خواننده‌ها امسال 3 برابر سال 98 کنسرت داشتند


خواننده‌ها امسال 3 برابر سال 98 کنسرت داشتند

با توجه به آماری که به دست «فرهیختگان» رسیده است، اجرا‌های صحنه‌ای در سال ۱۴۰۲ را به تفکیک آورده‌ایم و هر فصل را به تفکیک صدور مجوزها، استخراج کردیم و در کنارش مقایسه‌ای بین اجرا‌های صحنه‌ای امسال با سال ۱۳۹۸ داشتیم.

اینکه معیار قضاوت را سال ۹۸ گذاشتیم به این دلیل بوده است که سال‌های کرونا و اتفاقات پاییز سال ۱۴۰۱، باعث لغو کنسرت‌ها در این فاصله زمانی شده بود و مقایسه کمی و کیفی کنسرت‌های امسال با آن سال‌ها قضاوت را از دایره انصاف خارج می‌کرد.

۱۸۵۰ اجرا در سال ۱۴۰۲

طبق آماری که به دست «فرهیختگان» رسیده است، مجوز‌های صادر‌شده برای اجرا‌های صحنه‌ای در سال ۱۴۰۲ تا ۱۶ اسفندماه، تعداد هزار و ۸۵۰ اجرا بوده است. روز‌های اجرای این کنسرت‌ها، دو هزار و ۶۴۴ روز و تعداد سانس‌ها هم ۴ هزار و ۴۴۷ سانس سانس اجرا بوده است (هر دوره اجرای صحنه‌ای ممکن است در چند روز و چندین سانس از جانب خواننده برگزار شده باشد)؛ که به تفکیک هزار و ۳۰۷ کنسرت پاپ، ۱۹۴ کنسرت سنتی/ایرانی، ۱۱۴ نواحی، ۴ ارکسترال، ۶۵ کلاسیک، یک کودک و ۱۶۵ کنسرت موسیقی تلفیقی بودند.

در سال ۱۳۹۸، ۵۲۰ عنوان اجرای صحنه‌ای با ۱۰۴۰ اجرا، ۱۶۱ آلبوم موسیقی، سه آلبوم تصویری موسیقی، یک هزار و ۷۸ تک‌آهنگ، ۱۲۷ نماهنگ، ۴۰ کتاب گویا و ۲۶ اجرای گروه‌های خارجی در ایران از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند. همچنین در نیمه اول امسال شش هزار و ۳۰۰ پرونده شعر و ترانه در دفتر موسیقی تشکیل شده است. از این تعداد ۲۷۰ عنوان موسیقی پاپ، ۹۳ عنوان موسیقی سنتی، ۶۲ عنوان موسیقی کلاسیک، ۱۹ عنوان موسیقی تلفیقی و ۱۷ عنوان موسیقی نواحی است.

مقایسه بین اجرا‌های صحنه‌ای در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تقریبا مجوز‌ها برای اجرا‌های صحنه‌ای در سال ۱۴۰۲ تا به امروز سه برابر رشد داشته است. آمار اجرا‌های صحنه‌ای ۱۴۰۲ بر اساس سامانه صدور مجوز وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. با توجه به اینکه استان‌های یزد، آذربایجان‌غربی، خراسان‌جنوبی، قم و همدان، به این سامانه وصل نیستند؛ اگر آمار این پنج استان هم لحاظ شود، مجوز اجرا‌های صحنه‌ای بیش از عدد هزار و ۸۵۰ خواهد بود.

بهار پررونق با بیش از ۲۹۲ اجرای صحنه‌ای

در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۲۹۲ اجرای صحنه‌ای مجوز دریافت کرده و تعداد دفعات این برنامه‌ها به ۷۷۶ نوبت اجرا در کشور رسید. در مدت یاد‌شده، ۷۰ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کرده‌اند و برای ۹۴۰ تک‌آهنگ و سه آلبوم تصویری موسیقی نیز در این مدت از دفتر موسیقی مجوز انتشار صادر شده است. حضور رسمی دو گروه موسیقی ایرانی در خارج از کشور و همچنین صدور مجوز انتشار ۴۲ کتاب گویا از دیگر اقدامات دفتر موسیقی در سه ماهه نخست سال جاری بوده است. در سه‌ماهه نخست سال جاری در بخش تاسیس و تمدید مجوز مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری و همچنین استودیو‌های صدابرداری، ۱۸ مجوز صادر شده است.

تابستان ۱۴۰۲ و ۱۶۳ اجرای صحنه‌ای

مجوز‌های صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تیرماه ۱۴۰۲ اعلام شد که براساس این آمار، مجوز ۳۵۲ تک‌آهنگ، ۲۶ آلبوم موسیقی، ۲۲ نماهنگ و یک مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شده است.

همچنین در مدت یاد‌شده، ۱۲۸ اجرای صحنه‌ای موسیقی مجوز گرفته‌اند که دفعات اجرا‌های صحنه‌ای ۲۹۴ اجرا بوده است. در میان تک‌آهنگ‌های مجوز‌گرفته، ۲۷۰ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۳۶ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۲۰ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۹ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۸ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، ۸ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک و یک اثر در قالب موسیقی کودک تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۷ آلبوم موسیقی سنتی، دو آلبوم موسیقی کلاسیک، ۴ آلبوم موسیقی پاپ، دو آلبوم موسیقی نواحی، ۸ آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی الکترونیک و یک سرود در تیرماه ۱۴۰۲ صادر شده است.

مردادماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۶۰ تک‌آهنگ، ۲۶ آلبوم موسیقی، ۹ نماهنگ، دو آلبوم تصویری، ۱۸ کتاب گویا و شش مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است. در مدت یاد شده چهار گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و دو اجرای مناسبتی مذهبی با ۱۲ نوبت اجرا روی صحنه رفته‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۱۰ آلبوم موسیقی سنتی، شش آلبوم موسیقی پاپ، سه آلبوم موسیقی نواحی، دو آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی کودک، دو آلبوم موسیقی کلاسیک و یک آلبوم موسیقی ارکسترال در مردادماه ۱۴۰۲ صادر شده است.

در شهریورماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۸ تک آهنگ، ۱۲ آلبوم موسیقی، هفت نماهنگ، دو آلبوم تصویری، شش کتاب گویا، و هفت مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است.

در مدت یاد شده دو گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و ۲۳ اجرای مذهبی‌مناسبتی با ۵۸ نوبت اجرا روی صحنه رفته‌اند.

در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز پنج آلبوم موسیقی پاپ، سه آلبوم موسیقی الکترونیک، دو آلبوم موسیقی سنتی و دو آلبوم موسیقی نواحی در مردادماه ۱۴۰۲ صادر شده است.

پاییز با بیش از ۴۵۰ اجرا

در پاییز ۱۴۰۲، مجوز ۳۸۰ تک‌آهنگ، ۱۸ آلبوم موسیقی، ۱۸ نماهنگ، دو کتاب گویا و پنج مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شده است. در مدت یاد‌شده یک گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و ۲۴۶ اجرای موسیقی با ۵۳۹ دفعه اجرا روی صحنه رفته‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز چهار آلبوم موسیقی سنتی، چهار آلبوم موسیقی پاپ، یک آلبوم موسیقی نواحی، چهار آلبوم موسیقی تلفیقی، یک آلبوم موسیقی کودک و چهار آلبوم موسیقی کلاسیک در آبان ماه ۱۴۰۲ صادر شده است.

در آذر ماه ۱۴۰۲، مجوز ۳۱۷ تک‌آهنگ، ۲۱ آلبوم موسیقی، ۳۱ نماهنگ، ۳۶ کتاب گویا و ۵۲ مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شده است. در مدت یادشده دو گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و ۱۴۷ اجرای موسیقی با ۳۳۳ دفعه اجرا روی صحنه رفته‌اند.

در میان تک‌آهنگ‌های مجوز‌گرفته، ۲۴۰ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۲۵ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۸ اثر در ژانر موسیقی سنتی، دو اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و ۱۰ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک، سه اثر در ژانر موسیقی ارکسترال تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز، مجوز پنج آلبوم موسیقی سنتی، پنج آلبوم موسیقی پاپ، شش آلبوم موسیقی نواحی، دو آلبوم موسیقی تلفیقی و سه آلبوم موسیقی کلاسیک در آذر ماه ۱۴۰۲ صادر شده است.

آمار اجرا‌های صحنه‌ای ۱۴۰۲ براساس سامانه صدور مجوز وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است. با توجه به اینکه استان‌های یزد، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، قم و همدان به این سامانه وصل نیستند؛ اگر آمار این پنج استان هم لحاظ شود، مجوز اجرا‌های صحنه‌ای بیش از عدد هزار و ۸۵۰ خواهد بود.

خواننده‌ها امسال 3 برابر سال 98 کنسرت داشتند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک