تاب‌آوری روانی در پیشگیری از اعتیاد موثر است


تاب‌آوری روانی در پیشگیری از اعتیاد موثر است

تاب‌آوری مفهومی موثر در پیشگیری از اعتیاد است که می‌تواند با افزایش توانایی فرد برای مقاومت و سالم ماندن در شرایط دشوار و پرخطر به عنوان یک عامل محافظتی در برابر آن عمل کند. اعتیاد امروزه یکی از...

تاب‌آوری روانی در پیشگیری از اعتیاد موثر است
تاب‌آوری مفهومی موثر در پیشگیری از اعتیاد است که می‌تواند با افزایش توانایی فرد برای مقاومت و سالم ماندن در شرایط دشوار و پرخطر به عنوان یک عامل محافظتی در برابر آن عمل کند.
اعتیاد امروزه یکی از بغرنج‌ترین مسائل انسان و تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روانی جوامع بشری است که تدریجا به یک نگرانی عمده برای ملت‌ها و دولت‌ها تبدیل شده است و این روزها با چالش هایی جدیدی از جمله کاهش سن مصرف کنندگان و تولید مواد مخدر نیز مواجه شده است.
مدیر و مؤسس خانه تاب‌آوری ایران در زمینه پیشگیری از اعتیاد در جامعه معتقد است: تحقیقات نشان داده‌است که تاب آوری در نوجوانان می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر اعتیاد عمل کرده و آموزش مدیریت و تنظیم هیجانات و کنترل خشم می‌تواند تاب آوری را افزایش دهد.
تاب‌آوری روانی در پیشگیری از اعتیاد موثر است.
دکتر محمدرضا مقدسی به ایرنا توضیح داد که واژه تاب‌آوری را می‌توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف کرد، درواقع تاب‌آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پرخطر است که فرد نه‌تنها بر آن شرایط دشوار فائق می‌شود، بلکه طی آن و با وجود آن قوی‌تر نیز می‌شود.
وی اضافه کرد: تاب آوری را می‌توان به عنوان یک مهارت برای عبور موفقیت آمیز از شرایط نامطلوب و سخت تعریف کرد، این توانایی به فرد کمک می‌کند تا با تنش‌های روانی و رویدادهای ناگوار زندگی بهتر و موفق‌تر برخورد کند همچنین، تحقیقات نشان داده‌است که تاب آوری روانشناختی در افراد مصرف‌کننده مواد، با حمایت و هدایت موثر می تواند توسعه یابد و به عنوان یک عامل حفاظتی در برابر سوءمصرف مواد عمل می‌کند.
مقدسی با بیان اینکه برای پیشگیری از اعتیاد، انجام کارهای مختلف و اقداماتی می‌تواند موثر باشد گفت: برخی از راهکارهای عملی برای پیشگیری از اعتیاد شامل آموزش کنترل خشم است، یعنی آموزش مدیریت و مهارت‌های کنترل خشم به افراد، موجب افزایش تاب آوری است و می تواند در پیشگیری از اعتیاد مؤثر باشد همچنین تقویت خلق خوب نیز می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی داشته باشد زیرا افراد خوش اخلاق که از سرمایه اجتماعی بهتری برخوردارند با داشتن خلق خوب می توانند نقش تاثیرگذاری بر فرد داشته باشند وی همچنین شناسایی عوامل خطر از جمله شناسایی و درک عوامل خطر زای اعتیاد، عوامل فردی، محیطی و اجتماعی را نیز در پیشگیری و کاهش احتمال سوء مصرف مواد مفید دانست و اظهار کرد: سلامت در معاشرت و تعاملات اجتماعی یعنی عدم شرکت در مجالس و فضاهای آلوده به مواد مخدر و سیگار تأثیر بسزایی در پیشگیری از اعتیاد دارد و تا حدود زیادی در فعالیت های ورزشی و هنری یا باشگاه های کتابخوانی و مواردی از این دست از اهمیت برخوردار است.
مدیر اولین وب سایت روانشناختی ایران در ادامه افزود: همچنین آموزش‌، تقویت و گسترش آموزه‌های دینی و اخلاقی در خانواده، به عنوان یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری، تاب آوری و مصونیت فرزندان در جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد است و در کنار آن تحقق نظارت و حمایت والدین که باید به سه سؤال پاسخ دهند: فرزند شان الان کجاست؟ چه کار می کند؟ و با چه کسی است؟
دکتر مقدسی یادآور شد: ورزش مهمترین ابزار در ارتقای تاب آوری فیزیکی و توسعه تاب آوری روانی است ورزش عمده ترین ابزار در تربیت بدنی و پرورش قوای جسمانی است و نقش مهمی در بهبود روند درمان اعتیاد دارد.
وی تاکید کرد: ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس کمک کرده و ترشح اندورفین را افزایش داده و خواب را بهبود بخشد همچنین، ورزش می‌تواند بهبود خلق و خوی فرد را نیز محقق کند.
مقدسی یادآور شد: والدین و معلمان و مربیان علاوه بر اینکه می توانند در این خصوص از فعالان حوزه سلامت روانی ، کارشناسان و متخصصان پیشگیری از آسیب های اجتماعی مشورت و راهنمایی می گیرند می توانند از کتاب های خودیار در این زمینه نیز برای توسعه و تقویت تاب آوری کمک بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید