روز «نظامی گنجوی» در چین گرامی داشته شد


روز «نظامی گنجوی» در چین گرامی داشته شد

همزمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر پارسی سرای ایرانی، مراسمی در دانشگاه زبان و فرهنگ پکن (BLCU) پکن پایتخت چین و با حضور نعمت الله ایرانزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، جمعی از اساتید زبان فارسی ایرانی و چینی و تعدادی از دانشجویان زبان فارسی این دانشگاه برگزار شد.

روز «نظامی گنجوی» در چین گرامی داشته شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ به مناسبت روز نظامی گنجوی، نشست خوانش اشعار این شاعر بزرگ و نامدار با حضور و مشارکت دانشجویان و استادان چهار دانشگاه پکن در دانشکده مطالعات خاورمیانه دانشگاه زبان و فرهنگ پکن (BLCU) برگزار شد.

ابتدا چند نفر از دانشجویان چینی رشته زبان فارسی، قطعات زیبایی از خمسه نظامی را با احساس و شیوایی خاصی خواندند و گروه دانشجویان دانشگاه زبان و فرهنگ پکن نیز تصنیف «لیلی، لیلی» برگرفته از لیلی و مجنون نظامی را به زیبایی بازخوانی کردند که با استقبال گرم حاضران روبه رو شد.

سپس خانم پرفسور مو هونگ یوانگ، استاد و رئیس مرکز ایرانشناسی دانشگاه مطالعات خارجی پکن درباره اهمیت آثار نظامی به ویژه از نظر نگارگری نسخه‌های خطی نظامی و شباهت دو فرهنگ ایران و چین با یکدیگر سخن گفت و به روند ترجمه آثار نظامی به زبان چینی اشاره کرد.

پروفسور وانگ، مدیر گروه فارسی دانشگاه زبان و فرهنگ پکن نیز دانشجویان را برای سفر به ایران و مطالعه در فرهنگ و زبان و تمدن این کشور تشویق کرد و در پایان استادان و دانشجویان با هم عکس یادگاری گرفتند.

از سال ۱۳۹۵، ۲۱ اسفندماه در سالنمای کشور به نام روز بزرگداشت نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌سرای ایرانی ثبت شده است. نظامی گنجوی، شاعری داستان‌سرا و زبردست در مثنوی داستانی بود.

معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی خمسه یا پنج گنج نام دارد که شامل مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه است و شاعر در مجموع سی سال از عمر خود را وقف سرایش آن کرده است. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی