راه درمان سرطان از فضا می‌آید!


راه درمان سرطان از فضا می‌آید!

ایتنا - گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، با ارسال دسته‌ای از سلول‌های سرطانی به فضا با هدف دریافت درک جدیدی از جهش‌های آن‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای در پروسه درمان سرطان به‌دست آورند.


دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، با علم بر اینکه شرایط ریزگرانش باعث افزایش سرعت پیرشدن سلول‌ها می‌شود، دسته‌ای از سلول‌های سرطانی را به فضا ارسال کردند تا پیشرفت رشد آن را به روشی که در زمین امکان‌پذیر نیست، بررسی کنند.

این گروه سلول‌ها در روز ۱۸ ژانویه با پرواز فضایی اکسیوم۳ (Axiom3) اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال شد.

آزمایشاتی که توسط این گروه از دانشمندان بر روی این سلول‌ها انجام گرفت، به کشف یک «کلید کشنده» برای سرطان منجر شد که تنها در شرایط فضایی کار می‌کند. آن‌ها این مورد را پس از مشاهده نتایج امیدوارکننده از یک داروی آزمایشی به نام رابیکسینیب (rebecsinib) اعلام کردند.

در این مأموریت فضایی که از طریق اکسیوم۳ اسپیس ایکس صورت گرفت، چهار فضانورد اروپایی در ابتدای سال برای انجام چندین آزمایش به فضا رفتند.

در اولین آزمایش این پروژه، دسته‌ای از ارگانوئیدهای تومور مینیاتوری تولیدشده از سلول‌های بیماران سرطانی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در یک آزمایشگاه رشد پیدا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

این ماهی باستانی به درمان سرطان در انسان‌ها کمک می‌کند؟
محققان این پروژه پیش آغاز ماموریت اکسیوم۳ چندین بار این سلول‌ها را به فضا فرستاده بودند که این عمل، آن‌ها را متوجه تغییراتی در سلول‌های بنیادی پیش از سرطان خون کرد که هیچ‌گاه روی زمین دیده نشده بود.

دکتر جیمیسون (Catriona H.M. Jamieson) توضیح داد که آزمایش سلول‌های بنیادی این درک را در مورد رفتار این سلول‌ها در شرایط ریزگرانش به صورت کامل و مثبت منتقل کرد.

در اکسیوم۳، محققان یک داروی آزمایشی به نام رابیکسینیب را به مدار فرستادند که نوع جدیدی از دارویی است که با جلوگیری از تولید پروتئین‌های بدخیم، فعال‌سازی ADAR1 را که ژن شبیه‌سازی‌شده در آزمایشات و ماموریت‌های قبلی بوده، مسدود می‌کند. این داروی جدید بر روی تومورهای کوچک سرطان پستان در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش شد.

دانشمندان از این آزمایش دریافتند که رشد سرطان به طور قابل‌توجهی مهار شد، به طوری که از طریق این داروی جدید، شبیه‌سازی سلول‌های سرطانی کاملا متوقف شد و نشان داد که می‌تواند به عنوان یک «کلید کشنده» برای سرطان عمل کند.

گروه جیمیسون در برنامه‌ریزی گام بعدی قصد دارند تا پایان سال آزمایش‌های بالینی روی زمین را آغاز کنند و سرعت خود را در انجام آزمایشات نهایی بالا ببرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا