اوج استیصال نتانیاهو در غزه


اوج استیصال نتانیاهو در غزه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور آمریکا هفته‌های گذشته بارها تأکید کرده بودند آتش‌بس موقت صرفاً در ازای آزادی همه اسیران صهیونیست منعقد خواهد شد، اما اکنون خبری از پیش‌شرط نیست. تفاهمی که اکنون بر سر کلیات آن در دوحه و قاهره رایزنی می‌شود، منبعث از استیصال مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا در مدیریت بحران ناتمام پیش روی آنهاست.

اوج استیصال نتانیاهو در غزه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم اشغالگر قدس به نقطه استیصال در جنگ غزه رسیده و کلیت پذیرش آتش بس موقت از سوی تل آویو و واشنگتن نقطه آشکارساز شکست به شمار می رود. متن و فرامتن تفاهم آتش بس به گونه ای است که در آن هدف اعلام شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر آزادی تمامی اسیران صهیونیست (و حتی یکی از اسیران نظامی) محقق نخواهد شد.

تحولات میدانی، منطقه ای و داخلی اراضی اشغالی به گونه ای رقم خورده که جایی برای مانور صهیونیست ها باقی نگذاشته است


در این میان نمی توان بر روی آدرس های غلط و وارونه مخابره شده از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی کمترین حسابی باز کرد. نتانیاهو به تازگی مدعی شد، اگر توافق آتش‌بس چند هفته‌ای میان رژیم اشغالگر قدس و حماس به دست آید، صرفاً ممکن است حمله نظامی صهیونیست ها به شهر رفح را تا حدودی به تعویق بیندازد و تل آویو چند هفته تا اتمام عملیات و دستیابی به اهداف خود در غزه فاصله دارد.


این ادعا در حالی مطرح می شود که طبق برآوردهای میدانی و امنیتی موساد و ارتش صهیونیستی، هیچ یک از اهداف کابینه جنگ ازجمله اشغال غزه و نابودی حماس حتی در آینده ای دور محقق نخواهد شد.


نباید فراموش کرد، انعقاد هرگونه پیمان آتش بس (حتی از نوع موقت) تا چندی پیش خط قرمز پررنگ تل آویو و واشنگتن به شمار می رفت. با وجود این، تحولات میدانی، منطقه ای و داخلی اراضی اشغالی به گونه ای رقم خورده که جایی برای مانور صهیونیست ها باقی نگذاشته است.


فرسایشی شدن جنگ و تاکتیک خرید زمان از سوی نتانیاهو و بن گویر نتیجه معکوس داده و حتی به تولید احساس کاذب پیروزی در جنگ میان ساکنان اراضی اشغالی منتج نشده و کاهش مستمر اقبال به نتانیاهو و حزب لیکود در نظرسنجی ها بیانگر همین واقعیت است.


علاوه بر این، شرکای نسل کشی غزه در دو سوی آتلانتیک نیز دیگر قدرت و تاب آوری بازی را در زمین کابینه نتانیاهو از دست داده اند. نباید فراموش کرد جو بایدن، ریشی سوناک، اولاف شولتز، جوزف بورل و امانوئل مکرون علاوه بر همراهی آشکار با تل آویو، بسترهای لازم را برای جلوگیری از وقوع آتش بس با هدف خیالی تحقق اهداف نتانیاهو در جنگ غزه فراهم آوردند؛ اما اکنون با صحنه ای مواجه هستند که حتی قدرت توصیف آن را نیز از دست داده اند.


نیم نگاهی به مواضع قبلی نتانیاهو و بایدن درقبال آتش بس عمق و دامنه شکست راهبردی علیه تل آویو و واشنگتن را به وضوح ترسیم کرده است. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و رئیس جمهور آمریکا در هفته های گذشته بارها تأکید کرده بودند آتش بس موقت (6 هفته ای ) صرفاً در ازای آزادی همه اسیران صهیونیست منعقد خواهد شد، اما اکنون خبری از این پیش شرط نیست.


این موضوع مصداق عقب نشینی آشکار تل آویو و واشنگتن از مواضع خود و باعث سرزنش بایدن و نتانیاهو از سوی حامیان ادامه جنگ غزه شده است. بنابراین تفاهمی که اکنون بر سر کلیات آن در دوحه و قاهره رایزنی می شود، منبعث از استیصال و ضعف مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا در مدیریت بحران ناتمام پیش روی آنهاست. در آینده ای نزدیک، مصادیق بحران آشکارتر خود را در عرصه تصمیم سازی و حکمرانی تل آویو و واشنگتن عیان خواهد کرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه فهمیدن نداشت