تحصیل در مدارس کانادا


تحصیل در مدارس کانادا

کانادا، سرزمینی پر از زیبایی‌های طبیعی است. علاوه بر آن، کشوری پایدار و امن برای زندگی محسوب می‌شود.

کانادا، سرزمینی پر از زیبایی‌های طبیعی است. علاوه بر آن، کشوری پایدار و امن برای زندگی محسوب می‌شود. این کشور با اختصاص بودجه فراوان به آموزش و پرورش، آموزش عمومی مناسبی را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد و آن‌ها را به سمت آینده تحصیلی و شغلی خوب هدایت می‌کند. یکی از اولویت‌های دولت کانادا تحصیلات است و بسیاری ترجیح می‌دهند کودکان خود را از سنین کم برای تحصیل در مدارس کانادا ثبت‌نام کنند تا آینده بهتری داشته باشند. البته انتخاب مدرسه هم مهم است.

تحصیل در مدارس کانادا

بررسی نظام آموزشی کانادا

سیستم آموزشی کانادا مدارس مختلفی دارد، از جمله مدارس دولتی، مدارس خصوصی، تیزهوشان، مدارس شبانه‌روزی، مدارس وابسته به کالج‌های استانی، فنی و حرفه‌ای و غیره. تفاوت‌هایی در سیستم آموزشی استان‌های مختلف مشاهده می‌شود.

اما با نظارت دولت فدرال و رعایت قوانین کشور، نظام آموزشی به‌طور کلی یکپارچه است. والدین می‌توانند کودکان خود را از سن ۴ یا ۵ سالگی به‌صورت داوطلبانه در مهد کودک ثبت‌نام کنند و دبستان از سن ۶ سالگی شروع می‌شود.

یک سال تحصیل در مدارس کانادا از شهریور تا خرداد ادامه دارد. مدارس مختلط هستند اما دسترسی به مدارس دخترانه یا پسرانه به‌صورت مجزا هم وجود دارد. زبان تدریس در مدارس کانادا انگلیسی یا فرانسوی است، برخی از مدارس هم دو زبانه هستند.

بررسی مقاطع تحصیلی کانادا

سیستم تحصیل در مدارس کانادا به سه سطح تقسیم می‌شود: پرایمری (معادل دبستان-راهنمایی)، سکندری (معادل دبیرستان)، و پست-سکندری (معادل کالج و دانشگاه). پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع دبیرستان یا Secondary، دانش‌آموزان می‌توانند به کالج یا دانشگاه وارد شوند.

در اینجا، کالج به‌عنوان یک موسسه آموزشی مهارت‌محور مشابه دانشگاه عمل می‌کند و بر روی اکتساب مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار تاکید دارد، البته در برخی موارد با دانشگاه متفاوت است.

انواع مدارس کانادا

در کانادا، مدارس متنوعی وجود دارند. این انواع شامل:

  1. مدارس دولتی (Public Schools): تحت نظر دولت عمل می‌کنند و تحصیل در آنها رایگان است.
  2. مدارس خصوصی (Private Schools): مدارسی که به طور مستقل اداره می‌شوند و معمولا برای تحصیل در آنها باید هزینه‌ای پرداخت شود.
  3. مدارس تیزهوشان (Gifted Schools): برای دانش‌آموزان با استعداد بالا ارائه می‌شود و برنامه‌های آموزشی خاصی دارند.
  4. مدارس فنی و حرفه‌ای (Technical and Vocational Schools): به ارائه مهارت‌های عملی و تخصصی می‌پردازند.
  5. مدارس شبانه‌روزی (Boarding Schools): دانش‌آموزان در آنجا زندگی می‌کنند و تحصیلشان را ادامه می‌دهند.
  6. مدارس کالجی (College Schools): موسساتی که بر توسعه مهارت‌ها و آموزش‌های عملی تاکید دارند.
  7. مدارس دینی (Religious Schools): براساس تعالیم دینی عمل می‌کنند.
  8. مدارس مختلط و جداجدا (Coeducational and Single-Sex Schools): بسته به نوع مدرسه، دانش‌آموزان هم‌جنس یا جداگانه به مدرسه می‌روند.

هر یک از این مدارس با توجه به نیازها و ترجیحات دانش‌آموزان و خانواده‌ها، گزینه‌های مختلفی برای تحصیل در مدارس کانادا فراهم می‌کنند.

شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی

برای تحصیل در مدارس کانادا، کودکان زیر 18 سال نیاز به یک سرپرست قانونی یا قیم دارند که به عنوان "Custodian" شناخته می‌شود. این الزامی است و بدون داشتن سرپرست قانونی، دانش‌آموزان زیر 18 سال نمی‌توانند در این مدارس تحصیل کنند.

در صورتی که پدر و مادر اقامت کانادایی نداشته باشند، دانش‌آموز می‌تواند با اخذ Custodian اجازه تحصیل در مدارس کانادا را دریافت کند. Custodian می‌تواند یکی از اقوام، دوستان یا آشنایان باشد که معمولا مدارس آن‌ها را به‌عنوان گزینه‌های تاییدشده معرفی می‌کنند.

بعد از انتخاب Custodian، والدین دانش‌آموز (پدر، مادر یا هر دو) می‌توانند برای اخذ ویزای همراه (ویزای توریستی) به‌منظور همراهی با فرزندان خود برای تحصیل در کانادا اقدام کنند.

ارسال درخواست پذیرش

برای پذیرش تحصیل در مدارس کانادا، باید فرم ارزیابی و درخواست پذیرش مدرسه انتخابی را تکمیل و همراه با مدارک موردنیاز ارسال نمایید. پس از بررسی مدارک و ارزیابی دانش‌آموز، در صورت تایید، نامه پذیرش تحصیلی صادر خواهد شد. این نامه اولین مرحله و لازم است تا در مراحل بعدی، مثل اخذ مجوز تحصیل، اقدامات لازم انجام گیرد.

اخذ ویزای دانش آموز و همراه

پس از دریافت پذیرش، نوبت به اقدام برای اخذ ویزای دانش‌آموزی و ویزای همراه می‌رسد. دانش‌آموزان زیر ۱۰ سال باید با یکی از والدین خود برای تحصیل به کانادا سفر کنند. در این حالت، ویزای توریستی ۵ ساله برای همراه دانش‌آموز صادر می‌شود.

تحصیل در مدارس کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کانادا چقدر است

هزینه‌ تحصیل در کانادا و اخذ ویزا برای تحصیل در مدارس کانادا با توجه به موارد مختلف متغییر است. در ادامه مهم‌ترین هزینه‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هزینه‌های اپلای و اخذ ویزا: حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار برای بررسی مدارک دانش‌آموز به اداره آموزش و پرورش مربوطه.
  • شهریه مدارس: بین ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار برای یک سال، که با توجه به نوع مدرسه متغیر است.
  • هزینه زندگی: حدود ۱۴هزار دلار برای یک سال که شامل هزینه‌های مختلف زندگی مانند اجاره مسکن، غذا و هزینه‌های متفرقه می‌شود.
  • هزینه اخذ مجوز تحصیل و انگشت‌نگاری: حدود ۱۸۰ دلار.
  • هزینه ویزای توریستی همراه: بین ۱۰۰ تا ۱۸۵ دلار.
  • هزینه بلیط هواپیما: بین ۷۰۰ تا ۲,۰۰۰ دلار.

توجه داشته باشید که این مقادیر تقریبی هستند و احتمال دارد با تغییرات در شرایط و موارد مختلف تغییر کنند.

اخذ بورسیه تحصیلی در مدارس کانادا

اخذ بورسیه تحصیلی کانادا به‌عنوان یک دانش‌آموز بین‌المللی بسیار چالش‌برانگیز است. اکثر مدارس کانادایی برای دانش‌آموزان بین‌المللی بورسیه ارائه نمی‌دهند و معمولا هزینه تحصیل باید به‌صورت خصوصی توسط دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تامین شود.

برخی از بورسیه‌ها ممکن است توسط دولت یا سازمان‌های خیریه ارائه شوند، اما این امکان به‌صورت محدود و برای موارد خاصی ممکن است وجود داشته باشد.

بنابراین، اگر قصد تحصیل در مدارس کانادا را دارید، باید توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌هایی نظیر شهریه و مخارج زندگی را داشته باشید.

تحصیل در مدارس کانادا

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا پس از اتمام تحصیلات در مدرسه

بعد از تمام شدن تحصیل در مدارس کانادا، دانش‌آموز می‌تواند به کالج‌ها یا دانشگاه‌های مختلف کانادا درخواست دهد و پذیرش تحصیلی بگیرد. انتخاب مدرسه مناسب و تلاش فعال در سال‌های تحصیل می‌تواند او را برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌ها آماده سازد.

در طول دوران دانشجویی، دانشجو می‌تواند کار پاره وقت داشته باشد تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کند. ضمن آنکه، فرصت اخذ انواع وام‌های تحصیلی در دانشگاه نیز وجود دارد.

پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجو می‌تواند ویزای کار دریافت کند یا با راه‌های دیگری مانند ازدواج، سرمایه‌گذاری در کانادا و غیره، اقامت دائم در این کشور را تحقق بخشد. پذیرش تحصیلی از مدارس کانادا می‌تواند در آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموز تاثیرگذار باشد و فرآیند اخذ تابعیت کانادا را سهل‌تر کند.

جمع‌بندی

تحصیل در مدارس کانادا برای دانش‌آموزان خارجی فرصتی مناسب برای یادگیری و تجربه زندگی در یک محیط چندفرهنگی ارائه می‌دهد. این مدارس به استانداردهای بالا، مربیان مجرب و تجهیزات آموزشی مدرن معروف هستند. دانش‌آموزان بعد از فراگیری تحصیلات در مدارس کانادا می‌توانند به‎راحتی پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر کانادا را به‌دست آورند. ضمن آنکه، فرصت‌های کاری پاره‎وقت در دوران تحصیل برای دانشجویان فراهم می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !