واکنش بازار سکه به حراج مرکز مبادله ارز و طلا


واکنش بازار سکه به حراج مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه طلا و جواهر روز گذشته با کاهش ۵۰ هزار تومانی به فروش رسید و به مبلغ ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شد. قبل از آن، دو روز قبل، قیمت این فلز گرانبها تا ۳۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نیز افزایش یافته بود.

روز یکشنبه، مرکز مبادله ارز و طلای ایران میزبان برگزاری نخستین جلسه حراج سکه طلا بود. اما از لحظات ابتدایی شروع حراج، سایت معرفی شده برای حراج سکه با اختلال مواجه شد. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اصغر بالسینی، در این رابطه اظهار کرد که این اتفاق به دلیل ازدحام در سامانه برای ثبت‌نام، احراز هویت و ثبت سفارش رخ داده است و تا پایان امسال حراج سکه تکرار خواهد شد و در روزهای آینده آگهی برای حراج دوم ارائه خواهد شد. به همین دلیل، از مردم خواسته شد که نگران نباشند و عجله نکنند.

طبق اعلام این مرکز از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه کننده، یکه هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد. همچنین قرار است دومین حراج سکه طلای مرکز مبادله چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر «پیام ترافیک حراج سکه» در مورد این اتفاق نوشته که دارایی ریالی زیادی در دست مردم وجود دارد و به دلیل بالا بودن انتظارات تورمی، تقاضا برای تبدیل کردن این ریال‌ها به یک دارایی باارزش بسیار بالاست.

این نکته هم در حراج سکه و هم در انتشار اوراق با سود ۳۰درصدی مشخص شد. از سوی دیگر می‌توان مطمئن بود عرضه‌ سکه در این حراج، کفاف این همه تقاضا را نخواهد داد.

بنابراین افراد به سراغ بازار دیگری خواهند رفت که در دسترس‌ترین آن، طلا و سکه و ارز خواهد بود. رشد طلای جهانی هم بازار سکه را جذاب‌تر می‌کند. البته در صورت بهبود وضعیت بازار سهام، این امکان وجود دارد که افراد به سراغ بورس بروند.

علاوه بر مرکز مبادله، قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه طلا و جواهر روز گذشته با کاهش ۵۰ هزار تومانی با ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید. البته دو روز قبل، قیمت این فلز گران‌بها تا ۳۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان هم بالا رفته بود.

در حالا حاضر قیمت طلای جهانی در مرز حساسی قرار دارد. این فلز زرد رنگ جهانی صبح امروز در حدود ۲۰۸۱ دلار به فروش رسید. تحلیلگران اقتصادی معتقدند در صورتی که قیمت اونس طلا بالای این محدوده ماندگار شود احتمال رسیدن آن به مرز ۲۱۰۰ دلار وجود دارد.

در شرایط کنونی تحلیلگران فنی معتقدند جناح افزایشی بازار امروز برای رسیدن به مرز ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد. به عقیده این دسته، در صورتی‌ که سکه بالای مرز ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال نوسان صعودی سکه تا محدوده ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد. با این‌ حال اگر سکه پایین مرز ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ماندگار شود ممکن است به تدریج تا پله هشتم کانال ۳۳ میلیون تومان عقب‌نشینی کند.

عوامل موثر بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت سکه عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت بین عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه تأثیر دارد. اگر تقاضا برای سکه بیشتر از عرضه باشد، قیمت معمولاً افزایش می‌یابد و بالعکس.

واکنش بازار سکه به حراج مرکز مبادله ارز و طلا

۲. وضعیت اقتصادی: وضعیت اقتصادی کشور و عواملی مانند تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و سیاست‌های پولی تأثیرگذاری می‌کنند. هر چه وضعیت اقتصادی بهتر باشد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد.

۳. نرخ ارز: قیمت سکه به نرخ تبدیل به ارز محلی نیز وابسته است. اگر ارز محلی نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد..

۴. تغییرات سیاسی و جهانی: تغییرات سیاسی داخلی و جهانی، تنش‌های بین‌المللی و عوامل امنیتی می‌توانند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشند.

۵. طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران: علاقه طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

۶. تغییرات مالیاتی: تغییرات در سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر سود سرمایه‌گذاری‌ها و مالیات بر خرید سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه: تحلیل و پیش‌بینی قیمت سکه معمولاً به تخصص و تجربه تحلیلگران ارتباط دارد و ممکن است به عوامل دیگری همچون عوامل روانشناختی و شایعات نیز وابسته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک