ان‌بی‌سی: تل‌آویو پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای محافظت از کمک‌ها به غزه در نظر دارد


ان‌بی‌سی: تل‌آویو پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای محافظت از کمک‌ها به غزه در نظر دارد

به گفته یکی از مقامات سابق و دو مقام فعلی آمریکا، تل‌آویو در حال بررسی استفاده از پیمانکاران امنیتی خصوصی بین‌المللی برای محافظت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه است.

ان‌بی‌سی: تل‌آویو پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای محافظت از کمک‌ها به غزه در نظر دارد

به گزارش ایران اکونومیست، شبکه خبری ان بی سی در گزارشی اعلام کرد: مقامات اسرائیلی این ایده را در هفته‌های اخیر با مقامات ارشد دولت بایدن مطرح کرده‌اند که قطعات یک اسکله شناور را به غزه می‌فرستد تا بتواند کمک‌های خود را از طریق دریا ارسال کند.

این مقامات گفتند، با این حال، برخی از مقامات آمریکایی تمایلی به حضور نیروهای آمریکایی یا پیمانکاران امنیتی در غزه ندارند، و به ویژه نسبت به تأمین امنیت مسلحانه آمریکایی‌ها محتاط هستند. این مقامات گفتند که دولت تل‌آویو قبلاً با چندین شرکت امنیتی تماس گرفته است، اما نام این شرکت‌ها مشخص نشده است.

مقامات گفتند که اسرائیلی‌ها همچنین به این موضوع پرداختند که سایر کشورها هزینه‌های سنگین پیمانکاران را بپردازند.

دولت رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

به گفته یک مقام ارشد دولت، تحویل کامیون همچنان کارآمدترین راه برای رساندن مقادیر زیادی کمک به غزه است. دولت بایدن روی باز کردن مسیرهای زمینی تمرکز کرده است، اما ارتش رژیم صهیونیستی به تعداد کامیون‌هایی که ایالات متحده می‌خواهد، اجازه ورود نداده است. توزیع کمک‌ها در شمال غزه نیز به دلیل فروپاشی نظم و قانون با مشکل مواجه شده است. ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی ایالات متحده، در اوایل ماه جاری به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که در جریان بازدید اخیر از منطقه، ۲۵۰۰ کامیون کمک را دیده که بیرون دروازه‌ها نگه داشته شده بودند و منتظر بودند تا تدارکات را به غزه بیاورند.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده یک کریدور دریایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه فراهم خواهد کرد. اما به گفته سه مقام نظامی آمریکایی، این اعلامیه تعجب بسیاری از مقامات نظامی را برانگیخت و یک هفته پس از اعلام این خبر، پنتاگون هنوز برنامه کاملی برای نحوه اجرای عملیات از جمله جزئیات در مورد اینکه چه کسی امنیت را تامین خواهد کرد، ندارد.

به گفته پنتاگون، برنامه کلی این است که در طی حدود ۶۰ روز، بیش از ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی و پرسنل غیرنظامی یک اسکله شناور و سیستم اسکله قابل حمل را راه اندازی کنند که در ساحل غزه لنگر می‌اندازد. سپس آنها غذا و کمک‌های خود را با قایق‌های کوچک به ساحل خواهند برد، بدون اینکه واقعاً پا به ساحل بگذارند. هنگامی که این سیستم راه اندازی شود، می‌تواند روزانه ۲ میلیون غذا به غیرنظامیان فلسطینی تحویل دهد. دولت بایدن به دولت صهیونیستی گفته است که انتظار دارد اسرائیلی‌ها امنیت اسکله نظامی موقت آمریکا را تامین کنند، اما مقامات دفاعی می‌گویند که طرح امنیت در ساحل هنوز در حال انجام است. پنتاگون اصرار دارد که ارتش آمریکا برای امنیت در غزه نیروی نظامی نخواهد داشت و با دیگر متحدان آمریکا در منطقه درباره نقش‌هایی که می‌توانند ایفا کنند صحبت می‌کند.

مقامات گفتند که اسرائیلی‌ها همچنین کمک‌های قبرس را قبل از رفتن به اسکله شناور بررسی خواهند کرد. به گفته مقامات نظامی آمریکا، کمک‌ها احتمالاً برای بار دوم قبل از بارگیری در قایق‌های ارتش برای سفر به اسکله، بازرسی خواهد شد. مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن انتظار دارد که اسرائیلی‌ها امنیت محیطی وسیعی را فراهم کنند و عملیات نظامی در نزدیکی ساحل را لغو کنند، اما ایالات متحده انتظار دارد از سایر متحدان نیز بخواهد که کمک کنند. به گفته دو مقام دفاعی ایالات متحده، حداقل یک سناریو نشان می‌دهد که سربازان غیرمسلح، کمک‌ها را در امتداد اسکله جابه‌جا می‌کنند، اما در عوض پوشش مسلحی از نیروهای امنیتی در قایق‌ها دارند.

استفاده از پیمانکاران خصوصی برای تامین امنیت در طول عملیات دولت ایالات متحده بارها بحث و جدل را برانگیخته است. پیمانکاران امنیتی خصوصی که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند به تیراندازی به غیرنظامیان یا استفاده بیش از حد از زور در چندین حادثه در عراق و افغانستان متهم شدند.

در سال ۲۰۰۷، پیمانکارانی که برای «بلک واتر» کار می‌کردند و از کاروان وزارت امور خارجه محافظت می‌کردند، به جمعیتی در میدان نیسور بغداد شلیک کردند. ۱۷ غیرنظامی جان باختند. چهار پیمانکار در دادگاه‌های ایالات متحده به اتهامات مربوط به مرگ، محکوم شدند، اما بعداً توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ مورد عفو قرار گرفتند.

چه کسی غذا را توزیع می‌کند؟

سوال بی پاسخ دیگر این است که چه کسی این کمک‌ها را پس از رسیدن به ساحل بین غیرنظامیان فلسطینی توزیع می‌کند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که یک چهارم از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه در آستانه قحطی قرار دارند. بحران گرسنگی در شمال نوار غزه متمرکز است و هنگامی که کمک‌ها ظاهر می‌شود، جمعیت زیادی جمع می‌شوند. طبق گفته سازمان ملل و رژیم صهیونیستی، کامیون‌های ارسال کمک بارها توسط باندهای جنایتکار غارت شده است.

در ساعات اولیه روز ۲۹ فوریه، نظامیان صهیونیست به جمعیتی گرسنه که برای دریافت غذا اطراف یک کاروان متشکل از ۳۰ کامیون در شهر غزه تجمع کرده بودند، تیراندازی کردند. شاهدان می‌گویند غیرنظامیان در اثر شلیک گلوله‌های مسلسل و گلوله‌های توپ و تانک ارتش صهیونیستی شهید شدند. مقامات بهداشتی غزه اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ نفر شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات آمریکایی گفتند که مستقیماً در توزیع شرکت نخواهند کرد. یک مقام ارشد دولت گفت که تصور توزیع در مقیاس بزرگ بدون دخالت آژانس‌های سازمان ملل متحد مانند برنامه جهانی غذا و آژانس امداد و کار سازمان ملل، معروف به آنروا سخت است و افزود که مؤثرترین توزیع در غزه توسط سازمان ملل بوده است. این مقام گفت که می‌تواند نقشی برای سازمان‌های غیردولتی آمریکایی و بین‌المللی نیز داشته باشد. به گفته دو مقام آمریکایی، ایالات متحده همچنین در حال بررسی استفاده از تامین کنندگان امنیتی فلسطین در غزه برای کمک به توزیع کمک است. آنها در مورد اینکه این تامین کنندگان چه کسانی هستند توضیح بیشتری نمی‌دهند، جز اینکه می‌گویند گروه‌هایی در غزه جدا از حماس هستند و می‌توانند کمک کنند.

این مقامات انتظار ندارند که حماس مستقیماً در توزیع مشارکت داشته باشد و اظهار امیدواری کردند که استفاده از شرکای متعدد این پیام را به حماس ارسال کند که در این کمک‌ها دخالت نکند. این دو مقام آمریکایی گفتند که پس از چند ماه، ایالات متحده انتظار دارد ماموریت بشردوستانه دریایی را به شرکت‌های تجاری واگذار کند و توضیح دادند که این به عنوان یک عملیات اضطراری آغاز شده است اما می‌تواند توسط شرکت‌های غیرنظامی در طول زمان ادامه یابد.

در حال حاضر، اتحادیه اروپا، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، جمهوری قبرس، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده در جنبه‌های مختلف تلاش‌های دریایی، از جمله بازرسی و تعهدات مالی، مشارکت خواهند داشت. مقامات گفتند که ساخت و ساز و ادامه جریان تحویل پس از ساخته شدن بندر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو