سیدنظام‌الدین موسوی: چرا آقای خاتمی وقتی قیمت دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید به فکر مردم نبود؟


سیدنظام‌الدین موسوی: چرا آقای خاتمی وقتی قیمت دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید به فکر مردم نبود؟

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از مواضع سیدمحمد خاتمی به‌ویژه در انتخابات ۱۱ اسفند و عدم مشارکت او در این انتخابات انتقاد کرد.

سیدنظام‌الدین موسوی: چرا آقای خاتمی وقتی قیمت دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید به فکر مردم نبود؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیدنظام‌الدین موسوی با اشاره به موضع سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در خصوص عدم شرکت در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرگان رهبری، گفت: بخشی از اصلاح‌طلبان طی چند سال گذشته تلاش کردند از هر راهی برای ضربه زدن به دموکراسی و آنچه ما در کشورمان به‌عنوان مردم‌سالاری دینی می‌شناسیم، استفاده کنند که به نظر می‌رسد آقای خاتمی هم تسلیم این جریان افراطی شده است.

وی افزود: این جریان افراطی و بی منطق در انتخابات سال ۸۸ ثمره یک اتفاق بزرگ و شگفت‌انگیز یعنی مشارکت ۸۵ درصدی مردم و واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری را، چون مطلوب آن‌ها نبود، مورد هجمه قرار دادند و نقطه قوت نظام را تبدیل به نقطه ضعف کردند و بعد از آن در انتخابات بعدی از دولتی حمایت کردند که هشت سال کشور را به ورطه سکون و عدم حرکت و پیشرفت در مسائل مختلف کشاند و البته در انتها طلبکار هم شدند. در هر دو این ماجرا‌ها نقش اصلاح‌طلبان و به‌ویژه آقای خاتمی مشهود است، اما ایشان با بی‌تفاوتی مسئولیت هیچ یک را نپذیرفتند.

دبیر ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امنا) با بیان اینکه «جای سوال است سیدمحمد خاتمی چرا اینقدر دیر به فکر معترضان و وضعیت معیشتی افتاده است»، عنوان کرد: آقای خاتمی به سیاست‌های یک بام و دوهوا به ویژه در دودهه اخیر معروف است و به این وسیله می‌خواهد رای ندادن خودش را توجیه کند. چرا ایشان در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ که قیمت دلار از ۳ هزار تومان تا سقف ۳۰ هزار تومان رسید به فکر مردم و معیشت آن‌ها نبود و جامعه معترض را به عدم شرکت در انتخابات و به قول خودش رای ندادن تشویق نکرد؟! دولتی که خاتمی و همفکرانش از آن حمایت کردند همان دولتی بود که با وعده برجام، قیمت دلار را ۱۰ برابر کرد، اما در آن زمان آقای خاتمی اشاره‌ای به این مساله نداشت.

موسوی افزود: عملکرد دولتی که با حمایت خاتمی اداره کشور را بر عهده گرفت از جمله سال ۹۸ بعد از فاجعه بنزینی و عدم مدیریت آن باعث شد تا مشارکت مردم به حدود ۴۳ درصد برسد؛ چرا آقای خاتمی هم‌نوا با معترضان نشد؟ آیا عملکرد دولت و مجلس «تَکرار» مورد حمایت ایشان در کاهش مشارکت موثر نبود؟ اگر بود چرا مسئولیت کاهش مشارکت در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ را که ناشی از عملکرد آن‌ها بود، گردن نگرفت و پاسخگو نبود و با فرافکنی و آدرس غلط سایرین را متهم کردند.

وی با تاکید بر اینکه خاتمی همواره تلاش می‌کرد در یک مسیری حرکت کند که در جلسات خصوصی خودش را در چارچوب نظام نگهدارد، ولیکن در بیانیه‌ها و مواضع خودش را منتقد سرسخت حاکمیت نشان دهد، گفت: آقای خاتمی برخلاف مواضعش در جلسات خصوصی، مانند سال ۸۸ که گفته بود، در انتخابات تقلبی صورت نگرفته، ولی بیرون از آن محافل و جلسات ژست اپوزیسیون می‌گیرد، کمااینکه در انتخابات سال ۹۰ و پس از فتنه ۸۸ به فیروزکوه رفت و در انتخابات شرکت کرد، این نشان دهنده این است که آقای خاتمی علاقه دارد تا در مرز داخل نظام تعریف شود ولیکن بازنمایی بیرون طور دیگری باشد. اما بالاخره مخاطب یکی دوبار این موارد را باور می‌کند و تکرار آن باعث می‌شود احساس کند، آقای خاتمی با مخاطب صادق نیست و دوگانه عمل می‌کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز سیدمحمد خاتمی در یک شرایطی قرار دارد که تکلیفش با خودش و مخاطبش مشخص نیست و این باعث می‌شود بعد از سال ۹۶ او دیگر یک کنش‌گر اصلی و در نقش رهبر اصلاحات نباشد. این حرکت دوگانه را در این انتخابات هم دیدیم که ایشان زنبیلش را درون حاکمیت گذاشت که اگر چهره‌ها و لیست‌های نزدیک به آن‌ها رای آوردند، در آخرین لحظات بیاید و در انتخابات شرکت کند و نتایج را مصادره و اگر فضا مساعد نبود با رای ندادن، مدعی اعتراض شود. او حتی جسارت این را نداشت که از ابتدا به‌طور رسمی اعلام کند من عدم مشارکت را برگزیدم و با تعابیری مثل اینکه این رای ندادن من هم یک رای دادن اعتراضی بود این مساله را صرفاً توجیه می‌کند.

موسوی تصریح کرد: خاتمی نگران اتمام عمر سیاسی خود میان حامیانش است؛ خاتمی می‌ترسد مردم را دعوت کند و کسی نیاید و می‌ترسد بگوید رای دادم و مواخذه شود که چرا ۱۵ سال است بعد از ۸۸ ما را سرکار گذاشتی و حتی توان کنترل و اداره تشکیلات اصلاحات را نداری. آن‌ها از خاتمی بریده‌اند و خاتمی از آنها!

وی با بیان اینکه «این ادعای خاتمی و اصلاح‌طلبان که ما با عدم حضور خودمان در انتخابات اعتراض کردیم، در واقع یک بازی سیاسی است»، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان و حامیان این‌گونه تفکرات در این انتخابات و دیگر انتخابات گذشته وضعیت‌شان مشخص بوده است؛ به‌طور مثال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان از آقای همتی در خفا و گاهی علنی حمایت کردند و این حمایت تنها دستاوردش برای آن‌ها این بود که آقای همتی از آرای باطله هم کمتر رای آورد و از سمت دیگر لیست دارای وجه اصلاح‌طلبی در این دوره هم کمترین تعداد نماینده‌ها را راهی مجلس کرد و تقریباً یک شکست تمام عیار برای آن‌ها در سال ۱۴۰۲ است.

دبیر ائتلاف امنا افزود: چهره‌های نزدیک به تفکر آقای خاتمی در تهران در سطح ۲۰ هزار یا ۱۰ هزار رای آوردند، چهره‌هایی که تفکرات آن‌ها برای همه ثابت شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که با توجه به همه هجمه‌های دشمنان و کمپین‌های بزرگ و فشار‌های روانی که به مردم وارد کردند تنها چند درصد از آن‌ها توانستند در صحنه مشارکت تاثیر داشته باشند که آن هم عوامل دیگری مثل مسائل اقتصادی و معیشتی بوده است، اما وزن عدم مشارکت و به قول خودشان اعتراض آقای خاتمی شاید به یک درصد هم در جامعه نرسید و اینهم افتضاح بزرگی است که حضور و عدم حضور خاتمی با مشارکت میانگین ۴۲٪ همراه شده و نشان می‌دهد، او وزنی برای دعوت یا تحریم انتخابات ندارد و عوامل دیگری موثرند که عموما سیاسی هم نیست و بیشتر ناشی از عملکرد اقتصادی ضعیف یک دهه اخیر و عقب‌افتادگی‌های دولت روحانی است.

موسوی تاکید کرد: مردم فراموش نمی‌کنند دولت روحانی دو سال با محدودیت شدید به بهانه کرونا کشور را تعطیل کرد و روزی ۸۰۰ کشته می‌دادیم و بهانه می‌گرفتند که دلیلش تحریم و FAFT است، اما دولت بعدی ۶ ماه نشده، با واکسیناسیون گسترده نشان داد، اراده و برنامه‌ای برای مهار بحران کرونا در دولت تدبیر نبود و با بی‌تدبیری، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند و بذر ناامیدی پاشیده شد.

وی با اشاره به شکست کمپین تحریم انتخابات ضدانقلاب و کنش ضعیف و منفعلانه خاتمی در دقایق اضافه پس از انتخابات، گفت: اول اینکه از سلطنت‌طلب تا تجزیه‌طلب، از منافق تا گروهک‌های تروریستی و رسانه‌های معاند و بیگانه، در حدود ۱٪ توانستند روی مشارکت اثر بگذارند و اختلاف آرای سال ۹۸ و ۱۴۰۲، حدود یک درصد است. از طرفی این کنش خاتمی و بی‌تفاوتی مردم نشان می‌دهد که جامعه از امثال خاتمی‌ها عبور کرده است، بلکه حتی اپوزیسون و معترضان هم زمان زیادی است از این‌ها عبور کردند و برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

این فعال سیاسی افزود: روحانی رئیس جمهور سابق در همین انتخابات گفت به معترضان وضع موجود رای بدهید و اشاره نکرد، مهمترین مسبب وضع موجود او و دولتش بودند و گزینه‌های اصلی‌اش به سختی شکست خوردند و خاتمی هم خواست راه دیگری برود و با رای ندادن، حرکت جدیدی آغاز کند، اما با رصد مواضع داخلی و خارجی مشخص شد، حتی این تحرک انتحاری او و اعلام عدم مشارکت در انتخابات، هیچ حسی در مخاطبانش برانگیخته نشده است و با بی‌اعتنایی از اظهارتش عبور کردند.

موسوی در پایان گفت: اصلاحات امروز آقای خاتمی باور پذیر نیست و او فرصت‌هایش را از دست داده است؛ امروز نه می‌تواند همراهان گذشته‌اش را منسجم کند، نه ناظران را با راهکارهایش به فکر فرو ببرد. نسخه‌های ریاکارانه و شیوه‌های نه این و نه آن، هم این و هم آن دیگر جواب نمی‌دهد و مردم به دنبال تحول و عمل هستند و اینکه با صداقت مشکلات اصلی آن‌ها پیگیری و حل شود و از بازی‌های سیاسی و وعده‌های بعید خسته شده‌اند. آنچه در ۸ سال گذشته مردم را دل‌سرد کرد، همین وعده‌های بزک کرده و عملکرد‌های زیر صفر بود. /ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان