وضعیت بازار گردشگری سلامت مشهد در نوروز


وضعیت بازار گردشگری سلامت مشهد در نوروز

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی از کاهش احتمالی سفر گردشگران سلامت به مشهد در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی از کاهش احتمالی سفر گردشگران سلامت به مشهد در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، حسین نیکونام در گفت و گو با ایسنا در خصوص پیش بینی خود از ورود گردشگران سلامت به مشهد در نوروز ۱۴۰۳، اظهار کرد: اصل پیک گردشگری سلامت در کشور در فصل تابستان است و بازار آن معمولا از نیمه خردادماه آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه دارد، اما در نوروز بازار گردشگری سلامت خیلی پررنگ نیست.

وی با اشاره به دلایل این اتفاق ادامه داد: معمولا اکثر شبکه بهداشت و درمان ما از ۲۰ اسفندماه تا ۲۰ فروردین به مرخصی و سفر می روند. پزشکان ایرانی نیز بازار هدف خود در کشورهای افغانستان و عراق را از این موضوع آگاه کرده اند و بیماران این کشورها نیز در این بازه زمانی به ایران سفر نمی کنند، فقط عده ای که گردشگر و زائر هستند و برای مواردی چون زیارت، سیاحت و درمان به مشهد سفر می کنند و از پزشکانی که در بازه زمانی نوروز حضور دارند استفاده می کنند.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در نوروز خیلی شاهد استقبال گردشگران سلامت نیستیم، تصریح کرد: گردشگر سلامت می داند که چه زمانی به ایران سفر کند و سایر ایام سال را برای سفر به ایران انتخاب می کند. همچنین زمان تعطیلات مدارس این کشورها نیز در سفرشان به ایران تاثیرگذار است.

نیکونام یادآور شد: از سوی دیگر بازه زمانی نوروز ۱۴۰۳ با ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرده است و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز روی موضوع روزه داری خود حساس هستند و در این ماه تمایل زیادی برای سفر ندارند. به همین دلیل گردشگران سلامت این کشورها سرویس های غیرضروری خود را قبل و یا بعد ماه رمضان انجام می دهند.

وی افزود: این دو عامل تاثیر زیادی در کاهش ورود گردشگران سلامت به ایران و مشهد خواهد گذاشت. تصور نمی کنم در دوره ۱۵ روزه نوروز گردشگر سلامت خارجی زیادی داشته باشیم.

رئیس انجمن حرفه ای گردشگری سلامت خراسان رضوی در خصوص ارزیابی اش از ورود گردشگران سلامت به مشهد در سال جاری عنوان کرد: تاکنون در کف بازار حداقل افت ۳۰ درصدی گردشگران سلامت نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

نیکونام در خصوص اختلاف آمار وزارت بهداشت با آمار شهودی در بازار بیان کرد: آماری که وزارت بهداشت اعلام می کند بر اساس آماری است که در سامانه هایش ثبت شده است، اما نیمی از گردشگران سلامت ایران در مطب ها، کلینیک ها و درمانگاه هایی ویزیت می شوند که مراجعان دیگری ندارند که وزارت بهداشت نمی تواند این آمار را رصد کند.

وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند در سال گذشته به دلیل جمع آوری خدمات پزشکی و درمانی غیرضروری در کشورهای بازارهای هدف ایران، ورود گردشگران سلامت به ایران با افزایش قابل توجهی روبرو شد. نیمه سال ۹۸ که یک دوره طلایی برای گردشگری سلامت ایران بود، در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد، اما در سال جاری بنا بر خیلی از دلایل متاسفانه ورود گردشگران سلامت آنطور که باید رشد می کرد، نبود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق