عدم ایفای تعهدات خودروسازان نسبت‌ به زنجیره تامین؛ عامل موثر بر کیفیت قطعات خودرو


عدم ایفای تعهدات خودروسازان نسبت‌ به زنجیره تامین؛ عامل موثر 
بر کیفیت قطعات خودرو

احمدرضا رعنایی *

قطعه‌سازان به‌دلیل عدم دریافت به‌موقع مطالبات خود از خودروساز و به تبع آن نبود تامین سرمایه در گردش کافی قادر به تامین مواد اولیه باکیفیت برای ساخت قطعات نیستند و خودروساز نیز به سبب عدم توان مالی و برای جلوگیری از توقف خطوط تولید ناچار است استانداردهای سختگیرانه خود را تقلیل و از هر قطعه ای در خط تولید استفاده کند.

خودرو از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که نقص در هر قطعه، عملکرد سایر قطعات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. عوامل متعددی بر افت دوام قطعات خودرو که این روزها به چالشی جدی برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است، تاثیرگذارند اما عامل اصلی افت کیفیت قطعات خودرو را باید در عدم ایفای تعهدات خودروسازان نسبت‌به زنجیره تامین جست‌وجو کرد.

دلیل مهم دیگر در کاهش کیفیت قطعات، وجود مشتری برای قطعات بی‌کیفیت است در حالی که اگر قیمت خود را آزاد و واردات خودروهای باکیفیت به کشور تسهیل شود، خودروساز داخلی نیز مجبور به تولید محصول رقابتی و تحویل قطعات باکیفیت از زنجیره تامین خود شده و با حساسیت و تمرکز خودروساز بر قطعات تحویلی و نظارت بر استانداردهای لازم به تدریج رضایت مشتریان جلب خواهد شد.

نقش سیاست‌های خودروسازان بر کیفیت قطعات بر کسی پوشیده نیست و کاملا مشهود است سیاست‌های خودروسازان برای سفارش قطعات نیز تحت‌تاثیر نبود نقدینگی کافی در صنعت خودرو بوده زیرا خودروساز به دلیل عدم تامین مالی ناچار به ایجاد تغییراتی در سفارش گذاری قطعات است.

تخصیص قطره‌چکانی ارز به تولیدکنندگان قطعات یدکی نیز از دیگر عوامل تولید و عرضه قطعات بی‌کیفیت به‌شمار می‌رود. عدم تامین کافی ارز، خرید مواد اولیه باکیفیت برای قطعه‌سازان را مشکل‌ساز کرده است. تولیدکنندگان قطعات یدکی به منظور عدم توقف خطوط تولید ناچار به واردات مواد اولیه با هر کیفیتی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان