جهش 61 درصدی ارزش فروش سیمان


ارزش معاملات سیمان در رینگ فیزیکی ظرف ۱۱ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۶۱درصدی داشت. تغییر فرمول تعیین قیمت پایه بر افزایش تولید و عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف سال‌جاری موثر بود و باعث شد عمده معاملات در قیمت پایه انجام شود.

به گزارش «اکوایران»، رینگ سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته (منتهی به ‌روز جمعه یازدهم این ماه) از رونق مناسبی برخوردار بود. به این ترتیب نسبت حجم فروش به حجم عرضه در این رینگ به ۸۲‌درصد رسید. ظرف سال‌جاری واحدهای سیمانی کشور با تامین بهتر نهاده‌‌‌های انرژی در برهه‌‌‌های زمانی خاص توانستند بر میزان تولید محصولات خود بیفزایند و این موضوع افزایش حجم عرضه در رینگ فیزیکی سیمان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را به همراه داشت. بررسی داده‌‌‌های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از عرضه یک‌میلیون و ۵۷۶‌هزار تن سیمان در رینگ اصلی و بازار مچینگ بورس‌کالای ایران در هفته منتهی به‌ روز جمعه یازدهم اسفندماه حکایت دارد. عمده عرضه‌‌‌ها ظرف سه‌روز ابتدایی هفته از شنبه تا دوشنبه انجام شد. قیمت پایه سیمان بسته به نوع محصول و بسته‌‌‌بندی متفاوت بود. در حالی که ارزان‌‌‌ترین محصول با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۶۲۱تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول روانه رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران شد، سیمان سفید ارومیه با بسته‌‌‌بندی ۲۰کیلویی گران‌‌‌ترین محصول عرضه‌شده در این بازار بود که با نرخ ۲‌هزار و ۹۵۹تومان به ازای هر کیلوگرم روانه این بازار شد.

میزان تقاضای ثبت‌شده در این بازار به یک‌میلیون و ۷۲۵‌هزار تن رسید و در نهایت یک‌میلیون و ۲۹۶‌هزار تن سیمان از این بازار مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ هفته گذشته سیمان از ۸۲‌درصد عبور کرد. به شکل سنتی روزهای پایانی سال زمان خرید انواع محصول از رینگ فیزیکی بورس‌کالا تلقی می‌شود. احتمال رشد قیمت با آغاز سال جدید باعث می‌شود تا متقاضیان خریدهای خود برای بازه میان‌مدت را سریع‌‌‌تر انجام دهند تا از تبعات کاهش ارزش پول و گرانی یک‌محصول خاص در امان بمانند. در این شرایط در محصولاتی که میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر منطبق نیست، وضعیت بحرانی‌‌‌تر می‌شود. استمرار تولید سیمان در واحدهای صنعتی کشور ظرف سال‌جاری و عبور مناسب از بحران تامین انرژی باعث شد تا امسال خبری از التهاب کسری عرضه در رینگ سیمان نباشد و عمده معاملات در آرامش و در نرخ پایه یا با رقابت قیمتی محدود انجام شود.

از ابتدای امسال تا روز ششم اسفندماه بالغ بر ۵۸میلیون و ۹۰۹هزارتن سیمان از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران معامله شد. میزان فروش حجمی این محصول نسبت به میزان حجم فروش در زمان مشابه سال قبل (ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان ششم اسفند ۱۴۰۱) رشد ۱۴.۶درصدی داشت. استمرار تولید سیمان در کشور ظرف فصل زمستان باعث شد تا بر میزان تولید این محصول در کشور افزوده شود و حجم عرضه‌‌‌ها افزایشی شود و این موضوع رشد حجم فروش را نیز به دنبال داشته باشد.

در عین حال رشد قیمت پایه در این سال نیز مزید بر علت شد تا بر تمایل واحدهای صنعتی و حجم تولید سیمان در کشور افزوده شود و این موضوع نیز از رشد حجم عرضه‌‌‌ها حمایت کرد. ارزش کل فروش سیمان از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف ۱۱ماه ابتدایی امسال منتهی به ‌روز ششم فروردین‌ماه از ۵۴۰‌هزار میلیارد ریال عبور کرد که این رقم نسبت به ارزش ریالی فروش این محصول در زمان مشابه سال قبل جهش ۶۰.۹درصدی داشت. به این ترتیب رشد ارزش معاملات در این بازار به مراتب بسیار بیشتر از رشد حجم فروش‌ها بود. افزایش قیمت‌های پایه با تغییر فرمول تعیین آن عامل این جهش ارزش معاملات بود. افزایش قیمت باعث شد تا بر تمایل واحدهای سیمانی برای تولید و عرضه محصول تولیدی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو