اولین تونل مخصوص عبور کشتی در جهان


اولین تونل مخصوص عبور کشتی در جهان

اولین تونل جهان برای عبور کشتی‌ ها قرار است در ساحل نروژ ساخته شود که یک تحول بزرگ برای کشتیرانی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، تونل اِستاد (Stad) با هزینه حدود ۲۶۰ میلیون پوند (حدود ۳۳۴ میلیون دلار) از میان ۱.۶ کیلومتر سنگ حفر خواهد شد تا کشتی‌های تجاری بتوانند از آن عبور کنند.

به نقل از روزیاتو، دریای استادهاوت دارای جزر و مدهای شدید و آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی است که باعث می‌شود کشتی‌ها روزها در لنگرگاه منتظر بمانند تا مجوز حرکت دریافت کنند.

این امر سبب شده حرکت کشتی‌ها کندتر و حمل و نقل کالاها کم‌بازده‌تر شود که می‌تواند بر تجارت تأثیر بگذارد.

اولین ایده برای ایجاد یک گذرگاه امن از میان این مانع خطرناک ساحل نروژ حدود ۱۵۰ سال پیش متولد شد. اما تا سال ۲۰۱۳ که ایده تونل استاد برای عبور کشتی‌ های بزرگ مطرح شد، پیشرفتی حاصل نشد.

پس از آن ۸ سال طول کشید تا این پروژه از سوی دولت نروژ تأیید شود.

تونل جدید یک مایل (۱.۶ کیلومتر) طول و ۱۱۸ فوت (حدود ۳۶ متر) عرض خواهد داشت تا کشتی‌های باری و مسافربری بتوانند از آن در امنیت عبور کنند.

ورود به این راهروی زیرزمینی با چراغ‌های راهنمایی کنترل خواهد شد. اما برای جلوگیری از هرگونه تصادف، کشتی‌ها مانند هواپیماهایی که در فرودگاه‌ها فرود می‌آیند، زمان‌بندی مشخص دارند.

اولین تونل مخصوص عبور کشتی در جهان

آنها همچنین باید سرعت ۵ گره یا ۵.۸ مایل در ساعت را رعایت کنند که به این معنی است هر ساعت ۵ کشتی می‌توانند از تونل عبور کنند. تنها استثنا قایق‌های تندرو هستند که می‌توانند با سرعت ۸ گره حرکت کنند و در عرض ۱۰ دقیقه از تونل عبور کنند.

برای حفر این مسیر از میان کوه، حدود ۳ میلیون متر مکعب سنگ باید منفجر و خارج شود. ساخت این پروژه قرار بود در سال ۲۰۲۲ آغاز شود، اما زمانی که دولت نروژ متوجه شد هزینه آن از حد انتظار بیشتر است، متوقف شد.

در حالی که دولت این کشور به دنبال راه‌هایی برای تأمین مالی تونل است، اداره ساحلی نروژ همچنان برای آغاز عملیات آماده می‌شود.

تاریخ دقیق آغاز ساخت هنوز مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود ۴ تا ۶ سال برای تکمیل این پروژه زمان لازم باشد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884334

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید