هفته متفاوت بورس


دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی : بالاخره و پس از مدت‏‏‏‏‏‌ها، بورس تهران یک هفته نسبتا خوب را تجربه کرد. هرچند که بازار در اواخر هفته با افزایش عرضه‌ها همراه شد، اما همین سبزپوشی نماگر در هفته گذشته نیز موجب شد تا مجددا امید به تالار شیشه‌ای تزریق شود و سهامداران به ادامه مسیر معاملاتی بازار امیدوار باقی‌بمانند. می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قرار داشتن قیمت سهام در سطوح ارزنده و شعله‌ورشدن مجدد آتش انتظارات تورمی، از جمله مهم‌ترین دلایلی بود که در هفته معاملاتی گذشته، موجبات استقبال از تالار شیشه‌ای را فراهم کرد.

هفته متفاوت  بورس

در هفتــــه‌ای که گــــــــذشـــــــت، شاخص‌کل بورس تهران رشد 5.39‌درصدی را تجربه کرد که بیشترین رشد هفتگی این شاخص در نیمه دوم سال‌جاری بود. آخرین‌باری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای توانسته بود در مقیاس هفتگی بازدهی بیش از این مقدار داشته‌باشد، به هفته منتهی به 8شهریور سال‌جاری بازمی‌گردد که در آن شاخص‌کل با رشد 8.12‌درصدی همراه شده‌بود.

نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با رشد 3.42‌درصدی همراه شد، گفتنی است

که این میزان از رشد، بیشترین رشد هفتگی این شاخص در زمستان بود. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار در هفته گذشته، رشد 2.84‌درصدی را ثبت کرد.

دلایل استقبال از بازار

می‌‌‌‌‌‌توان گفت که رشد قیمت دلار در بازار آزاد، مهم‌ترین عاملی بود که موجبات سبزپوشی نماگرهای تالار شیشه‌ای در هفته گذشته را فراهم کرده‌است. بررسی‌‌‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که میانگین قیمت دلار در چهار هفته گذشته همواره با افزایش همراه بوده‌است و شتاب رشد قیمت اسکناس آمریکایی در دو هفته گذشته بیشتر از قبل نیز شده‌است. در هفته معاملاتی منتهی به 2 اسفند میانگین قیمت دلار در کانال 56‌هزار‌تومان قرار داشت، در هفته بعدی، دلار به‌سرعت توانست دو کانال دیگر را به‌سرعت پیموده و وارد کانال 58‌هزار‌تومان شود و نهایتا در هفته گذشته نیز میانگین قیمت دلار وارد کانال 60‌هزار‌تومان شد. نوسانات افزایشی یادشده در دلار، موجبات شعله‌ورشدن مجدد انتظارات تورمی را در متن و بطن اقتصاد کشور فراهم آورده‌است و این موضوع خود را در بازارهای دارایی نیز نمایان ساخته‌است. بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت سکه رفاه در بورس‌کالا که در هفته منتهی به 9 اسفند در کانال 33‌میلیون‌تومان قرار داشت، با تداوم رشد دلار با افزایش همراه شد و وارد کانال 35‌میلیون‌تومان شد. در این اثنا بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نماند و بخشی از نقدینگی سیال موجود در جامعه، به سمت و سوی خرید سهام روانه شد.

رکوردهای صندوق‌های اهرمی

یکی از نکات قابل‌توجه در هفته معاملاتی گذشته، استقبال سرمایه‌گذاران از معاملات صندوق‌های اهرمی بود. در هفته‌ای که گذشت، میانگین روزانه ارزش معاملات پنج صندوق اهرمی حاضر در بازار، ‌هزار و 12‌میلیارد‌تومان بود. مقایسه میانگین روزانه ارزش معاملات این صندوق‌ها با هفته‌های قبل، نشانگر تفاوت معنادار وضعیت هفته قبل با هفته‌های پیش از آن است و ارزش معاملات صندوق‌های مذکور با افزایش قابل‌توجهی همراه شده‌است. شرایط حادث‌‌‌‌‌‌شده درخصوص تغییر مالکیت حقیقی در این صندوق‌ها نیز صدق می‌کند. در بیان تفاوت هفته قبل با هفته‌های پیشین، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که پول حقیقی واردشده به این صندوق‌ها در هفته قبل، از مجموع پول واردشده در پنج هفته پیش از آن که مورد بررسی «دنیای‌اقتصاد» بوده‌است، بیشتر است. درخصوص علل استقبال از این صندوق‌ها در هفته گذشته می‌توان گفت که با توجه به اهرمی‌بودن این صندوق‌ها، انتظار می‌رود که در روندهای صعودی این صندوق‌ها بازدهی بیشتری نسبت به کلیت بازار و شاخص‌های سهامی ثبت کنند، بنابراین اگر کسی بتواند نقطه شروع روند صعودی بازار را تشخیص دهد و در این هنگام این صندوق‌ها را به پورتفوی خود اضافه کند، طبیعتا بازدهی بسیار بیشتری نسبت به بازار کسب خواهد کرد. البته شایان ذکر است که همان‌طور که این صندوق‌ها در روندهای صعودی، بازدهی بیشتری نسبت به بازار کسب می‌کنند، در روندهای نزولی نیز افت بیشتری نسبت به شاخص‌های سهامی، ثبت می‌کنند.

شکاف میان نیما و دلار

با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد که موجب شد خریداران در تالار شیشه‌ای شجاعت و جسارت بیشتری برای خرید سهام داشته باشند، اما شکاف میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی، همچنان یکی از مهم‌ترین نکات قابل‌بحث در بورس تهران است. به‌رغم اینکه افزایش قیمت دلار بازار آزاد می‌تواند میل به خرید سهام را تقویت کرده و ارزش اسمی دارایی شرکت‌های بورسی را تحت‌‌‌‌‌‌الشعاع قرار دهد، اما سودآوری شرکت‌ها و تاثیر افزایش نرخ باید در نرخ دلار نیمایی مشخص شود که به‌نظر می‌رسد سیاستگذار در روزهای آتی برای کاستن از شکاف ایجادشده میان دلار بازار آزاد و نیمایی، اجازه رشد قیمتی را به دلار نیمایی بدهد که این موضوع، آپشن مثبتی برای بازار تلقی می‌شود.

هفته متفاوت  بورس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر نیکی کریمی که شبیه مادرش است را دیده اید؟