استقبال معنادار مردم از حراج سکه/ پول های سرگردان روانه کدام بازار می شود؟


استقبال معنادار مردم از حراج سکه/ پول های سرگردان روانه کدام بازار می شود؟

دیروز اولین حراج سکه در مرکز مبادله طلا و ارز انجام شد.

استقبال معنادار مردم از حراج سکه/ پول های سرگردان روانه کدام بازار می شود؟

به گفته مرکز مبادله طلا و ارز، مشکلات فنی پیش‌آمده در سامانه برای احراز هویت و ثبت سفارش، ناشی از ترافیک بالای تقاضا بود. در نتیجه دومین حراج سکه چهارشنبه ۱۶اسفندماه برگزار خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان شرکت در حراج به‌دلیل انتظارات قیمتی به دنبال استفاده از این مکانیزم برای تبدیل وجوه ریالی به یک دارایی دیگر هستند. درنتیجه ممکن است این تقاضا در آینده به بازار آزاد وارد شود.

اولین حراج سکه روز گذشته آغاز شد. با وجود تاکید بر ضرورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای این حراج، اما در طول اجرای آن، سامانه با قطعی‌های بسیاری همراه بود و بخشی از متقاضیان امکان احراز هویت و ثبت سفارش را نداشتند. این استقبال بالا نشان می‌دهد دارایی نقدی در دست مردم حجم بالایی دارد و آنها به دنبال یک بازار مناسب برای تبدیل ریال خود هستند. در صورتی که این مشکلات در حراج‌های بعدی رفع نشود و میزان عرضه سکه هم بخش مناسبی از تقاضاها را پوشش ندهد، این امکان وجود دارد که دارایی‌های مذکور به سمت سایر بازارها سرازیر شوند. روز گذشته، اولین حراج سکه طلا در مرکز مبادله طلا و ارز آغاز شد. مطابق اعلام این مرکز، متقاضیان از ساعت ۱۲ بامداد شنبه امکان ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه را داشتند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه مذکور مشکلات فنی بسیاری داشت و تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان حتی با وجود پرداخت وجه برای احراز هویت، موفق به انجام این کار نشدند. در زمان شروع حراج ورود به سامانه همچنان با مشکلات بسیاری همراه بود.

استقبال بالا از مزایده ربع سکه


کمی پس از آغاز حراج در ساعت ۱۲ظهر روز گذشته، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر قطعی سامانه و اعتراضات متقاضیان، اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز، از مردم خواست نگران نباشند و عجله هم نکنند، زیرا به گفته او تا پایان امسال حراج سکه تکرار می‌شود و ادامه ‌خواهد داشت.بالسینی همچنین تاکید کرد: به دلیل ازدحامی که در سامانه برای ثبت‌نام و احراز هویت و همچنین ثبت سفارش وجود دارد، برخی از متقاضیان برای ورود به سایت دچار مشکل شدند. البته در حال حاضر عده‌ای فرآیند احراز هویت و ثبت سفارش را انجام داده‌اند و در حال انجام هستند اما به دلیل تقاضای بالا سایت برای عده‌ای باز نمی‌شود.

حراج دوم ۱۶ اسفند برگزار می‌شود


به دنبال این موضوع، مرکز مبادله طلا و ارز در اطلاعیه‌ای از استقبال بالای متقاضیان از این حراج خبر داد و اعلام کرد حراج دوم سکه روز چهارشنبه ۱۶اسفندماه برگزار خواهد شد. طبق اطلاعیه این مرکز، متقاضیانی که در حراج اول امکان ثبت‌نام و احراز هویت نداشته‌اند، یا کسانی که در حراج نخست برنده نشده‌اند، می‌توانند در حراج دوم شرکت کنند. ضمنا به اطلاع می‌رساند متقاضیانی که واریز وجه در سامانه را انجام داده‌اند می‌توانند با همین وجه واریزی در کیف پول خود اقدام به شرکت در حراج دوم کنند. همچنین مطابق اعلام مرکز مبادله، آگهی حراج دوم که شامل نوع سکه‌ها و شرایط شرکت در حراج است، طی ساعات آتی به استحضار مردم خواهد رسید. ضمنا متقاضیان می‌توانند طی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

کشف قیمت ربع سکه


طبق اعلام مرکز مبادله طلا و ارز، از تعداد ۱۲هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت‌سفارش‌شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، یکه‌زار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد. همچنین نتیجه حراج سکه از طریق پیامک به برندگان اطلاع‌رسانی شده و ضمنا از طریق حساب کاربری متقاضیان در سامانه معاملات سکه طلا قابل‌دسترس است.

پیام اولین حراج سکه چه بود؟


نکته مهمی که می‌توان از استقبال بالای انجام‌شده از این حراج استنباط کرد، این است که دارایی ریالی بسیاری در اقتصاد و در دست مردم وجود دارد و به دلیل بالا بودن انتظارات تورمی، تقاضا برای تبدیل کردن این ریال‌ها به یک دارایی باارزش بسیار بالاست. این نکته هم در حراج سکه و هم در انتشار اوراق با سود ۳۰درصدی مشخص شد.از سوی دیگر می‌توان مطمئن بود عرضه‌ سکه در این حراج، کفاف این همه تقاضا را نخواهد داد. بنابراین افراد به سراغ بازار دیگری خواهند رفت که دردسترس‌ترین آن، طلا و سکه و ارز خواهد بود. رشد طلای جهانی هم بازار سکه را جذاب‌تر می‌کند. البته در صورت بهبود وضعیت بازار سهام، این امکان وجود دارد که افراد به سراغ بورس بروند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک