انتقال پروازهای پهن‌پیکر داخلی به فرودگاه امام


انتقال پروازهای پهن‌پیکر داخلی به فرودگاه امام

به گفته مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی امکان جمع شدن فرودگاه مهرآباد وجود ندارد اما قطعا پروازهای پهن‌پیکر داخلی تا ۵ سال آینده به فرودگاه امام می‌آید‌.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید چلندری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی کشور در نشست خبری امروز خود گفت: فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی امسال بعد از یک سال تحقیق و بررسی محقق شد تامین منابع این پروژه در قالب کنسرسیوم انجام شد و در سه جبهه کاری فعالیت ها شروع شده است .

وی ادامه داد: فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی در دو بخش شروع شده و کارهای زیرسازی باندهای جنوبی آماده شده و در حال انجام آسفالت هستیم.

وی افزود: میانگین تاخیر در فرودگاه ها زیر۲۰ دقیقه است و اقدامات خوبی در جهت توسعه پروازها و افزایش کشورهای هدف اتفاق افتاده است.

چلندری با بیان اینکه در بحث سرمایه گذاری با توجه به راه اندازی منطقه آزاد شهر فرودگاهی اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: ۲۴۰ هکتار از این اراضی را برای هسته پیشران تعریف کرده ایم واز این تعداد ۱۷۰ هکتار به اتمام می رسد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بیان کرد: درآمد فرودگاه در سال ۱۴۰۱ هزار میلیارد تومان بود وبا اقدامات که انجام دادیم در خصوص توسعه در آمد تجاری درآمد فرودگاهی از هزار به ۴هزار و۳۰۰ میلیارد تومان طی امسال رسید و پیش بینی می شود در سال آینده به ۸ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی با بیان اینکه فاز دوم ساخت فرودگاه امام بسیار گسترده از فرودگاه فعلی است و به نوعی ۱۰ برابر فرودگاه های کنونی کشور است و هزینه های ساخت فرودگاه ها ۲ونیم میلیارد یورو برآورد شده و طول زمان ساخت این فرودگاه ها حدود ۵سال زمان می برد وامیدواریم در اسفند ماه سال آینده فاز اول آن به اتمام برسد.

چلندری با بیان اینکه ۴۸ شرکت هواپیمایی در شهر فرودگاهی امام خمینی حضور دارند از این تعداد۱۴ شرکت داخلی و ۳۴ شرکت خارجی هستند و این شرکت ها به ۳۲ کشور و در ۷۳ مسیر خارجی پرواز دارند.

وی افزود: دو شرکت هواپیمایی از جمله شام وین و ماهان به دمشق و لاذقیه پرواز دارند.

وی در خصوص پروازهای نوروزی هم گفت: ۶هزار پرواز نوروزی از سوی شرکت های هواپیمایی برای مسیرهای خارجی درخواست شده و تا به امروز با مذاکرات صورت گرفته با ۴هزار و۳۰۰ پرواز نوروزی موافقت شده است.

او در خصوص میزان واردات وصادرات کالا از فرودگاه امام خمینی گفت: میزان واردات کالا از فرودگاه امام خمینی ۹ ونیم میلیارد دلار بوده و میزان صادرات ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص مطالبات شرکت های هواپیمایی به فرودگاه امام خمینی هم گفت: به جز ۴ شرکت با بقیه شرکت های هواپیمایی تسویه کرد‌ه‌ایم و در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی این ۴ شرکت از جمله‌ ایران‌ایر، ماهان ، تابان و آسمان بوده است که برای ایران ایر مقرر شده که بخشی از ابنیه ها به عنوان مطالبات ارائه شود.

یکی از مشکلات ما وصول مطالبات ایرلاین هاست، غیر از ۴ شرکت با بقیه شرکت‌ها حسابمان، جاری است مثلا ۴ تا ۸ میلیارد تومان که گردش مالی ماهانه است.

وی اضافه کرد: ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری هما است و همین حدود بدهی اماکن و ساختمان‌های در اختیار است.

وی بیان کرد: ماهان ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که امیدواریم به تعهداتشان رسیدگی کنند.

چلندری بیان کرد: واردات ما ماهانه ۹.۵ میلیارد دلار و ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات ما است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در گذشته ترمینال ۲ مهرآباد برای پروازهای داخلی و ترمینال ۴ برای پروازهای خارجی بود، امروز ظرفیت مهرآباد حداکثر ۱۷ میلیون مسافر در سال است.

به گفته وی ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی که دنبال ساخت آن هستند، باید تعداد پروازهای مهرآباد را افزایش دهد در حالی که طبق محدودیت‌ها روزانه بیش از ۴۰۰ پرواز در مهرآباد امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: قطعا امکان جمع شدن فرودگاه مهرآباد وجود ندارد، یک سری پروازهای مسیرکوتاه اصلا توجیه ندارد به فرودگاه امام بیاید، اما قطعا پروازهای پهن‌پیکر تا ۵ سال آینده این تقاضا دارند.

وی تصریح کرد: امسال ۸۰ فروند هواپیما وارد کشور شد و به همین تعداد هم مقداری هواپیما ازچرخه خارج شد.

مچلندری افزود: در سال گذشته ۵ شرکت هواپیمایی پرواز جدید در فرودگاه امام انجام دادند

وی بیان کرد: ۶۲ هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه‌گذاری داریم.

چلندری تصریح کرد: در ایام اربعین روزانه ۱۶۰ پرواز از ترمینال سلام انجام شد اما باید سطح خدمات هم ارتقا یابد.

وی گفت: برای نوروز ۳۴۱۸ پرواز برنامه‌ای از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ داریم، پروازهای فوق‌العاده هم درهمین بازه ۸۶۹ پرواز جمعا ۴۲۶۷ پرواز است.

وی با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بدهی به شرکت فرودگاه‌ها ندارد، گفت: در حوزه درآمدها ۵۰ درصد از درآمدهایمان‌ که افزایش یافت درآمدهای هوانوردی بود.

وی گفت: باند شمالیدفرودگاه از سنوات قبل در مطالعات داشتیم که به عنوان تاکسی وی موازی بود و خزش به سمت ترمینال سلام.

با توجه به تعدد پروازهای زیارتی اربعین، ما مطالعات را تغییر دادیم، تاکسی وی موازی ترمینال سلام به باند شماره ۲ شمالی تبدیل کردیم و با توجه با فاز دو، در قالب فاز دو است.

چلندری افزود: کل فاز دوم حدود ۵ سال زمان می برد اجرا شود، در ۲ بخش اجرا می‌شود که اولین آن باند و سیستم نویگیشن و احداث باند شمالی است که در اسفند ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: همزمان ترمینال ۴۰۰۰ متری اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در ترمینال یک از ۶ میلیون مسافر به ۱۰ میلیون مسافر ظرفیت می‌رسیم.

چلندری اظهار داشت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان پروژه داریم که ۳ الی ۴ سرمایه‌گذار استقبال کرده‌اند، بهسازی ترمینال یک از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در اردیبهشت امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان با حضور وزیر راه پروژه در فرودگاه امام بهره‌برداری می‌شود.

منبع : فارس
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی