به این قلاب‌ها وصل می‌کردند.

حکاکی‌ها و نقش‌های چوبی از جنس مس قلم‌زده متعلق به قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی نشان می‌دهد زنان و مردان، انواع و اقسام وسایل از جمله چاقو، کارد و چنگال و قاشق را روی کمربند خود حمل می‌کردند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو