این چهارشنبه‌سوری است یا چهارشنبه‌سوزی؟ / به نکات ایمنی توجه کنید


این چهارشنبه‌سوری است یا چهارشنبه‌سوزی؟ / به نکات ایمنی توجه کنید

به گزارش رکنا، چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است اما طی سالهای اخیر به دلیل رفتارهای خطرناک برخی شهروندان، آتش آن زندگی برخی خانواده‌ها را خاکستر کرده و این جشن را به عزا...

به گزارش رکنا، چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است اما طی سالهای اخیر به دلیل رفتارهای خطرناک برخی شهروندان، آتش آن زندگی برخی خانواده‌ها را خاکستر کرده و این جشن را به عزا تبدیل کرده است، امسال نیز در حالی که هنوز چند روزی به سه‌شنبه آخر سال باقی مانده است، آمارها حکایت از افزایش آمار مصدومان در کشور نسبت به سال گذشته دارد.

امسال و به گفته مدیرعامل آتش‌نشانی تهران دو چهارشنبه سوری داریم و دستگاه های امدادی برای دو سه‌شنبه پایانی سال در آماده باش به سر می‌برند ، هرچند نقش والدین با نظارت و کنترل فرزندانشان، در کاهش حوادث چهارشنبه‌سوری کلیدی و مهم‌تر است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: درحال نزدیک شدن به ایام آخر سال هستیم و طبق روال هر ساله، در چهارشنبه پایان سال که به روز چهارشنبه سوری معروف است؛ شاهد حوادث گوناگونی در شهر تهران و سراسر کشور هستیم. متاسفانه به جای اینکه با اجرای درست این رسم دیرینه، با آرامش به استقبال سال نو برویم؛ با بی‌احتیاطی برخی شهروندان، حوادث تلخی رقم می‌خورد که برای خودشان و بقیه افراد خطرناک است و ممکن است به سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ ختم شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ادامه داد: امسال هفتمین سالی است که کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» را دنبال می کنیم. ما مخالف برگزاری این جشن نیستیم اما شرایط برگزاری برای همه باید ایمن باشد.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی در روز چهارشنبه سوری فعال هستند، افزود: ۱۸۰۰ آتش‌نشان در ۱۰۰۰ نقطه از شهر تهران به صورت آماده باش هستند.

معاون اورژانس تهران

مهرسروش معاون اورژانس تهران نیز با بیان اینکه بیشترین گروه آسیب دیده حوادث چهارشنبه سوزی را گروه‌های سنی ۷ تا ۱۷ سال سن تشکیل می‌دهند، از والدین خواست که در این ایام نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند. وی گفت: کودکان در این سن آسیب پذیری بیشتری داشته و خانواده‌ها باید نسبت به پول درخواستی از سوی فرزندان آگاهی پیدا کنند و کنترل بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به آماده باش اورژانس در این شب، گفت: مرخصی برای همه همکاران اورژانس در روز چهارشنبه سوری لغو شده و هلی کوپتر، موتور آمبولانس و دستگاه‌های آمبولانس آماده باش هستند.

وی توصیه کرد: در صورت بروز حادثه مردم با اورژانس تماس بگیرند و توصیه تلفنی تکنسین‌ها را اجرایی نمایند تا ماموران اورژانس به محل حادثه حاضر شوند.

مهرسروش در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی به حفظ خونسردی مردم در صورت بروز حادثه اشاره کرد و افزود: آمبولانس‌ها در آن روز از داخل پایگاه‌ها خارج شده و بر اساس محل‌هایی که مطالعاتی نسبت به آن صورت گرفته و احتمالا مردم برای مراسم آتش بازی جمع می‌شوند، استقرار دارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران

جلال ملکی سخنگوی آتشنشانی تهران نیز با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر با ورود مواد خطرناک و عدم آموزش نحوه بکارگیری آن، حال و هوای جشن‌ها تغییر کرده است، تاکید کرد: هیچ مخالفتی با اصل چهارشنبه سوری وجود ندارد بلکه با چهارشنبه سوری خطرناک مخالفیم. هر سال در ذیل این پویش یک شعار وجود دارد که امسال با عنوان «چهارشنبه سوری ایمن در کنار خانواده» در سراسر کشور اجرایی می‌شود. نقش خانواده‌ها بسیار مهم و حیاتی است و باید در فرصت باقیمانده تا چهارشنبه آخر سال با جوانان صحبت کرده و راه و رسم تخلیه هیجانات را به آنها آموزش دهند. اگر خانواده‌ها در کنار فرزندان باشند هم از جشن خود لذت خواهند برد و هم مراقب فرزندان خود نیز خواهند بود. مربیان نیز می‌توانند دانش آموزان را آگاه کنند.

ملکی با بیان توصیه‌هایی در این باره اظهار کرد: خانواده‌ها نباید در کنار آتشهایی که خودشان روشن نکرده‌اند بایستند. درصدی بسیاری از مصدومان این حادثه تماشاچیان این جشن هستند در حالیکه مواد قابل انفجار داخل آتش هستند که پس از مدتی می‌ترکند. همچنین در کنار درختان، بوته‌ها و علفزارها، ماشینها و داخل پارکینگها نباید آتش روش کرد و به هیچ عنوان نباید از روی آتش پرید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی استان تهران با هشدار نسبت به روشن کردن بالن آرزوها در جشن چهارشنبه یادآور شد: بالن آرزوها مربوط به کشورهای شرق آسیاست. این بالنهای مشتعل در جایی از شهر پایین می‌آیند و آتش سوزی ایجاد می‌کنند. شب چهارشنبه سوری برای شادی در کنار یکدیگر است و نباید طوری باشد که جان خود و دیگران را به خطر انداخته و سه شنبه آخر سال به سه شنبه اخر عمر تبدیل نشود.

معاون فرهنگی، اجتماعی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران

سرهنگ حسین شهابی معاون فرهنگی، اجتماعی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران نیز در سخنانی با اشاره به تهیه کنندگان و فروشندگان مواد محترقه از چشمان پلیس دور نخواهند ماند، تصریح کرد: خانواده‌ها باید با فرزندان خود همراهی داشته باشند و آنها را به تنهایی رها نکنند و جشن را به صورت محله محور و در مقابل درب منازل خود به صورت کم خطر اجرا نمایند. برای لحظه شادی باید ارزشگذاری کرد و بسنجیم که یک لحظه شادی چقدر ارزش دارد که بخواهد یک عمر قطع عضو و مشکل را برای فرد ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم تهیه مستند از افرادی که در سالهای گذشته خواسته و ناخواسته دچار مشکل شده‌اند اذعان کرد: اگر این مستندات از صدا و سیما پخش شود و تجربیات برای مردم بازگو شود، گام مهمی برای بازدارندگی و کاهش انگیزه برداشته خواهد شد.

وی همچنین در خاتمه با تاکید بر اینکه پلیس به هیچ عنوان مخالف شادی مردم نیست خاطرنشان کرد: پلیس سعی می‌کند تا محیط امنی را برای مردم فراهم کند و خانواده‌ها نیز در کنار فرزندان خود باشند تا بتوانند آنها را کنترل کنند.


این چهارشنبه‌سوری است یا چهارشنبه‌سوزی؟ / به نکات ایمنی توجه کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا