فلز سرخ در تکاپوی دست‌‌یابی به کانال 8600 دلاری


افول بازار ساخت مسکن در چین نتوانست به سقوط نرخ فلز سرخ بینجامد؛ افزایش تقاضای صنعتی برای این فلز از سوی تولیدکنندگان خودروی الکتریکی در چین و همچنین افزایش سهم سلول خورشیدی در تامین برق چینی‌‌ها باعث شد تا مس در مدار رشد نرخ باقی بماند. با این حال ناامیدی از بهبود بازار مسکن در چین مانع صعود بیشتر بهای فلز سرخ شد. در این شرایط تحقق احتمال کاهش نرخ بهره می‌‌تواند محرک موثر جدیدی در این بازار باشد.

به گزارش «اکوایران»، مس در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها ظرف روز دوشنبه یازدهم مارس در معاملات بورس فلزات لندن با نرخ ۸۵۵دلار به ازای هر تن و در معاملات آتی کامکس آمریکا به قیمت ۳.۸۸دلار به ازای هر پوند معامله شد. به این ترتیب این فلز بازده مثبت هفتگی و ماهانه را برای سرمایه‌گذاران به ثبت رساند؛ اما از صعود به کانال‌‌های قیمتی بالاتر بازماند. میزان واردات مس چین ظرف دوماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ افزایشی بوده و این موضوع محرک قوی برای فلز سرخ در سال‌جاری است. چین ۷۰‌درصد کاتد مس دنیا و ۸۵‌درصد‌ آند مس در دنیا را تولید می‌کند. بخش قابل‌توجهی از این تولید با تکیه بر منابع معدنی خارجی انجام می‌شود؛ اما سهم قابل‌توجه چینی‌‌ها در تولید مس تصفیه‌شده دنیا باعث شده تا این کشور به بازیگر اصلی بازار فلز سرخ تبدیل شود.

چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۲.۶درصدی واردات مس کارنشده و رشد ۰.۶درصدی واردات کنسانتره مس بود؛ بنابراین رکورد جدیدی در واردات برای این دوره ثبت شد. افزایش واردات مس از سوی چین سیگنالی مثبت برای فعالان بازار فلز سرخ بود. در عین حال پیش‌بینی‌‌ها از احتمال رشد مصرف مس در بازار داخلی چین از نیمه ماه مارس حکایت دارد. رشد بازار ساخت مسکن در چین محدود شده که این موضوع تقاضا را برای فلز سرخ کاهش می‌دهد؛ اما تولید افزایشی خودروهای الکتریکی و انرژی‌‌های سبز نظیر سلول خورشیدی مانع از کاهش مصرف مس در چین می‌شود.

کاهش نرخ بهره به سود فلز سرخ خواهد بود

احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده ظرف هفته‌‌های آینده، به تقویت بهای فلز سرخ در بازار جهانی انجامید. کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، در وهله ابتدایی به تضعیف دلار آمریکا می‌‌انجامد که این موضوع محرکی قوی برای بازارهای کالایی است. همچنین کاهش نرخ بهره احتمال افزایش فعالیت صنعتی در ایالات‌متحده را تقویت کرده و از این منظر نیز حامی رشد بهای فلز سرخ است. آخرین گزارش مشاغل آمریکا این دیدگاه را تقویت کرد که کاهش نرخ بهره احتمالا در ماه ژوئن آغاز خواهد شد. در حالی که رقم حقوق و دستمزد در ماه فوریه بالاتر از پیش‌بینی‌‌ها بود، افزایش مشاغل در ژانویه و دسامبر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و نرخ بیکاری به بالاترین حد در دوسال گذشته یعنی ۳.۹‌درصد رسید. همچنین، رشد دستمزدها بیش از حد انتظار کاهش یافت که نشان‌‌دهنده سرد شدن بازار کار است. معامله‌گران اکنون تقریبا ۶۰‌درصد احتمال کاهش بهره ۲۵واحدی در نرخ بهره برای ماه ژوئن را می‌دهند. پیش از این، پاول، رئیس فدرال‌رزرو و چند عضو بانک‌مرکزی اروپا اشاره کردند که سیاست انبساط پولی احتمالا در سال‌جاری آغاز خواهد شد و جذابیت دارایی بدون بازده را افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید