زبانه آتش پنهان بازار فولاد


زبانه آتش پنهان بازار فولاد

دنیای اقتصاد-گروه بورس کالا : افزایش انتظارات تورمی همچنان مهم‌ترین عامل موثر در بازار فولاد به‌حساب می‌آید، به‌طوری که میانگین قیمت معاملات شمش فولاد در هفته سوم اسفند ماه نسبت به هفته گذشته ۰.۸‌درصد افزایش داشته‌ و ۹۱‌درصد شمش‌‌‌‌‌‌های عرضه‌شده به‌فروش رسیده‌است. محدودیت در بخش انرژی موجب کاهش تولید در صنایع فولادی شده و از این‌رو تحویل سفارش‌ها در زمان تعیین‌شده انجام نمی‌شود. در این میان ابلاغیه جدید وزارت صمت مبنی‌بر اینکه کل ارز حاصل از صادرات در سال‌آینده باید به نرخ نیما عرضه شود، فعالان فولادی را نگران کرده و آینده این صنعت در هاله‌‌‌‌‌‌ای از ابهام قرار گرفته‌است.

زبانه آتش پنهان بازار فولاد

هفته گذشته نوسان نرخ ارز محرک اصلی بازار فولاد به‌حساب می‌‌‌‌‌‌آمد و از این‌رو قیمت‌های محصولات زنجیره فولاد با افزایش قیمت همراه بودند. بیشتر کارخانه‌‌‌‌‌‌های تولیدکننده مقاطع طویل با مشکل کمبود مواد اولیه و به‌عبارت بهتر شمش مواجه بودند و از این‌رو میزان تقاضا برای شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا افزایش یافت؛ این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی با محدودیت‌های انرژی همراه هستند و از طرفی این موضوع موجب کاهش تولید شمش در کارخانه‌‌‌‌‌‌ها نیز شده که موجب‌شده تحویل سفارش‌ها در ماه پایانی سال‌به تعویق بیفتد. این التهاب به بازار میلگرد نیز سرایت کرد به‌طوری که روز چهارشنبه ۹ اسفند چیزی حدود ۴۰‌درصد از میلگردهای عرضه‌شده مورد معامله قرارگرفت که بیشتر خریدها به دلیل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به‌صورت اعتباری انجام شد.

آینده مبهم صنعت فولاد

از طرفی طی بخشنامه وزارت صمت مبنی‌بر اینکه کل ارز حاصل از صادرات باید به نرخ نیما عرضه شود در روز چهارشنبه ۹ اسفند ابلاغ شد و از این‌رو صادرات زنجیره فولاد تحت‌تاثیر اثرات منفی این اقدام قرار خواهد گرفت و می‌توان گفت که این وزارتخانه در تلاش است که قیمت فولاد را در همین سطح نگه دارد که این موضوع به زیان صادرات این صنعت خواهد بود.

طی دو هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که معاملات شمش با همین شرایط انجام شود و برای سال‌آینده با وجود افزایش حقوق و دستمزدها و شروع محدودیت‌های برق و همچنین وضعیت حامل‌های انرژی وضعیت صنعت فولاد نامعلوم خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که این زنجیره با چالش‌های جدی کمبود نقدینگی همراه باشد. تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران روز شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ میزبان عرضه ۴۹‌هزار ‌تن آهن اسفنجی بود که با توجه به‌ثبت تقاضای ۱.۴برابری نسبت به عرضه، ۱۰۰‌درصد عرضه‌ها مورد معامله قرارگرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات اخیر نسبت به هفته گذشته ۰.۴‌درصد کاهش داشت و به۱۳‌هزار و ۴۴۹‌تومان رسید. به‌عبارت بهتر روز شنبه کمترین حجم عرضه آهن اسفنجی طی دو سال‌گذشته به‌ثبت رسید‌که این افت عرضه به دلیل کاهش میزان تولید آهن اسفنجی تحت‌تاثیر محدودیت گاز بسیاری از واحدهای احیای مستقیم بود، بنابراین حجم تقاضا نیز با محدودیت‌های اعمالی، به کمترین میزان دوساله خود رسید‌تا به همین واسطه قیمت آهن اسفنجی در بورس‌کالا کنترل شده و در سطح ۱۳‌هزار و ۴۰۰‌تومان به ازای هر کیلوگرم‌تومان باقی‌بماند.

زبانه آتش پنهان بازار فولاد

معامله 91‌درصد شمش‌‌‌‌‌‌های عرضه در بازار فیزیکی

بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته اسفند ماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از 83‌درصد در دومین هفته اسفند ماه به 91‌درصد افزایش داشته‌است که 8‌درصد افزایش را گزارش می‌کند؛ این در حالی است ‌‌‌‌‌‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز 14اسفند نسبت به 7اسفند، 18‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی معاملات روز دوشنبه 14 اسفند نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 166‌هزار و 713‌تن شمش بود که با توجه به تقاضای 1.9برابری چیزی حدود 91‌درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرارگرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه 14 اسفند 21‌هزار و 172‌تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش 1.47 ریال را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز 14 اسفند ماه نسبت به هفته پیشین به ترتیب 18‌درصد و 7‌درصد کاهش داشته‌‌‌‌‌‌اند. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌های شمش روز 14 اسفند در بازه 19‌هزار و 700‌تومان تا 20‌هزار و 981‌تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 14 اسفند 20‌هزار و 340‌تومان به‌ثبت رسید‌که نسبت به هفته گذشته 1.1‌درصد رشد را گزارش می‌کند. در میان عرضه‌‌‌‌‌‌کنندگان شمش شرکت فولاد خوزستان چیزی حدود 25‌هزار‌تن شمش عرضه کرد که با تقاضای 35‌هزار و 300 تنی مواجه شد و 23‌هزار‌تن از شمش عرضه‌شده با میانگین قیمت 21‌هزار و 513‌تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرارگرفت.

شمش با میانگین قیمت 23‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرارگرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به 26‌هزار توان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. باتوجه به این موضوع که وزارت صمت اعلام کرده است که در سال‌آینده کل ارز صادرات باید با نرخ ارز نیمایی انجام شود، انگیزه‌‌‌‌‌‌ای برای صادرات وجود نخواهد داشت و همه محصولات مجددا به بازار داخلی بازخواهند گشت و با ادامه این شرایط پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ می‌شود در اوایل سال‌آینده بازار منفی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی