هشدار سنگین پوتین درباره جنگ هسته ای/ جنگ جدید در راه است


هشدار سنگین پوتین درباره جنگ هسته ای/ جنگ جدید در راه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، تشدید جنگ تلقی می‌شود.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، یعنی تنها دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد در آن پیروز شده و شش سال دیگر در قدرت خواهد بود، گفت که برای سناریوی جنگ هسته‌ای «عجله» ندارد و نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نمی‌بیند.

پوتین ۷۱ ساله در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی ریانووستی که آیا روسیه واقعاً برای جنگ هسته‌ای آماده است، گفت: «از نقطه نظر نظامی و فنی، ما البته آماده هستیم.»

او همچنین گفت ایالات متحده درک می‌کند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه یا در اوکراین مستقر کند، مسکو این اقدام را مداخله تلقی خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «(در ایالات متحده) به حد کافی کارشناس در زمینه روابط روسیه و آمریکا و نیز در زمینه مهار استراتژیک وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که (برای رویارویی هسته‌ای) عجله‌ای وجود داشته باشد، اما با این حال ما آمادگی آن را داریم.»

از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تاکنون، جنگ اوکراین عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه با غرب ایجاد کرده و پوتین چندین بار هشدار داده است که غرب در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، خطر وقوع جنگ هسته‌ای را بالا می‌برد.

پوتین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرده و پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و نیروهای نیابتی روسیه از سوی دیگر، جنگی تمام عیار را به راه انداخت.

رهبران غربی وعده داده‌اند روسیه را در اوکراین شکست می‌دهند، اما با گذشت بیشتر از دو سال جنگ، اکنون نیروهای روس کمی کمتر از یک پنجم از خاک اوکراین را در کنترل دارند.

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال مبارزه با چگونگی حمایت از کیف در برابر روسیه است. این در حالی است که روسیه ارتش خود را با صدها هزار نفر نیروی تازه‌نفس تقویت کرده و بسیار سریع‌تر از غرب در حال تجهیز مجدد ارتش است.

کی‌یف می‌گوید در برابر جنگ کشورگشایانه روسیه که به سبک آمرانه و برای محو هویت ملی اوکراین طرح‌ریزی شده، از خود دفاع می‌کند. روسیه می‌گوید مناطق تحت کنترلش در اوکراین اکنون جزئی از خاک روسیه هستند.

پوتین که در روسیه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره سلاح هسته‌ای است، بار دیگر تأکید کرد که کاربرد این سلاح در دکترین هسته‌ای کرملین مطرح است و در متن سیاست‌های آن، شرایطی که روسیه ممکن است از سلاح اتمی خود استفاده کند، مشخص شده است.

پوتین در این زمینه گفت: «این سلاح‌ها برای پیاده کردن آن سیاست‌ها وجود دارد. ما اصول خودمان را داریم.»

روسیه و ایالات متحده آمریکا بیش از ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و بنابراین با اختلاف، بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند.

پوتین در عین حال گفت که روسیه آماده گفتگوهای جدی در مورد اوکراین است و افزود: «روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد، نه بر اساس هوس پس از مصرف داروهای روانگردان.»

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس و توقف جنگ در اوکراین توسط ایالات متحده پس از تماس میان واسطه‌ها، رد شد.

پوتین در این مصاحبه مفصل همچنین گفت که اگر ایالات متحده آزمایش‌ هسته‌ای انجام دهد، روسیه هم ممکن است همین کار را بکند: «برای ما فعلا چنین چیزی مطرح نیست... هنوز باید درباره‌اش فکر کنیم، اما این را رد نمی‌کنم که بتوانیم متقابلا همان کار را انجام دهیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج