جنگ روسیه و اوکراین به جای دیگر کشیده شد!


جنگ روسیه و اوکراین به جای دیگر کشیده شد!

یک رسانه آمریکایی با اشاره به عرضه تسلیحات از سوی سودان به اوکراین برای استفاده در جنگ با روسیه و فعالیت روسیه در استخراج طلا از سودان، مدعی است میدان جنگ آن‌ها به این کشور آفریقایی گسترش پیدا کرده است.

یک رسانه آمریکایی مطرح کرد که اوکراین امیدوار است به واسطه مبارزه با نظامیان تحت حمایت روسیه در سودان، جنگ را برای مسکو پرهزینه‌تر کند.

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال در گزارشی در این باره نوشت: هنگامی که ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان در تابستان گذشته خود را در محاصره نیروهای شورشی یافت، از متحدی غیرقابل باور درخواست کمک کرد، یعنی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین.

جنگ روسیه و اوکراین به جای دیگر کشیده شد!

زلنسکی به دلایلی این درخواست را جدی گرفت؛ مقامات نظامی اوکراینی و سودانی مدعی هستند «برهان بی‌سروصدا از مدت کوتاهی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به کی‌یف سلاح ارسال می‌کرد. افزون بر این،‌ سودانی‌های تحت حمایت گروه نظامی خصوصی واگنر هم در این کشور طلا استخراج می‌کردند و از آن برای تامین مالی جنگ اوکراین استفاده می‌کردند».

چند سرباز اوکراینی که در جریان امور بودند، گفتند با گذشت چند هفته از این درخواست، تکاورهای ارتش اوکراین در سودان فرود آمده و شروع به مبارزه با نیروهای شورشی برای بیرون راندن آن‌ها از خارطوم کردند. خط مقدم جنگ میان اوکراین و روسیه، حالا به آفریقا نیز کشیده شده است.

رسانه آمریکایی نوشت «با توجه به این که جنگ در اوکراین به بن‌بست رسیده و طرفین خود را برای جنگی آماده می‌کنند که ممکن است چندین سال دیگر به طول بینجامد، نزاعی جهانی بر سر تسلیحات و منابع اقتصادی در حال شک‌گیری است».

مسکو، سال‌ها است که به صورت فعالانه استخراج طلا و آموزش نیروهای رزمی در چند کشور آفریقایی فعالیت داشته است اما اکنون فشارهای اقتصادی را به منظور جلوگیری از عرضه تسلیحات توسط کشورهای کوچکی مانند اکوادور به کی‌یف افزایش داده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت برای اوکراین، اعزام نظامیان به آفریقا یک اقدام متهورانه تازه و بخشی از یک استراتژی برای ایجاد اخلال در عملیات‌های نظامی و اقتصادی روسیه در خارج از مرزهای آن، پرهزینه‌تر کردن جنگ برای مسکو از جمله در مناطقی بوده که غرب تمایلی به مداخله مستقیم در آن نداشته است.

این روزنامه در ادامه مطرح می‌کند، یک افسر ۴۰ ساله‌ اوکراینی که رهبری یکی از تیم‌های نظامی اوکراینی در سودان را بر عهده داشته است، گفت: «غلبه بر روسیه، تنها از طریق مبارزه در سرزمینی کوچک ناممکن است. اگر آن‌ها در سودان معدن طلا دارند، کار ما باید این باشد که این معادن برایشان سودآور نباشد.»

اما این عملیات در یک برهه خطرناک سیاسی انجام می‌شود که حمایت غرب در آن برای اوکراین دچار تزلزل شده است. اوکراین در سودان در حال ورود به یک درگیری داخلی در کشوری خارجی است که ده‌ها هزار غیرنظامی کشته شده‌اند و آمریکا می‌گوید هر دو طرف آن مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده است، هر کشوری که حمایت مادی انجام بدهد، «مسئول خشونت‌ها علیه مردم سودان است.»

ژنرال «کایرلو بودانوف» رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در گفت‌وگویی از اظهار نظر درباره اعزام نیروهای نظامی به اوکراین خودداری کرد اما منطق اعزام نیروهای اوکراینی به خارج را توضیح داد.

بودانوف گفت: «جنگ کار خطرناکی است. ما در جنگی تمام‌عیار با روسیه قرار داریم. آن‌ها یگان‌های مختلفی در جاهای مختلف جهان دارند و ما گاهی تلاش می‌کنیم به آن‌ها در آن‌جا حمله کنیم».

با این حال، یک سخنگوی زلنسکی به درخواست اظهار نظر در این باره پاسخی نداد.

وال استریت ژورنال با اشاره به این‌که این مطلب بر اساس گفت‌وگوهایی با سربازان سودانی و با چندین نیروی نظامی اوکراین است که در عملیات سودان شرکت کرده‌اند، نوشت که موج اول نظامیان اوکراینی، حدودا ۱۰۰ سرباز که بیشترشان از یگان‌های «تیمور» اداره اطلاعات نظامی بودند، در اواسط اوت به سودان رسیدند.

رسانه آمریکایی می‌گوید نفوذ روسیه در این کشور مشهود بود؛ سربازان سودانی که در دانشگاه‌های ارتش روسیه تعلیم دیده بودند، به عنوان مترجم خدمت می‌کردند.

اولین هیات اوکراین قرار بود به برهان برای خروج از خارطوم کمک کند که نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» او را در آن‌جا محاصره کرده بودند اما با گذشت مدت کوتاهی از رسیدن آن‌ها، برهان به همراه کاروانی به اردوگاهی خارج از پایتخت سودان رفت که اوکراینی‌ها در آن مستقر بودند. به گفته مقامات رسمی سودان، محافظان برهان او را از خارطوم خارج کرده بودند.

برهان از «زحمات» اوکراینی‌ها تشکر کرد و بعد، به سمت پورت سودان، شهری در دریای سرخ رفت که هنوز در کنترل نیروهای او بود. او چند هفته بعد، در فرودگاه شانون ایرلند با زلنسکی دیدار کرد.

نظامیان اوکراینی محافظان برهان را به کلاشنیکف و صداخفه‌کن‌ها مسلح کرده بودند و بعد، توجه خود را معطوف به «تلاش برای بیرون راندن شورشیان تحت حمایت واگنر از خارطوم کردند».

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده که نیروهای اوکراینی، همیشه با فرارسیدن صبح به اردوگاه خود بازمی‌گشتند تا جلب توجه نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید