فعالیت زنان برای تقویت سیستم غذایی در اردن/ بانک جهانی برای کمک می‌آید


فعالیت زنان برای تقویت سیستم غذایی در اردن/ بانک جهانی برای کمک می‌آید

یکی از اولویت‌های دولت برای تقویت سیستم غذایی اردن، آموزش نسل جدیدی از کشاورزان برای استفاده از محصولاتی است که به آب کمتری نیاز دارند و در برابر خشک‌سالی و سایر تهدیدهای مرتبط با آب‌وهوا مقاوم‌تر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اردن رویکردی چندجانبه برای تقویت انعطاف‌پذیری سیستم غذایی دارد. بانک جهانی در راستای تقویت سیستم غذایی از اردن حمایت می‌کند. این حمایت شامل سرمایه‌گذاری‌های جدید در کشاورزی هوشمند و متناسب با شرایط آب‌وهوایی است که باعث ایجاد شغل می‌شود. ایجاد ظرفیت نسل جدیدی از کشاورزان و متخصصان کشاورزی برای پیشبرد تکنیک‌های کشاورزی کارآمد و مقاوم در برابر آب‌وهوا، پذیرش شیوه‌های جدید و نوآوری‌هایی که زندگی را بهتر می‌کنند، همگی با استراتژی جدید امنیت غذایی ملی اردن همسو هستند.

روز زن بهانه‌ای است برای بررسی مسیر پیشرفت زنان موفق و پیاده‌سازی روش‌های کارآمد برای افزایش مشارکت بانوان. در ادامه این گزارش، مسیر پیشرفت دو تن از این زنان موفق در اردن برای تقویت سیستم غذایی شرح داده شده است.

بانک جهانی برای حمایت از اردن چه می‌کند؟

یکی از نمونه‌های این حمایت در عمل، پروژه «کشاورزی، تاب‌آوری، توسعه زنجیره ارزش و نوآوری» تحت حمایت بانک جهانی به نام «سرزمین من» است که در اوایل سال 2023 راه‌اندازی شد و حدود 30 هزار خانوار کشاورز را برای یادگیری و به کار بستن شیوه‌های کشاورزی هوشمند آب‌وهوا، تأمین مالی می‌کند.

«سرزمین من» بر اساس پروژه آزمایشی در حال انجامی است که به دنبال شیوه‌های کشاورزی با ارزش بالا، فراگیر از نظر اجتماعی و کارآمد در آب است که یک مدل شرکتی اجتماعی و نوآورانه برای تولید تجاری میوه و سبزیجات در مناطق حاشیه‌ای با استفاده از فناوری هیدروپونیک با کارآمدی آب بالا را ترویج می‌کند. انتظار می‌رود این پروژه حدود 12 هزار فرصت شغلی به ویژه برای زنان و جوانان ایجاد کند.

کشاورزان موفق

لینا مدلبوح (Madlboh) یک کشاورز اردنی است که از طریق پروژه «سرزمین من» تحت حمایت بانک جهانی در زمینه هیدروپونیک و ایروپونیک آموزش دیده است. او می‌گوید: «من تجربه ارزشمندی در پرداختن به چالش‌ها و یافتن راه‌حل‌ها به دست آوردم» با جایگزینی خاک با یک محیط مبتنی بر آب (هیدروپونیک)، او توانسته است محصولات باکیفیت و با تراکم بالا تولید کند. این روش جدید مصرف آب را تا 80 درصد کاهش و بهره‌وری مزرعه را به شدت افزایش می‌دهد و برای خانواده او شغل ایجاد می‌کند که به نفع آنها و جامعه محلی است.

فاطمه ابو اکلیک (Akleek)، فارغ‌التحصیل 22 ساله از دانشگاه علم و صنعت اردن، در زمینه هیدروپونیک و پرورش ماهی آموزش دیده است و در حال حاضر در نهالستان گیاه فیصل در جرش (منطقه‌ای حاصلخیز پر از تپه‌ها و دشت‌های شمال غربی عمان) کار می‌کند. اکلیک در حالی که مهارت‌های جدید خود را در تبدیل مواد مغذی تولیدشده توسط ماهی به کودهای غیرشیمیایی برای گیاهان به کار می‌گیرد، می‌گوید: «این آموزش فرصت‌های زیادی را فراهم کرده و درهای گسترده‌ای را به روی من باز کرده است.»

مدلبوح و اکلیک بخشی از نسل جوانی هستند که شیوه‌های نوآورانه را برای ایجاد سیستم‌های غذایی پایدار برای ارائه در حال حاضر و ماندگاری برای آینده اتخاذ می‌کنند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان