دستور جدید بایدن درباره ایران، چین و روسیه


دستور جدید بایدن درباره ایران، چین و روسیه

جوبایدن رییس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی صادر کرد که هدف آن محدودسازی فروش انبوه داده های خصوصی شهروندان آمریکایی به کشورهایی از جمله روسیه، چین و ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از مهر، این دستور به طور خاص فروش کلی داده‌های موقعیت مکانی، ژنومیک، مالی، بیومتریک، بهداشتی و دیگر اطلاعات شناساگر شخصی است.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به خبرنگاران اعلام کرد فروش چنین داده‌هایی به کشورهای مذکور یک ریسک امنیت ملی به حساب می‌آید.

او در ادامه افزود: سیاست‌ها و قوانین فعلی ما دسترسی به انبوهی از داده‌های خصوصی شهروندان آمریکایی را آزاد کرده است. هم اکنون در آمریکا خرید داده‌ها از طریق دلالی قانونی است و نشان دهنده شکافی در امنیت ملی است که ما سعی داریم با کمک برنامه مذکور آن را برطرف کنیم.

محققان و حامیان حریم خصوصی از مدت‌ها قبل درباره ریسک امنیت ملی صنعت چند میلیارد دلاری دلالی داده که بخش اعظم آن قانونگذاری نشده، هشدار داده اند. پاییز گذشته محققان دانشگاه دوک گزارش دادند که می‌توانند با وانمود کردن به اینکه افراد خارجی هستند به راحتی مخازن داده‌های خصوصی و سلامتی پرسنل نظامی را بخرند.

دستور اجرایی بایدن نیز سعی دارد چنین چالش‌هایی را برطرف کند. طبق این دستور دلالان داده و شرکت‌های دیگر از فروش مستقیم یا غیرمستقیم مخازن بزرگ داده‌های خصوصی شهروندان آمریکایی به کشورها یا شرکت‌هایی در روسیه، چین، ایران، کره شمالی، کوبا، ونزوئلا منع شده اند. احتمالاً ممنوعیت‌های دیگری نیز برای فروش داده‌ها به عنوان بخشی از قراردادهای سرویس ابر رایانشی، توافقنامه‌های سرمایه گذاری و توافقنامه‌های استخدامی وضع خواهد شد.

هرچند کاخ سفید این گام را مهم‌ترین دستور اجرایی رئیس جمهورهای آمریکایی در خصوص حفاظت از امنیت داده‌های شهروندان توصیف کرده اما دقیقاً مشخص نیست چگونه اجرای سیاست‌های جدید در وزارت دادگستری کنترل می‌شود. یک مقام وزارت دادگستری اعلام کرد مشابه روشی که از شرکت‌ها انتظار می‌رود از تحریم‌ها پیروی کنند، دستور اجرایی جدید نیز مستلزم دقت لازم از سوی دلالان داده است تا به طور دقیق بررسی کنند با چه افرادی سروکار دارند.

همانطور که کاخ سفید اشاره کرده، هم اکنون قوانین اندکی برای صنعت چند میلیارد دلاری دلالی داده وجود دارد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878444

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...