سوال سولانا از سعید جلیلی در حین مذاکرات هسته‌ای


سوال سولانا از سعید جلیلی در حین مذاکرات هسته‌ای

«یک بار در مذاکرات هسته‌ای آقای سولانا از من پرسید که فرق مردم‌سالاری دینی شما با دموکراسی غربی چیست که من پاسخ دادم فرقش این است که مردم فقط رای نمی‌دهند بلکه با همه وجود می‌آیند و از رایشان پاسداری می‌کنند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: حضور مردم حضور اصلی است و رای آن‌ها رایی همراه با عمل و پیگیری است. ما امروز اگر قدرت و پیشرفتی داریم مرهون انتخابات و رای مردم است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با موضوع «چگونگی تحقق منافع ملی با حضور در انتخابات» با بیان اینکه مردم ایران با انقلاب اسلامی یک انتخاب بزرگ انجام دادند، اظهار کرد: مردم فقط به جمهوری اسلامی رای ندادند بلکه با همه وجود پای کار آمدند. یک بار در مذاکرات هسته‌ای آقای سولانا از من پرسید که فرق مردمسالاری دینی شما با دموکراسی غربی چیست که من پاسخ دادم فرقش این است که مردم فقط رای نمی‌دهند بلکه با همه وجود می‌آیند و از رایشان پاسداری می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات مقامات کشور‌های مختلف درباره ایران عنوان کرد: در دنیا می‌گویند امنیت ایران مثال‌زدنی است و مردم ایران حیات جدیدی یافته و تبدیل به قدرت منطقه‌ای و جهانی شده است و می‌گویند که شما فقط مقاومت نکردید بلکه پیشرفت هم کرده‌اید. این ادعای طرف‌هایی است که بعضا در مقام دشمن ما هستند. حال باید پرسید چرا با وجود اینکه دشمن همه توانش را از ترور و جنگ و تحریم در بالاترین شکل به کار گرفته، ولی نتوانسته موفق شود؟ این چه قدرتی بوده که جلوی دشمن را گرفته است؟ این قدرت را باید شناخت و در یک جمله این قدرت، قدرت ملت ایران بوده است. قدرت در انتخابی بوده که ملت انجام داده و این انتخاب را امتداد داده است.

جلیلی ادامه داد: حرکت ملت ایران نقطه‌ای، مقطعی و نمایشی نبوده است بلکه همیشه بعد از رای دادن پای کار آمده و ایستاده است. این ایستادن تولید قدرت کرده و بعد تولید امنیت و بعد تولید پیشرفت و بعد تولید موقعیتی کرده که به اذعان دشمنان کم‌نظیر است و همه این‌ها به آن انتخاب بازمی‌گردد. وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند انتخابات تولید امنیت و قدرت می‌کند، پشت آن یک منطق دقیق وجود دارد که قابل دفاع و استناد است.

وی با یادآوری این موضوع که مردم ما همیشه از همه‌پرسی جمهوری اسلامی تا به امروز پا به پای انتخاب خود آمده‌اند و در مراحل مختلف آن را پایش کرده‌اند تا به هدف‌های خود برسند، خاطرنشان کرد: حضور مردم حضور اصلی است و رای آن‌ها رایی همراه با عمل و پیگیری است. ما امروز اگر قدرت و پیشرفتی داریم مرهون انتخابات و رای مردم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقش جوانان و نوجوانان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، بلوغ زودرس سیاسی و اجتماعی در جوانان و نوجوانان ما بود. به عنوان مثال در دفاع مقدس، ده‌ها هزار دانش‌آموز در همه مقاطع با تمام وجود ایفای نقش کردند و این‌ها برای کشور ما غرور آفرین است.

وی اضافه کرد: خیلی از دانشمندان هسته‌ای ما در ابتدای انقلاب دانش‌آموز بودند و بعد تشخیص دادند که باید در چه صحنه‌ای برای کشور خود حاضر باشند و این بلوغ زودرس سیاسی و اجتماعی که به برکت انقلاب ایجاد شد باعث این تاثیرات در عرصه‌های مختلف برای کشور شده است. یک دانش آموز می‌تواند باعث آگاهی محیط خود شود. من معتقدم در همین انتخابات جوانان و نوجوانان ما می‌توانند در محله، مسجد، مدرسه، دانشگاه و خانواده بر محیط خود تاثیرات مهمی داشته باشند.

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه انتخاب به معنی آن است که مثلا بر سر دوراهی انتخابی می‌کنیم، عنوان کرد: انتخاب سیاسی، انتخاب راهی برای پیمودن است و شروع و حرکتی جدید است. انتخاب نکردن به معنی ایستادن است و انتخاب کردن هم یعنی شروع یک مسیر. در این حرکت به پایش نیاز دارید و به ارزیابی این مسیر نیاز دارید، که نقاط قوت و ضعف چیست. رسیدن به آن قله و اهدافی که در تراز ایران اسلامی است چیست؟ باید به این نکته توجه کنیم. باید نقاط ضعف را بشناسیم و نقاط قوت را بهبود ببخشیم که البته در این مسیر دشمنان می‌خواهند با سیاه‌نمایی نقاط قوت را نابود کنند، ولی ما باید صحنه را بشناسیم.

وی همچنین تصریح کرد: این که رهبری می‌فرمایند به قله نزدیکیم برای این است که آن امتداد در اهداف را می‌بینند. برای آن که در مسیر و امتداد مسیر و انتخاب مردم، دشمن موانع مختلفی را می‌گذارد و امروز همان دشمن اذعان می‌کند که به پیروزی نرسیده و آن‌ها اکنون فهمیده‌اند و جرات ندارند که به ایران حمله نظامی داشته باشند برای آن که قدرت ما را دیده‌اند و دیگر از روی میز بودن گزینه نظامی حرف نمی‌زنند. امروز در موقعیت ترس از تهدید‌ها نیستیم و در موقعیت چگونگی استفاده ار فرصت‌ها هستیم و انتخابات هم برای همین موارد است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید صحنه را بشناسیم و پس از آن می‌دانیم که چگونه باید انتخاب کرد، افزود: پس از آن می‌توان مشخص کرد که اولویت‌ها چه چیزی است. آن چیزی که منافع ملی را حفظ می‌کند آن است که بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم و چه قدرتی داریم و باید آن را بشناسیم. دشمنان به دنبال پوشاندن و سیاه نمایی این نقاط قوت هستند.

وی همچنین درباره ویژگی انتخابات این دوره مجلس گفت: به برکت فناوری‌های ارتباطی و اقدامات ارزشمند صدا و سیما برای فراهم کردن فرصت خوب تبلیغاتی برای نامزد‌ها اتفاقات خوبی را در این دوره مشاهده کردیم. اما در نهایت انتخاب را آحاد مردم انجام می‌دهند و امروز از فرصت خود باید استفاده کنیم و باید بدانیم چه کسانی می‌توانند ما را به آن هدف و قله‌ای که به دنبالش هستیم برسانند. مهم آن است که مردم به این جمع‌بندی برسند که چه کسی فهم زمانه دارد و این نامزد منتخب باید بداند در چهار سال آینده چه موضوعاتی برای کشور مهم است.

جلیلی در پایان بیان کرد: باید بدانیم کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد چقدر تاثیرگذاری دارد. یک نماینده مجلس در چهار سال برای هزاران هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری می‌کند و این شخص منتخب باید کسی باشد که نگاه بزرگی داشته باشد، به مسائل اشراف داشته باشد و از طرفی دچار خیلی از خطا‌ها نشود. نماینده منتخب باید بداند که در چهار سال آینده چه افق‌هایی را باید در نظر گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!