به بهانه ورود به تعطیلات نوروزی و رکورد زنی دوباره آمار تصادفات


به بهانه ورود به تعطیلات نوروزی و رکورد زنی دوباره آمار تصادفات

در فاز اول ایام تعطیلات نوروز سالی که پشت سر گذاشتیم (۱۴۰۲)، بیـش از ۷۰۰۰ مجروح در تصادفات داشتیم.در واقع فقط در ۶ روز اول تعطیلات (از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا اول فروردین ۱۴۰۲) معادل روزی ۱۱۶۶ نفر...

در فاز اول ایام تعطیلات نوروز سالی که پشت سر گذاشتیم (۱۴۰۲)، بیـش از ۷۰۰۰ مجروح در تصادفات داشتیم.در واقع فقط در ۶ روز اول تعطیلات (از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا اول فروردین ۱۴۰۲) معادل روزی ۱۱۶۶ نفر مجروح و بیـش از ۳۲۵ کشته یعنی معادل روزانه ۵۴ نفر آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات بود.

در طی ۸ سال دفاع مقدس به روایتی حدود ۱۹۷۳۳۷ نفر شهید دادیم که بطور متوسط معادل حدودا روزی ۶۸ شهید است.

به عبارتی روزی ۶۸ نفر تلفات ناشی از یک جنگ تمام عیار؛ اشخاصی که به نیت شهادت پا به میدان گذاشتند نه به نیت گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات.

بر اساس همین آمار از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ حدود ۲۸۰۰۰ مجروح و ۱۲۹۶ کشته در تصادفات نوروزی داشتیم که معادل آمار تلفات یک جنگ تمام عیار است.یعنی اگر در آن ۲۴ روز تعطیلی، یکبار دیگر با عراق می جنگیدیم این میزان تلفات نمی دادیم.

در حقیقت موضوع آنجاست، شخصی که فرهنگ و درک لزوم پایبندی به قوانین را نداشته باشد ، چنانچه مرسدس بنز ۲۰۲۴ را در اختیار او قرار دهید و امکان رانندگی در اتوبان های آلمان را برای وی فراهم سازید، او همچنان قادر خواهد بود جان خود و دیگران را با رفتارهای غلط ترافیکی خود، در معرض خطر جدی قرار دهد.

یکی از روش های ارزیابی فرهنگ هر کشور، ارزیابی و آنالیز رفتارهای ترافیکی و آمار تصادفات آن کشور است، زیرا اصالت شخصیتی افراد در شیوه رانندگی آنها به وضوح نمود پیدا می کند.

لذا مشکل ما صرفـا تولید خودروی غیر استاندارد یا جاده های غیر استاندارد و نقص در قوانین یا شیوه های نظارتی پلیس نیست، بلکه در فقر فرهنگی حاکم در رفتارهای ترافیکی رانندگان است.

وضعیت ایمنی خودرویی مانند پراید مبحثی واضح و مبرهن برای جامعه ما است، حال چنانچه راننده این خودرو در جاده لغزنده با سرعت 140 کیلومتر رانندگی میکند، سخن از خودروی ایمن و جاده ایمن محلی از اعراب ندارد.

هر چند ایمنی خودرو و جاده دو مولفه مهم در احتمال وقوع حادثه و میزان شدت حادثه می باشند، امـا بی تردید قبل از همه این مولفه ها فرهنگ رانندگی است که مهم ترین فاکتور در وقوع حوادث محسوب می شود.

مادامی که آمار سالیانه کشته شدگان تصادفات مان با کشته شدگان جنگ جهانی برابری کند نمیتوان ایمنی خودرو و جاده ها را به عنوان تنها عامل تصادفات معرفی کرد.


به بهانه ورود به تعطیلات نوروزی و رکورد زنی دوباره آمار تصادفات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی