چشم انداز قیمت مسکن در سال 1403/ احتمال رشد شاخص تورم مسکن


چشم انداز قیمت مسکن در سال 1403/ احتمال رشد شاخص تورم مسکن

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به نظر می‌رسد شاخص تورم مسکن در سال آینده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال ۱۴۰۲، که آخرین روزهای آن را می‌گذرانیم، بازار مسکن به دلیل تورم و سیاست‌های انقباضی دولت، در یک رکود بی‌سابقه قرار گرفته است. حتی کاهش نسبی قیمت‌ها نیز به تنهایی کافی نبوده است تا این وضعیت را بهبود بخشد.

در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند که بر اساس قانونی نانوشته و سنتی، معاملات مسکن در آستانه نوروز روندی افزایشی دارد. بر این اساس، آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن است؟ سیاست‌های دولت چه افقی برای بازار مسکن در سال آینده ترسیم کرده است؟

منصور غیبی، کارشناس مسکن در مورد شرایط فعلی بازار املاک گفت: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به پایان سال، تحرک خریداران در بخش مسکن و معاملات ملکی با رونق نسبی مواجه است و حداقل، حضور و پرسش در این زمینه افزایش یافته است.»

وی افزود: «بر اساس مطالعات میدانی، این تراکم تقاضا در غرب منطقه ۵، جنوب منطقه ۲، محدوده مرکزی مناطق ۹ و ۱۰ و همچنین بخش مرکزی منطقه ۴ از لحاظ پرسش و پاسخ و حضور برای اطلاع از قیمت خرید و فروش ملک بیشتر بوده است. البته همان‌طور که بیان شد، این تراکم فعلی با توجه به نزدیکی سال نو طبیعی است.»

شاخص تورم مسکن در سال ۱۴۰۳ رشد می‌کند

غیبی همچنین در مورد چشم‌انداز بازار مسکن با توجه به سیاست‌های دولت توضیح داد: «نکته بعدی در بحث ملک و آپارتمان و شرایط این بازار در روزهای انتهایی سال ۱۴۰۲ و نزدیکی ورود به سال جدید، این است که با توجه به آنچه دولت در سیاست‌ها، برنامه‌های اقتصادی و برنامه و بودجه‌ای که به مجلس ارائه داده است، تورم و افزایش قیمتی در حوزه خدمات، کالا و همچنین ملک و آپارتمان را تایید و تعریف کرده است.»

او در این باره ادامه داد: «به نظر می‌رسد این شاخص بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. البته اگر نظام سوداگری و دلالی با توجه به انتظارات تورمی بالا باشد، محتمل است این درصد بالاتر نیز برود.»

متقاضیان مصرفی بازار مسکن تا پایان امسال خرید کنند

این کارشناس بازار مسکن در خصوص زمان مناسب برای خرید مسکن اظهار کرد: «با توجه به این موارد می‌توان پیشنهاد کرد کسانی که به‌عنوان مصرف‌کننده علاقمند خرید ملک هستند، پیش از شروع سال جدید اقدام لازم را انجام دهند. طبیعتا در این صورت برندگان، مصرف‌کنندگان واقعی خواهند بود.»

با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال آینده صعودی پیش‌بینی می‌شود، خرید ملک و آپارتمان می‌تواند طی یک سال آینده برای خریداران این حوزه سودآور باشد. این در حالی‌ست که این کالای اساسی در سالی که گذشت، همسو با رکود در بازار، سود چشمگیری را برای خریدهای سرمایه‌ای به همراه نداشته است.

منبع : اقتصاد ۱۰۰
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...