رسانه بر سلامت روان و سلامت روان بر رسانه ها موثر هستند


رسانه بر سلامت روان و سلامت روان بر رسانه ها موثر هستند

رسانه بر سلامت روان و سلامت روان بر رسانه ها موثر هستند.تاب‌ آوری رسانه‌ ای به عنوان توانایی مقاومت در برابر تأثیرات ناشی از رسانه‌ها، ارتباط مستقیمی با آگاهی اجتماعی دارد تاثیر رسانه بر سلامت روان و تاب...

رسانه بر سلامت روان و سلامت روان بر رسانه ها موثر هستند
رسانه بر سلامت روان و سلامت روان بر رسانه ها موثر هستند.تاب‌ آوری رسانه‌ ای به عنوان توانایی مقاومت در برابر تأثیرات ناشی از رسانه‌ها، ارتباط مستقیمی با آگاهی اجتماعی دارد تاثیر رسانه بر سلامت روان و تاب آوری چگونه است ؟
ارتباط تنگاتنگ رسانه با سلامت روان غیرقابل انکار است.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران رسانه ها همان گونه که قادرند بار فشار روانی شدیدی بر آدمی وارد کنند از این توانمندی هم برخوردارند که مخاطبان را از استرس دور کنند و به آرامش برسانند.تاثیرگذاری محصولاتی که رسانه ها عرضه می کنند حتی در غیاب ابزارها و شاخص های قابل سنجش بر هیچ کس پوشیده نیست.
رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در سلامت روان جامعه ایفا می‌کنند. این رسانه‌ها می‌توانند تأثیرات مختلفی بر روحیه و احساسات افراد داشته باشند.
برخی از عوامل که نشان می‌دهند که رسانه‌های اجتماعی سلامت روانی و تاب آوری شما را تحت تأثیر قرار داده است عبارتند از:
افزایش احساس نگرانی و تنهایی، کاهش ارتباطات آفلاین، و تأثیر منفی بر عزت نفس
با کنترل زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی، توجه به مسائل اساسی با فرزندان، و کمک به کودکان و نوجوانان برای استفاده سالم از فضای مجازی، می‌توان به حفظ سلامت روحی پرداخت همچنین، در صورت استفاده نادرست، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند منجر به احساسات منفی مانند اضطراب و افسردگی شود
بحث درباره تأثیر رسانه‌ها بر سلامت روان جامعه نشان داده است که رسانه‌ها با تأثیر عمیق خود می‌توانند همچون شمشیر دو لبه عمل کنند و در صورت استفاده نادرست، منجر به مشکلات روحی شودهمچنین، آگاهی از نقش رسانه جدید مثل ماهواره در شکل گیری هویت و سلامت روان نوجوانان بسیار حائز اهمیت است
فهیمه حدادی روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در ادامه این مطلب اضافه میکند :وقتی اشخاص شاهد رخدادی باشند و سپس در معرض اطلاعات جدید و گمراه کننده ای درباره آن قرار بگیرند، ممکن است در تشخیص درست از نادرست به اشتباه بیفتند اطلاعات نادرست که تاثیرشان آن گونه که باید ارزیابی نمی شود، ناخودآگاه به مغز افراد هجوم می آورد و تاثیر منفی شدیدی بر ذهن فرد می گذارد.
جزئیات تجربه های جدید نه تنها تحت تاثیر اطلاعات تلقینی تغییر می کند بلکه از طریق این اطلاعات باورها و خاطرات کاملا نادرست در ذهن فرد شکل می گیرد.
فرد پس از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی، در دوران جوانی ،میانسالی و کهنسالی از رسانه ها و محصولات رسانه ای تاثیر مثبت و منفی می گیرد اما ایده آل آن است که فرد شخصیت خویش را بی هیچ قید و بندی در اختیار رسانه ها و محصولات رسانه ای قرار ندهد بلکه سعی کند از امتیازات رسانه حداکثر بهره را گرفته و از مضرات آن تا حد ممکن فاصله بگیرد.
تاثیرپذیری نوجوانان از محصولات رسانه ای به ساختار ناکامل شخصیت آن ها، میزان نوسان پذیری این ساختار، رفتار، نگرش، نحوه برقراری ارتباط و تعامل با خانواده، گروه همسالان، همکلاسی ها، نوع و جذابیت رسانه ، زمان، مکان، دفعات مواجهه با محصولات رسانه ای، ساختار ظاهری و محتوایی این محصولات و عوامل بسیار دیگری وابسته است.
سلامت روان در رسانه
بسیاری از مردم به رسانه ها اعتماد دارند و می پندارند وقتی یک محصول رسانه ای با مجوز مراجع قانونی عرضه می شود خطای کمتری دارد و نظارت موجود بر تهیه این محصولات کافی است. از همین رو وجود و وفور محتوای مخرب محصولات رسانه ای تناقض آمیز و باعث خدشه دار شدن نظام ذهنی، اخلاقی و تربیتی کودکان و نوجوانان شده است.
از سوی دیگر توقع رعایت کامل اصول سلامت توسط اصحاب رسانه، توقع بیجایی نیست اما در عصر حاضر که عصر انفجار اطلاعات نام گرفته این توقع با توجه به رشد بی محابای جمعیت و کثرت رسانه ها و محصولات رسانه ای و مشکلات نظارت بر آن ها تا حدودی ایده آل گرایانه است.
باید اقرار کنیم حجم محصولات مخرب رسانه ای آن قدر زیاد شده که عملا باید قدر محصولاتی را که میزان خطاهایشان کمتر است بدانیم و در مواردی حتی از آن ها دفاع هم بکنیم درواقع اپیدمی تخریب سلامتی دامنگیر بسیاری از رسانه ها شده است.
سواد رسانه ای اینجاست که اهمیت خود را نمایان میکند سواد رسانه ای یعنی مهارت تفسیر پیام های رسانه و رمزگشایی از آن ها و توانایی پی بردن به آن روی سکه محتوای محصولات رسانه ای و تشخیص پیام های زیرپوستی، نهفته و نامحسوس این محصولات که آشکار نیستند و باید پیش از آن که تاثیرات مخرب شان را بر جا گذارند کشف شان کرد.
در واقع سواد رسانه ای حکم یک سپر را دارد که با کمک آن هم می توان جلوی آسیب ها را گرفت و هم می توان پیشروی بیشتری کرد کسی که از سواد رسانه ای مناسب برخوردار است می تواند دست آفریننده محصول رسانه ای را بخواند و پی به نیت اصلی وی ببرد. سواد رسانه ای در عصر فعلی یعنی عصر اشباع رسانه ای یک ضرورت و نیاز روز است.
سهل انگاری و کم توجهی ما در این زمینه باعث شده ما کودکان و نوجوانان را در مقابل این محصولات تنها و بی دفاع بگذاریم. بنابراین ضروری است که وزارت آموزش و پرورش هرچه سریع تر مبحث سواد رسانه ای را با همکاری، همفکری و مشارکت تخصصی ارگان های ذی ربط به ویژه دفتر سلامت روانی- اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی بگنجاند.
علائمی که نشان می‌دهند رسانه‌های اجتماعی سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار داده است عبارتند از:
  • افزایش احساس نگرانی و تنهایی
    کاهش ارتباطات آفلاین
    تأثیر منفی بر عزت نفس
    احساس حسادت نسبت به سایر کاربران
با محدود کردن زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی، فعالیت‌های دنیای واقعی مانند خواندن کتاب، تماشای فیلم، قدم زدن، بازی کردن، آشپزی کردن، یا مکالمه تلفنی با دوستان، می‌توانید به سلامت روان و تاب آوری خود توجه بیشتری داشته باشید.
تاب‌آوری رسانه‌ ای به عنوان یک مفهوم اساسی در علم ارتباطات و رسانه مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گیرد. این مفهوم ارتباطی به توانایی افراد و جوامع برای مقاومت در برابر تأثیرات منفی و تحریک‌های ناشی از رسانه‌ها اشاره دارد.
تاب‌ آوری رسانه‌ ای در مواجهه با شوک‌ها و تحولات رسانه‌ای، افراد و جوامع را قادر می‌سازد تا با استفاده از مهارت‌ها و دانش خود، به بهترین شکل ممکن با این تحولات سازگاری یابند.
تعریف تاب‌ آوری رسانه‌ ای به عنوان یک پدیده چندوجهی و پیچیده در حوزه ارتباطات، اغلب به ویژگی‌هایی چون توانایی تحلیل و تفکر انتقادی، افزایش آگاهی رسانه‌ای، ارتقاء دانش رسانه‌ای و توانایی انتخاب منابع اطلاعاتی معتبر بازمی‌گردد.
تاب‌ آوری رسانه‌ ای جامعه به توانایی جامعه برای مقابله با تحولات، انتقادات و تأثیرات رسانه‌ها در فضای عمومی اشاره دارد. این مفهوم نشان‌دهنده قدرت جوامع در مقابله با فشارها و تغییراتی است که از طریق رسانه‌ها و سایر وسایل ارتباطی به جامعه انتقال می‌یابد.
تاب‌ آوری رسانه‌ ای به عنوان توانایی مقاومت در برابر تأثیرات ناشی از رسانه‌ها، ارتباط مستقیمی با آگاهی اجتماعی دارد.آگاهی اجتماعی، به توانایی فرد یا جمعیت در درک و تحلیل مسائل اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای اشاره دارد.آگاهی اجتماعی اساسی‌ترین ابزار برای شناخت محتواها و تأثیرات رسانه‌ها بر افراد است.افرادی که دارای آگاهی اجتماعی قوی هستند می‌توانند محتواهای رسانه‌ای را با دقت بیشتر تحلیل کرده و در مقابل تحریک‌های منفی تا حد زیادی مقاومت نشان دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه