الگوی 1402در بورس تکرار می‌شود؟


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : افت شاخص هموزن در‌برابر رشد شاخص‌کل در روز گذشته گواه یک موضوع مهم بود؛ لیدرها حرکت کردند اما این حرکت به‌قدری قوی نبود که سایر صنایع را با خود همراه سازد. در روز گذشته گروه خودرویی و بانکی با مخابره چند خبر مثبت از قبیل جدی‌شدن تجدیدارزیابی و فروش دارایی‌ها با صف خرید همراه شدند.

ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز با رشد ۱۲۷‌درصدی به ۶هزار و ۲۰۳‌میلیارد تومان رسید ‌اما به اعتقاد تحلیلگران جریان قوی نقدینگی که لازمه تکرار الگوی سال‌گذشته و خروج شاخص‌کل از کانال دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد است همچنان در بازار به چشم نمی‌خورد. نرخ بهره نیز بسیار بالاست و قیمت دلار نیز به‌نظر تثبیت ‌شده‌است، با این‌وجود این خوش‌بینی در کلیت نگاه تحلیلگران هست که بازار سرمایه دست‌کم با تکرار الگوی سال‌گذشته و رقم‌زدن یک فروردین و اردیبهشت پرشور بتواند بخشی از عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی را جبران کند.

جای خالی جریان نقدینگی

الگوی 1402در بورس تکرار می‌شود؟

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در چند روز اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد بوده‌است، گفت: معمولا در اواخر سال ‌با توجه به اینکه سیاستگذار پولی در تلاش برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره و دلار است و از طرفی با توجه به همزمانی این موضوع با نگرانی‌هایی که درخصوص کسری‌بودجه وجود دارد، رکود تشدید می‌شود. در حال‌حاضر مهم‌ترین اتفاق بحث انتشار اوراق 90هزار ‌میلیارد‌تومانی توسط دولت است که بازارها را تحت‌الشعاع قرارداده و احتمالا رکود را تشدید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که فشار بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تخصیص این اوراق تشدید شود. وی ادامه‌داد: از لحاظ ارزش معاملات نیز متاسفانه بازار ضعیف‌تر شده و دلیل این موضوع هم این است که یکی دو خبر منفی داشتیم. یکی از آنها بحث فاکتور نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که ظاهرا دولت در حال تعدی از فرمولی است که خود تصویب کرده و نرخ بالاتری را به پتروشیمی‌ها تحمیل می‌کند. از آن طرف دو برابر‌شدن نرخ برق صنایع را داریم و این دو خبر منفی که اوایل هفته به بازار مخابره شد، بازار را تحت‌تاثیر قرار داده‌است. دلبری گفت: به‌نظر می‌رسد فروشندگان سنتی نیز چند روز آخر سال‌ فشار فروش ایجاد کنند و همزمان بازار به استقبال ماه فروردین می‌رود که به‌صورت سنتی ماه خوبی برای بازار بوده‌است. از طرفی متاسفانه نرخ بهره در بالاترین سطح ممکن تثبیت‌شده و بازار در یک کانال مانده و در این کانال صبر کرده تا متغیر بنیادی مخابره شود. از طرفی معمولا در فصل مجامع خبرهای مثبتی مخابره می‌شود و امیدواریم در فصل مجامع که تقریبا از ابتدای سال‌ شروع می‌شود، شاهد خبرهای خوبی از شرکت‌ها و ناشران باشیم و سال‌بهتری را نسبت به امسال تجربه کنیم. این تحلیلگر خاطرنشان کرد: در بهمن سال‌گذشته دولت شروع به جمع‌آوری منابع مردم با طرح پیش‌فروش خودرو و ثبت‌نام خودروهای خارجی کرد و شاهد بودیم که نرخ دلار ظرف دوهفته 25‌درصد ریزش کرد و البته مجددا نصف این ریزش را در هفته بعد جبران کرد اما بعد از تثبیت دلار رشد 40‌درصدی را ظرف دوماه در بازار سرمایه تجربه کردیم و بعد از آن یک اردیبهشت هیجانی داشتیم که با تصمیمات درخصوص نرخ خوراک صنایع و ریزش بازار همزمان بود. وی ادامه‌داد: اگر قرار باشد الگوی سال‌گذشته تکرار شود باید وقایع را تطبیق دهیم. الان زمزمه‌هایی در مورد پیش‌فروش خودرو و سکه شنیده می‌شود؛ یعنی طرح‌ها دقیقا همان طرح‌های سال‌گذشته است، از طرفی نرخ بهره نیز افزایش پیدا کرده‌است. دلار باید کاهش پیدا می‌کرد اما الان می‌بینیم که نرخ تثبیت شده‌است و برای تکرار آن الگو باید شاهد یک رشد 30‌درصدی در بورس هم باشیم و این نیازمند شکل‌گیری جریان نقدینگی است که هنوز شکل نگرفته‌است اما از نظر بنیادی تقریبا در میانگین‌ها هستیم، کما اینکه حاشیه سود‌ها در کف‌های تاریخی است، ولی احتمال اینکه مانند سال‌گذشته شاهد شکل‌گیری جریان نقدینگی باشیم وجود دارد.

پیشتازی بانک و خودرو

الگوی 1402در بورس تکرار می‌شود؟

محمد خبری‌زاد؛ تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه روز گذشته اولین روز از این هفته بود که سامانه بورس و فرابورس فعال بودند، گفت: دیروز لیدرهای بازار، دو صنعت خودرو و بانک بودند. خودرویی‌ها به این دلیل که بازهم خبر مربوط به تجدیدارزیابی این صنعت در بازار جدی شد مورد اقبال سهامداران قرارگرفت و همه می‌گویند که این دو خودروساز منتظر مجوز سران قوا هستند و این تقریبا مهم‌ترین مصوبه‌ای است که اگر به نتیجه برسد در رابطه با بازار سرمایه توسط سران قوا تصویب می‌شود. وی ادامه‌داد: در صنعت بانک نیز بحث تجدیدارزیابی و فروش دارایی‌ها جدی شده‌است. بانک تجارت در این رابطه شفاف‌سازی خود را در سامانه کدال منتشر کرده است و در کل می‌توان گفت این دو صنعت صنایع مثبت بازار بودند و جزو صنایعی هستند که از نظر بازدهی بسیار از کلیت بازار عقب هستند. در یک تحلیل کلی باید گفت بازار سرمایه نسبت به خیلی از بازارهای موازی عقب‌افتاده و جزو ضعیف‌ترین بازارها بوده اما هنوز جریان نقدینگی که برای تکان‌دادن بازار نیاز است، به‌وجود نیامده و به همین دلیل روز گذشته فقط دو سه صنعت مثبت شدند. این تحلیلگر افزود: این در حالی است که همیشه در حرکت‌های بزرگ تعداد زیادی از صنایع با هم حرکت می‌کردند اما وقتی سایر صنایع با صنعت لیدر حرکت نمی‌کنند به این معناست که جریان نقدینگی وارد بازار نشده و هنوز کمبود نقدینگی در بازار به‌چشم می‌خورد. سهامداران امیدوارند در روزهای پایانی سال ‌یا دست‌کم در روزهای ابتدایی سال‌آینده حداقل بخشی از عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها جبران شود.

امید به بهار

الگوی 1402در بورس تکرار می‌شود؟

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تعطیلی فرابورس داستانی بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد آسیب آن جبران‌ناپذیر می‌شد، البته آسیبی که در همین دو روز به روند بازار وارد کرد نیز بسیار زیاد است. بازار سرمایه بیشتر حول و حوش خبرهای گروه خودرویی نوسان دارد و بیشتر نیز خبرهای واگذاری دو غول خودروساز –ایران‌خودرو و سایپا- را داریم که خبرهای جدی‌تری از آنها به گوش می‌رسد و تغییر مدیرعامل سایپا نیز با دستاورد قبلی که داشت و توانسته بود خاور زیانده را به سود برساند، شوک مثبتی محسوب می‌شود که به بازار وارد شده‌است. وی ادامه داد: روز گذشته حجم معاملات گروه خودرویی و صف خرید یک پالس مثبت در این روزهای بد بود و وقتی گروه خودرویی مثبت می‌شود معمولا کلیت بازار از آن تاثیر می‌گیرد. گروه دیگری که می‌تواند این روزها مورد‌توجه قرار بگیرد گروه بانکی است که بحث نرخ تسعیر ارز و واگذاری املاک در این گروه مورد‌توجه بازار است و می‌تواند سودهای خوبی در چند ماه آینده به سهامداران خود بدهد. رئیسی گفت: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه با توجه به شوکی که درخصوص تعطیلی هسته معاملات فرابورس به آن وارد شد با لیدری گروه خودرو می‌تواند به استقبال بهار برود و امیدواریم بهار به بازار سرمایه هم برسد. دلار نیمایی نیز در صورت افزایش، محرک بعدی بازار و گروه پتروپالایشی‌ها است. روند معاملات این هفته که دو روز از آن باقی‌مانده احتمالا همچنان مثبت است و می‌توانیم به آینده بازار در بهار امیدوار باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)