مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟


مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟

در طول یکی دو دهه گذشته یا بیشتر، تغییرات عمده‌ای در آنچه هنگام ورود به داخل یک ماشین سواری یا شاسی بلند روی سقف آن می‌بینید، ایجاد شده است. اغلب اوقات، یک شیشه بزرگ در آن قسمت وجود دارد و قضیه تا جایی پیش رفته که حتی سقف‌ بعضی...

در طول یکی دو دهه گذشته یا بیشتر، تغییرات عمده‌ای در آنچه هنگام ورود به داخل یک ماشین سواری یا شاسی بلند روی سقف آن می‌بینید، ایجاد شده است. اغلب اوقات، یک شیشه بزرگ در آن قسمت وجود دارد و قضیه تا جایی پیش رفته که حتی سقف‌ بعضی خودروها تقریبا به طور کامل از شیشه ساخته شده‌اند. با افزایش محبوبیت سانروف‌ها و مونروف‌ها در سال‌های اخیر، خودروسازان شروع به ارائه سقف‌های شیشه‌ای بزرگ‌تر کرده‌اند که تا انتهای عقبی کابین کشیده شده‌ و در بازار به عنوان سقف پانوراما شناخته می‌شود.

مزایای این قطعه تقریبا واضح هستند. یک سقف شیشه ای اساساً از چیزی که قبلاً یک حکم یک درپوش بزرگ بود، دلبازتر است؛ به واسطه سقف شیشه ای کابین بزرگتر احساس میشود و نور بیشتر به همراه حس مطبوع‌تری برای سرنشینان ایجاد کند. وجود یک سقف شیشه‌ای پانوراما به راننده و سرنشینان احساس ارتباط بیشتری با دنیای اطراف خود در طول مسیر می‌دهد. البته برخی معایب این قطعه از جمله قیمت بالای آن قابل چشم پوشی نیست، اما حتی این موضوع هم به یک مسئله غیرقابل حل تبدیل نشده، چرا که امروزه خودروسازان بیشتری آنها را به عنوان بخشی از تجهیزات سفارشی یا حتی به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌دهند و قیمتشان نسبت به قبل کمتر هم شده است. در ادامه جزییات بیشتری در مورد مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای و سایر ویژگی‌های این نوع از سقف بیان کرده‌ایم.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟خودروی کانسپت Lincoln XL-500 که در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه شیکاگو به نمایش درآمد، به عنوان اولین خودرو با سقف شیشه ای شناخته می‌شود

اولین ماشینی که سقف پانوراما داشت، چه بود؟

خودروی کانسپت Lincoln XL-500 که در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه شیکاگو به نمایش درآمد، به عنوان اولین خودرو با سقف شیشه ای شناخته می‌شود. البته سقف XL-500 شیشه ای نبود، بلکه پلکسی گلاس با رنگ ملایم بود؛ یک ماده مبتنی بر اکریلیک که به طور قابل توجهی سبک‌تر از شیشه است. این نوع سقف در آن زمان به عنوان یک پیشرفت فوق‌العاده به حساب می‌آمد و عصر جدیدی را در طراحی رقم می زد. اما استفاده از پلکسی گلاس به عنوان ماده ای برای تولید سقف خودروهای رایج کاملاً غیرعملی بود و ایده سقف شفاف XL-500 بعد از مدتی کنار گذاشته شد. از خودروهای امروزی، سقف تسلا مدل 3، شبیه ترین گونه به XL-500 است.

ضمنا در گذشته، شرکت American Sunroof Corporation اولین شرکتی بود که کار تبدیل سقف خودروها را به نمونه‌های پانوراما انجام می‌داد. اما امروزه خودروسازان خودشان این کار را انجام می‌دهند. اگرچه همچنان شرکت‌های مختلفی خدمات نصب سقف پانوراما ارائه می‌دهند، اما هر سقف پانوراما که در کارخانه روی خودروی جدید نصب می‌شود، جزو تجهیزات اصلی سازنده محسوب شده و تحت گارانتی نیز قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟آیا سقف‌های شیشه‌ای قابل باز شدن هستند؟

آیا سقف‌های شیشه‌ای قابل باز شدن هستند؟

بله، بعضی سقف های شیشه ای باز می‌شوند و به طور معمول به عنوان سانروف‌های پانوراما شناخته می‌شوند؛ اگرچه برخی از خودروسازان نام‌های متفاوتی برای آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، کمپانی پورشه نسخه خود را که برای کاین عرضه کرده به عنوان سقف پانوراما معرفی می کند. روی Cayenne دو صفحه شیشه روی صندلی‌های جلو و عقب وجود دارد و زمانی که باز شود، اولین صفحه روی صفحه دوم می‌لغزد و سقف باز می‌شود. بعضی سقف‌های پانوراما مانند آنچه در برخی محصولات تسلا می‌بینم، ثابت هستند.

هزینه سقف پانوراما چقدر است؟

هزینه سقف پانوراما بسته به خودروساز متفاوت است. برخی سازندگان در بازارهای بین‌المللی، مانند کیا با Sportage و تویوتا با Highlander، سانروف‌های پانوراما را بدون هزینه اضافه به مشتریان ارائه می‌دهند؛ اما فقط در برخی از نسخه های سطح بالاتر. به عنوان مثال، شما فقط می توانید سانروف پانوراما را روی تریم Highlander Platinum دریافت کنید. قیمت برخی نمونه های دیگر، مانند سیستم سقف پانورامای پورشه، 1850 دلار است و جزو تجهیزات سفارشی محسوب می‌شود. در بازار ایران نیز پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ با سقف شیشه ای عرضه شده‌اند که قیمت آنها به وضوح از نمونه سقف فلزی این خودروها گرانتر است.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟تفاوت سقف پانوراما و سانروف

تفاوت سقف پانوراما و سانروف

اصطلاحات سانروف و مونروف به قدری در هم تنیده شده‌اند که در حال حاضر تعریف دقیقی برای بیان تفاوت آن‌ها وجود ندارد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، زمانی که خودروسازان گزینه سقف بازشو را برای خودروهای خود ارائه می‌دادند، سانروف اصطلاح رایجی بود و به پنل فلزی یا ماتِ بازشونده اشاره می‌کرد. سپس، با محبوب شدن پنل‌های شیشه‌ای شفاف، کلمه مونروف برای توصیف آنها رایج شد؛ اما در نهایت سانروف اصطلاح محبوب‌تری شد و امروزه بسیار پرکاربردتر است. این در حالی است که سقف پانوراما به طور کلی به شیشه‌ای گفته می‌شود که تا روی سر سرنشینان عقب امتداد می‌یابد و اگر قابل باز شدن باشد، به آن سانروف پانوراما می‌گویند.

مزایا و معایب سقف پانوراما

دلایل زیادی برای محبوبیت سقف‌های پانوراما وجود دارد. از همان لحظه که وارد خودرویی با سقف پانوراما می‌شوید، متوجه روشنایی و حس بزرگی بیشتر کابین خواهید شد. باز شدن سقف پانوراما نیز هوای تازه و نور بیشتر را به داخل می‌آورد.

مزایا سقف شیشه ای:

به طور کلی مزایای سقفهای شیشه ای خودرو موارد زیر را شامل می‌شود

افزایش روحیه: به گفته‌ی محققان، ورود نور خورشید به داخل کابین از طریق سقف پانوراما به بهبود روحیه‌ی کلی سرنشینان کمک می‌کند. نور طبیعی در هنگام رانندگی به افراد احساس عطوفت و نشاط می‌دهد.

کاهش صدای باد: باز کردن سقف پانوراما به جای پنجره‌های معمولی، صدای باد را در داخل کابین کمتر می‌کند و از ناراحتی گوش‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از آن در مقایسه با کولر، مقرون به صرفه‌تر است.

کاهش احساس تنگی کابین: داشتن سقف پانوراما به خصوص در سفرهای طولانی، با ایجاد حس بازتر بودن کابین، از احساس تنگنا برای راننده و سرنشینان می‌کاهد.

معایب سقف شیشه ای

احتمال خرابی قطعات، درز پیدا کردن و نشتی آب:

مکانیزم‌های باز و بسته شدن شیشه و سایبان‌های پارچه‌ای می‌توانند به مرور زمان خراب شده و سقف را غیرقابل استفاده کنند. نشتی آب، هرچند کمتر از گذشته، همچنان ممکن است رخ دهد. شکستن یا ترک خوردن شیشه هم اتفاقی نادر اما احتمالی است.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟افزایش وزن و بالاتر آمدن مرکز ثقل خودرو

افزایش وزن و بالاتر آمدن مرکز ثقل خودرو:

سقف پانوراما باعث افزایش وزن سقف خودرو شود؛ در نتیجه مرکز ثقل کلی ماشین بالاتر می‌آید و هنگامی که هندلینگ خودرو به چالش کشیده می‌شود، می‌تواند موجب افزایش تکان‌های شدید اتاق و یا از دست رفتن کنترل ماشین شود. به ویژه برای خودروهای شاسی بلند که در عبور سریع از پیچ‌های تند به طور ذاتی دارای محدودیت هستند، افزایش وزن سقف و بالا آمدن ارتفاع مرکز ثقل خودرو، میتواند مشکلات بیشتری به وجود آورد و تکانه‌های عرضی را تشدید کند.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟شکستن احتمالی شیشه

شکستن احتمالی شیشه (هرچند نادر):

اگر در تصادفات یا به طریق دیگر ضربات شدیدی به سقف شیشه ای وارد آید، احتمال شکستگی و خرد شدن آن وجود دارد. به ویژه اگر خودرو واژگون شده و چنین اتفاقی رخ دهد، تکه های شیشه ممکن است به سرو صورت سرنشینان آسیب بزند. البته سقف‌های پانوراما عمدتا بسیار مقاوم هستند و به این راحتی ها خرد نمی‌شوند.

افزایش سریع دمای کابین در صورت استفاده نکردن از سایه بان داخلی:

معمولا در گرم‌ترین ماه‌های تابستان، وجود شیشه اضافی باعث گرم‌تر شدن داخل خودرو نسبت به خودروهای بدون سقف پانوراما می‌شود. به ویژه اگر سایبان خراب شود یا وجود نداشته باشد، این مشکل تشدید خواهد شد.

کاهش فضای سر:

اگرچه نور طبیعی باعث احساس بزرگ‌تر بودن فضای داخلی کابین می‌شود، اما میزان فضای سر در خودروهای با سقف پانوراما به ویژه در ردیف عقب تا حدودی کمتر است.

میعان بخار سقف در زمستان:

در سردترین ماه‌های زمستان، احتمال چگالش روی شیشه سقف و چکه کردن رطوبت به داخل کابین وجود دارد. واضح است که این امر اصلا خوشایند نخواهد بود.

هزینه تعمیر سقف پانوراما

هزینه تعمیر سقف پانوراما به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر مشکل در دوران گارانتی رخ دهد، معمولاً تعمیرات رایگان هستند. اما بعد از اتمام گارانتی، هزینه تعمیر می‌تواند بسیار گران باشد. حتماً قبل از خرید خودرو، شرایط گارانتی مربوط به سقف پانوراما را بررسی کنید.

حوادث و بیمه

اگر شیشه سقف پانوراما بشکند، نمایندگی‌ها و خودروسازان معمولاً به دلیل اصابت سنگ یا شیء خارجی، به مالک توصیه می‌کنند که از بیمه بدنه خود استفاده کند. شرکت‌های بیمه معمولاً با دریافت مدارک لازم از نمایندگی یا پلیس (هنگام تصادف)، خسارت را جبران می‌کنند؛ اما هزینه‌ی فرانشیز می‌تواند زیاد باشد و بر حق بیمه شما تأثیر بگذارد. به عنوان مالک خودرو، مسئولیت بررسی این موضوع را دارید که آیا شکستن شیشه می‌تواند به نقص فنی خودرو مربوط باشد، که در آن صورت تعمیر بر عهده‌ی خودروساز خواهد بود.

آیا سقف پانوراما ارزش خرید دارد؟

اینکه آیا سقف پانوراما ارزش خرید داشته باشد، تصمیمی شخصی است. با توجه به اینکه قیمت آن‌ها برای مشتریان ایرانی کمی گران تمام می‌شود، انتخاب با شماست و بستگی به رقم موجودی حساب بانکی تان دارد. اما به هر حال خیلی ها ترجیح می‌دهند که به جای سقف فلزی، به آسمان نگاه کنند و از مناظر بالای سرشان لذت ببرند.

مزایا و معایب خودروهای سقف شیشه ای چیست؟کدام ماشین ها در ایران سقف پانوراما دارند؟

کدام ماشین ها در ایران سقف پانوراما دارند؟

در ایران بسیاری از خودروهای وارداتی در نسخه‌های فول آپشن و یا محصولات مونتاژی به سقف پانوراما مجهز هستند. هیوندای سوناتا، کیا کادنزا، پژو ۲۰۷، کی ام سی j7، کی ام سی k7، ماشین دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم، ماشین لاماری و ... دارای سقف یا سانروف پانورامیک هستند.

شاید مطالب ما در مورد ماشین پژو پارس دوگانه سوز و چه ماشین هایی نخریم را نیز بپسندید.


گالری تصاویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق