مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شد


مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شد

استاندار مرکزی از گازسوز شدن نیروگاه حرارتی شازند خبر داد.

مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ فرزاد مخلص‌الائمه در این باره اظهار کرد: پس از پیگیری مستمر مسئولان استان، بیستم بهمن‌ماه سوخت مازوت نیروگاه شازند قطع و با تخصیص گاز مورد نیاز، نیروگاه به‌طور کامل گازسوز شد، اما متعاقبا با انفجار ناشی از خرابکاری در خطوط اصلی و سراسری گاز در ۲۵ بهمن‌ماه و سپس برودت هوای کم‌سابقه در سراسر کشور، شبکه‌های ملی گاز و برق در تنگنا قرار گرفتند و بسیاری از نیروگاه‌ها ناچارا مجبور به استفاده از سوخت دوم شدند.

وی افزود: بار دیگر پس از پیگیری‌های چند روزه، در آستانه سال نو، با مساعدت وزیر نیرو، نیروگاه حرارتی شازند از هفته گذشته به‌تدریج و نهایتاً به‌صورت کامل گازسوز شد.

مخلص‌الائمه گفت: استفاده از سوخت مازوت حدوداً یک ماه دیرتر آغاز شد و طی این مدت به منظور کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی، یک واحد از چهار واحد تولید برق این نیروگاه کاملاً تعطیل بود و نیز تلاش شد هیچ‌گاه گاز تخصیصی به نیروگاه به طور کامل قطع نشود. با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولین استانی در سطح ملی، حجم گاز تخصیص یافته به نیروگاه نسبت به فصل سرمای سال گذشته، رشد قابل توجه چندین برابری داشت.

وی افزود: این نیروگاه با جانمایی اشتباه و فناوری قدیمی، میراث شوم گذشتگان برای ما است که با توجه به مسئله ریشه‌دار ناترازی انرژی، امروز به یک معادله چندوجهی تبدیل شده است و صرف‌نظر از اینکه ریشه‌های این مسئله در کجاست، حل آن بر عهده نسل حاضر است و در عین حال دغدغه‌ی فعالان محیط زیست و گلایه شهروندان را کاملا به حق می‌دانیم و بابت تمام این سختی‌ها شرمنده همگان هستیم.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: در راستای حل این چالش اخیراً طی دیداری که با دبیر شورای عالی امنیت ملی در استان انجام شد، مسئله، مورد بازدید میدانی ایشان نیز واقع شد و موضوعات مربوط به این نیروگاه مرور شد و اقداماتی پیشنهاد شد.

وی گفت: آن‌چنان که بار‌ها تأکید کرده‌ایم راه حل اساسی این معضل دیرینه، تعطیلی این نیروگاه و جایگزینی آن با فناوری پیشرفته به‌ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است؛ چرا که با توجه به وضعیت ناترازی انرژی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است، سال آینده نیز چشم‌انداز بهتری متصور نیست.

مخلص‌الائمه افزود: عزم دولت سیزدهم بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جدی است، امری که سال‌ها پیش باید مورد توجه قرار می‌گرفت و استان مرکزی نیز در تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی در کل منطقه پیشتاز و در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز فعال است. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک