رشت-کاسپین، تبلور توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور


رشت-کاسپین، تبلور توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور

حسین مهری، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه انتظار می‌رود تکمیل پروژه رشت- کاسپین سرآغاز توسعه زیرساخت‌های ریلی باشد، گفت: توسعه خطوط ریلی زمینه‌ساز افزایش حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی است و ازجمله موتورهای پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

رشت-کاسپین، تبلور توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ راه‌آهن رشت - کاسپین به کیلومتر آخر رسید و اکنون یک کیلومتر محدوده پل تقاطع بندرانزلی در منطقه‌ آزاد درحال انجام است که پس از آن مراحل ریل‌گذاری آغاز می‌شود.


این پروژه با تلاش شبانه‌روزی مسئولان درحال انجام است و در روزهای آینده در سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به استان گیلان بهره برداری خواهد شد.

توسعه خطوط ریلی با توجه به اینکه ایران دارای موقعیت لجستیکی است و به دلیل وسعت سرزمینی و همسایگی با کشورهای متعدد، عامل بسیار مهمی در رشد متوازن اقتصاد ملی به شمار می رود


حسین مهری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره دستاوردهای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور ناظر بر تکمیل و بهره برداری راه آهن رشت–کاسپین به «راهبرد معاصر» گفت: سرمایه گذاری در پروژه های ریلی ازجمله سرمایه گذاری های مطمئن و زود بازدهی است که مورد توجه همه کشورها به ویژه توسعه یافته ترین کشورهای دنیا قرار دارد.


وی افزود: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است با مشارکت بخش خصوصی در سال آینده اعتبارات قابل توجهی برای نوسازی ناوگان ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن، کشنده و همچنین ناوگان ریلی مصوب کنند.


کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: توسعه خطوط ریلی با توجه به اینکه ایران دارای موقعیت لجستیکی است و به دلیل وسعت سرزمینی و همسایگی با کشورهای متعدد، عامل بسیار مهمی در رشد متوازن اقتصاد ملی به شمار می رود. بی تردید از فرصت منابع و وسعت سرزمینی و هم مرزی با کشورهای مختلف باید بهره برداری کرد، یعنی با تعریف نقشه راه باید به سمتی حرکت کرد که نقش قابل توجهی در حمل و نقل و تجارت خارجی و بازرگانی منطقه ای داشت.


مهری گفت: یکی از رهنمودها و مطالبات امام خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلان که جایگاه ویژه ای دارد، توسعه ترانزیتی کشور و خطوط ریلی است، زیرا توسعه خطوط ریلی زمینه ساز افزایش حمل و نقل داخلی و بین المللی است و ازجمله موتورهای پیشران اقتصاد کشور به شمار می رود.


وی یادآور شد: با اینکه حمل ونقل دریایی یکی از ارزان ترین مسیرها به شمار می رود، اما حمل و نقل ریلی به دلیل ایمن و ارزان بودن در صدر توجه کشورهای توسعه یافته قرار دارد. تقسیم بندی در حوزه حمل و نقل و توسعه زیرساخت های مورد نیاز اعم از دریایی، ریلی، زمینی وهوایی با توجه به نیازهای داخلی و منطقه ای قطعاً حاصل زیادی برای تجارت و درآمدزایی کشور خواهد داشت.


کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حمل و نقل ریلی در توسعه و رونق اقتصادی و قیمت تمام شده کالا اثرات قابل توجهی دارد، زیرا به کاهش هزینه های تولیدکننده و مصرف کننده منجر می شود، بنابراین توسعه حمل و نقل ریلی مورد توجه زنجیره تولید و مصرف است.


مهری گفت: در صورتی که وزارت راه و شهرسازی عزم خود را برای توسعه کامل حمل ونقل ریلی جزم کند و وارد رقابت در زمینه توسعه بازرگانی خارجی شود، این رویه به توسعه تولید داخلی کمک می کند؛ بنابراین به طور طبیعی در زمینه اقتصادی کردن تولیدات کشور بسیار اثرگذار است.

حمل و نقل ریلی در توسعه و رونق اقتصادی و قیمت تمام شده کالا اثرات قابل توجهی دارد، زیرا به کاهش هزینه های تولیدکننده و مصرف کننده منجر می شود


وی افزود: انتظار می رود تکمیل پروژه رشت- کاسپین سرآغاز توجه جدی مسئولان به توسعه زیرساخت های ریلی باشد، زیرا بازرگانی خارجی به وسیله حمل کالا با قطار مورد توجه بسیاری از کشورهاست. به عنوان نمونه، تجارت دریایی با کشورهای همسایه ازجمله ترکیه چندین روز زمان می برد، در حالی که نصف همان زمان در حمل و نقل ریلی صرف می شود.


مهری تصریح کرد: کشورهای همسایه در صورتی که خطوط ریلی در دسترس باشد، بازرگانی خارجی خود را با ایران توسعه می دهند، بنابراین باید به موضوع اثرگذاری واردات و صادرات با توسعه حمل و نقل ریلی توجه کرد.


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اینکه حمل‌ونقل ریلی ازجمله عوامل مؤثر بر توسعه پایدار به شمار می رود و بر موضوعات مختلفی مانند توسعه تجارت، سلامت محیط زیست و رفاه بیشتر جامعه اثرگذار است، توجه به توسعه حمل و نقل ریلی به منزله اهتمام هرچه بیشتر به عمران و آبادانی کشور ارزیابی می شود، لذا تکمیل پروژه راه آهن رشت-کاسپین را باید به فال نیک گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان